سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
۲ جلد کتاب در شهر سه‌قلعه رونمایی شد

خراسان جنوبی- همزمان با دهه امامت و ولایت با حضور مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی از دو کتاب «سه‌قلعه نامه» و «ادبیات عامیانه سه‌قلعه» در حسینیه شهر سه‌قلعه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سه قلعه، حجت الاسلام مهدی کفشی، امام جمعه سه‌قلعه در این مراسم گفت: این دو کتاب حاصل تلاش یک جوان در دوران کروناست، روزهای سختی که افراد در قرنطینه بودند این جوان در حال سفر و جمع آوری اطلاعات در مسیر تألیف کتب «سه قلعه نامه» و «ادبیات عامیانه سه قلعه» بوده است بر این اساس به همه مردم شهرستان سرایان توصیه می‌کنم این دو کتاب ارزشمند را بخوانند.

حسین خیاط، فرماندار سرایان نیز در این جلسه گفت: سه‌قلعه از شهرهای با سابقه در ادبیات است و جای خالی این شهر در حوزه ادبیات حس می‌شد که این دو کتاب توانسته جای این شهر را در حوزه ادبی پررنگ کند.

وی افزود: این آثار باید نسل به نسل منتقل شود و جوانانی که برای انتقال فرهنگ به نسل‌های بعدی تلاش می کنند باعث افتخارند.

خیاط با بیان اینکه برای احیای لهجه های محلی تلاش کنیم، گفت: استفاده لغات اصیل ایرانی در صحبت مقام معظم رهبری نشان این است که همه باید زبان محلی و اصیل خود را فراموش نکنیم تا تفکر غلطی که می‌گویند «محلی حرف زدن خوب نیست» شکسته شود.

کمیل محمودی نویسنده کتاب گفت: چهار سال از زندگی خودم را وقف تحقیق و پژوهش از سه قلعه کردم و نتیجه این چهار سال را در قالب دو کتاب به مردم عرضه می‌کنم.

وی افزود: در ساعات مختلف شبانه‌روز در مناطق مختلف سه قلعه، سراغ بزرگان رفتم و اطلاعات لازم را کسب کردم.

محمودی بیان کرد: این کتاب شامل گویش‌های قدیمی، ضرب‌المثل‌ها، افسانه‌های گذشتگان و اشعار مربوطه است.

نویسنده کتاب افزود: کتاب دوم نیز شامل پیشنیه سه‌قلعه، معماری شیوه ساخت و آثار تاریخی، کشاورزی و دامداری مردمان منطقه، ادب و روش زندگی در سه‌قلعه است.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: برای ترویج و شناساندن و معرفی این کتاب در کتابخانه های عمومی بخصوص در شهرستان سرایان جلسات نقد و بررسی برگزار خواهیم کرد.

محمود حاجی افزود: در صورت حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، امکان خرید کتب بومی از نویسندگان استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید تلاش‌های این جوان با انگیزه را ستود و گفت: با این کار فرهنگی، غنای این شهر حفظ شد و در آینده دچار فراموشی نخواهد شد.

فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی نیز بیان کرد: چاپ این نوع کتاب‌ها از کلید واژه‌های سند فرهنگی است که در استان باعث تقویت هویت ایرانی و اسلامی است.

وی افزود: در سامانه حمایت از کتاب، این کتاب‌ها را قرار می‌دهیم تا بگونه‌ای بتوانیم حمایت خود را اعلام کنیم.

فرخنده گفت: در تاریخ برخی از دولت‌های گذشته، مسئله هویت ایرانی اسلامی مورد بی‌مهری قرار گرفت و در حوزه سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی، ضربات و مشکلاتی را متحمل شدیم که نیازمندیم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر تقویت هویت ایرانی اسلامی تاکید فراوان کرده است، یادآور شد: در همین راستا، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نویسندگانی که در بحث تألیف کتب ارزشمند قدم بر می‌دارند، حمایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها