جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
جایگاه نقد در نشریات است

یک شاعر کودک و نوجوان گفت: نقد باید جایگاه داشته باشد؛ جایگاه نقد، کتاب نیست، جایگاه نقد در نشریات است.

بابک نیک‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت نقد در شعر کودک و نوجوان گفت: تعریف نقد از نظر من با افراد دیگر فرق می‌کند. به نظر من نقد یعنی مجموعه یک اثر دیده شود. بخشی از این اثر نقاط ضعف و ۹۰ درصد آن نقاط قوت و اهمیت و مراحلی است که اثر باید طی کند. ما در زمینه نقد، ۹۰ درصد را نداریم و به آن توجه نمی‌کنیم؛ اما آن ۱۰ درصد را داریم و به آن توجه می‌کنیم؛ فقط می‌گوییم نقاط ضعف اثر این است و چند مورد هم نقاط قوت می‌گوییم؛ اما اینکه این اثر به دست مخاطب می‌رسد؟ آیا اصلاً این اثر برای مخاطب کار شده است؟ این اثر به صورت زیبایی ارائه شده است؟ اصلاً نظر بچه‌ها درباره آن چیست؟ آیا نقد بچه‌ها را که مخاطبان اصلی اثر هستند شنیده‌ایم؟ یا اینکه هنوز کتاب چاپ نشده است یک جلسه نقد گذاشتیم و فاتحه‌اش را خوانده‌ایم؟ این اتفاقی است که هنوز در فضای نقد در کشور ما نیفتاده است. به نظر من سازمان‌هایی که متولی امر هستند، مثل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری و ارشاد، می‌توانند جلسات حضوری مؤلف و مخاطب را داشته باشند و بین بچه‌ها این آثار پخش شود، مؤلف و منتقد هم حاضر باشند و این‌ها بتوانند با یکدیگر یک جریان بسازند. اینگونه هم اثر بین مخاطبان پخش شده است، هم خوانده شده و هم نقد شده است.

او افزود: حتی اینکه کتابی در یک جشنواره برگزیده شود، نوعی نقد است؛ به این معنا که بین کتاب‌های آن سال، این کتاب ارزنده است و نقد شده تا به مراحل بالا رسیده است. این هم نکته‌ای است که باید به آن توجه شود؛ ما چقدر جشنواره خوب داریم؟ اکنون به نظر می‌رسد جشنواره‌ها از نظر تعداد دارند محدود می‌شوند.

شاعر کتاب «خواهرم پرنده شد» در تکمیل صحبت‌های خود بیان کرد: از همه مهم‌تر، نقد باید جایگاه داشته باشد؛ جایگاه نقد، کتاب نیست، جایگاه نقد در نشریات است. ما اکنون چند نشریه کودک و نوجوان داریم؟ غیر از مجلات رشد آموزش و پرورش که آن‌ها هم خیلی کم شده است، تقریباً بدون استثنا باقی نشریات‌مان تعطیل شده و این خیلی خطرناک است. کسانی هم که نقد می‌شنوند و می‌خواهند اثر جدید به وجود بیاورند، آن اثر را کجا چاپ کنند؟ یعنی کسی که می‌خواهد اولین اثرش را ارائه کند باید حتماً کتاب چاپ کند؟ یا باید مراحلی را طی کند؟ ما باید نقد اثر را در آن مراحل ببینیم. این مسئله در مجلات، جرائد و فصلنامه‌ها جواب می‌داد و چون این موارد حذف شده‌اند، وضعیت نقد، وضعیت خوبی نیست.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    به نظر من بابک نیک طلب به نکات اصلی و ارزنده ای اشاره کرده است. بیشتر وقت هامنتقد کتاب یا نوشته ای نقدی کوتاه دارد اماجای برای چاپ یا ارائه نیست. به نظر من هم، نقد باید جایگاه داشته باشد کتاب جای نقد نیست. باید نقد را وارد مراکز آموزشی کرد.باید موضوع انشا پایان سال نقدیک کتاب با نوشته باشد.نقد باید دو جایگاه داشته باشد یکی مجلات و دیگری مدارس و دانشگاه ها.دانشجوی پزشکی کتاب پزشکی را نقد کند و دانشجوی ادبیات کتاب ادبی.را معلم علوم کتاب علوم را بدهد تا دانش اموز بخواند و نقد کند معلم تاریخ کتاب تاریخی را. باید کتاب را نویسنده ها به مدارس بفرستند ونقد دانش آموزان را بشنوند یا بخوانند.دولت باید هزینه کند و کتابهای جدید را بخرد و رایگان در اختیارمدارس قرار دهد و کتابخانه های مدارس را مجهز و مدیران را مکلف کند تا زمان کتاب خوانی برای دانش اموز فراهم کنند.ما فکر میکنیم جایگاه نقد فقط در مجالس ادبی است درحالی که باید در مدرسه و دانشگاه به دنبال جایگاه نقد گشت.بایدنقد را و دیدگاه انتقادی صحیح را،باشگرد های آموزشی تقویت کرد.باید صدمه وارد شده به انشا را بایدجبران کرد.نقدو انشا هر دو غریب هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط