چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی رهبر انقلاب اسلامی/ انتخابات مظهر مردم‌سالاری اسلامی

رهبر معظم انقلاب در کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» با توصیه به پرهیز از تخریب چهره کشور و تشویش اذهان عمومی می‌فرمایند: «اختلاف سیاسی و تفاوت دیدگاه مانعی ندارد اما خراب کردن یکدیگر، تخریب چهره کشور، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسئولان دلسوز، اشکال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» به همت سعید اشیری در هشت فصل به «انتخابات و مردم‌سالاری اسلامی»، «رعایت اصول‌اخلاقی»، «موازین شرعی و ضوابط قانونی در تبلیغات انتخاباتی»، «ملاک‌های انتخاب اصلح، انتخابات»، «فرصت‌ها و تهدیدها، وظایف کارگزاران ودست‌اندرکاران انتخابات»، «انتخابات و عبرت‌های فتنه سال ۸۸»، «روز رای‌گیری در انتخابات» و «انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه دهه نود» می‌پردازد.

کتاب حاضر دربردارنده گزیده‌ای از مهم‌ترین توصیه‌های رهبر معظّم انقلاب اسلامی است درباره انتخابات که در قالب هفتاد گزاره و در هشت فصل موضوعی تنظیم شده است. رهبر معظم انقلاب در این کتاب با توصیه به پرهیز از تخریب چهره کشور و تشویش اذهان عمومی می‌فرمایند: «اختلاف سیاسی و تفاوت دیدگاه مانعی ندارد اما خراب کردن یکدیگر، تخریب چهره کشور، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسوولان دلسوز، اشکال دارد.»

مولف کتاب چنین نوشته است: «در شرایط کنونی تحوّلات جهان اسلام و موفقیت‌های منبعث از بیداری اسلامی، نگاه‌ها را بیش از پیش به نظریّه‌های تمدّن‌ساز و برآمده از مکتب حیات‌بخشِ اسلامِ عزیز، متوجّه و متمرکز ساخته است و تجربه‌های موفّق و بالنده جمهوری اسلامی ایران، درچند دهه گذشته، بهترین حجّت بر راهگشایی و هدایت اسلامِ نابِ محمّدی (صلوات‌الله و سلامه‌علیه و آله‌الطّاهرین) در فرآیند تدبیر امور جامعه و حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود.

رعایت حرمت رد صلاحیت‌شدگان، تقویت بصیرت و صبر در امور کشور و انتخابات، پرهیز از اسراف، لزوم پرهیز از کدورت، نفرت و بدگویی و همچنین جلوگیری از سوء استفاده از جوانان و همچنین روش‌های غربی و مسرفانه در تبلیغات انتخاباتی از رهنمودهای دیگر مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات است. ایشان رکن اصلی انتخاب کاندیدهای ریاست جمهوری را در درجه نخست تدین بیان می‌کنند و می‌فرمایند: آگاهی سیاسی، جرئت و جسارت در برخورد با مسایل و اطلاع از مسایل کشور اصولی لازم است اما اعتقاد به اسلام و پایه‌های دینی و همچنین عامل بودن به‌آن‌ها، مهم ترین فاکتور انتخاب یک کاندیداست. صمیمی بودن با مردم، دوری از اشرافی‌گری و فساد، امانتداری، صداقت، توانمندی در درک و برآورده ساختن نیازهای جامعه، اعتقاد به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اسلامی و غافل نشدن از طبقان ضعیف جامعه، لیاقت، کاردانی و فراموش‌نکردن ارزش‌های خط امام خمینی (ره) از دیگر ملاک‌های انتخاب برای یک کاندیدای ریاست جمهوری باید باشد.»

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «آنچه در انتخابات بسیار مهم است، حضور عمومی مردم است؛ همه باید در انتخابات شرکت کنند؛ این یک وظیفه‏ ملی است؛ این چیزی نیست که با بودن دولت‬ های مختلف، روی کار بودن جریان‌های مختلف، جناح‬ های مختلف، تغییر بپذیرد. انتخابات یک فریضه است؛ همه باید شرکت کنند؛ همه باید خود را موظف بدانند برای اینکه در انتخابات شرکت کنند. بهانه‏‬‌جویی نباید بشود. بعضی از حرف‌ها بهانه‌‏جویی است. گاهی بهانه‏‬‌جویی حقیقی است، گاهی بهانه‏‬‌جویی برای این است که مردم دلسرد بشوند. انتخابات در کشور ما در مقایسه‏ با انتخاباتی که ما می‏‌ب‬ینیم در دنیا دارد انجام می‌گیرد و خبرش را داریم، جزو سالم‌ترین‌هاست؛ انتخاباتِ خوبی است.

گسترش مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی اثر کند؛ می‌تواند دشمن را ناامید کند؛ می‌تواند امنیت کشور را تأمین کند. ملت عزیز ما در همه نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ی آنها در پای صندوق رأی، در آینده کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه مسائل مهم کشور تأثیر می‌گذارد…انتخابات باید به توفیق الهی، به کمک پروردگار، با همت ملت ایران، با مشارکت گسترده تحقق پیدا کند.»

در بخشی از مقدمه کتاب به سخنان مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است. در این بخش چنین می‌خوانیم: «انتخابات، مظهر «حماسه‌ی سیاسی» است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است. انتخابات مظهر اراده ملّی است، نماد مردم‌سالاری اسلامی است.

آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است. انتخابات مظهر اراده ملی است، نماد مردم‌سالاری اسلامی است. ما که مسئله مردم‌سالاری اسلامی را در مقابل دموکراسیِ لیبرال غربی مطرح کردیم، مظهر مردم‌سالاری اسلامی همین حضور مردم در انتخابات است. لذا به خاطر اهمیتی که انتخابات دارد، دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیندازند؛ برنامه‌ریزی کردند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی باز بدارند؛ مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. در طول سال‌های مختلف که ما انتخابات داشتیم چه انتخابات مجلس، و چه به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌رونق کنند؛ این به خاطر اهمیت انتخابات در کار کشور است.

اختلاف سیاسی مانعی ندارد؛ اختلاف نظر مانعی ندارد؛ مبارزات انتخاباتی به شکل سالم، مانعی ندارد؛ امّا خراب‌کردن یکدیگر، خراب کردن چهره کشور، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسئولین دلسوز، اشکال دارد. ایجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشکال دارد. با وحدت و یکپارچگی، کأنّهم بنیانٌ مرصوص؛ مثل یک دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید؛ مثل چند برادر در یک خانه. ممکن است دو برادر از یکدیگر کدورت و گله هم داشته باشند، امّا در مقابل کسی که به خانه آنها حمله می‌کند، دوش‏‌به‏‌دوش، باید در کنار هم بایستند. آحاد ملّت باید این‌گونه باشند. این یکی از ویژگی‌هایی است که در‬ این سنگر می‌توانید حفظ کنید.

خطّ امام و ارزش‌ها و وصیّت‏نامه او را فراموش نکنید. آنچه را که این ارزش‬‌ها به شما می‏‌آموزد، آنها را در آدمی سراغ کنید و وقتی پیدا کردید؛ قربةً إلی ‏الله و محض رضای خدا، نام او را در صندوق رأی بیندازید. قوی‌ترین و آخرین ضربه را ملّت در روز نهم دی و بیست‌ودوی بهمن وارد کرد. کار ملّت ایران در بیست‌ودوّم بهمن، کار عظیمی بود؛ نُه دی هم همین‌جور. یکپارچگی ملّت آشکار شد. همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدیدنظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است.

در بیست‌ودوم بهمن، ملّت همه با یک شعار وارد میدان شدند. خیلی تلاش کردند، شاید بتوانند بین ملّت دودستگی ایجاد کنند؛ امّا نتوانستند و ملّت ایستاد؛ این پیروزی ملّت بود. از بیست‌ودوّم خرداد تا بیست‌ودوّم بهمن - هشت ماه - یک فصل پرافتخار و پرعبرتی برای ملّت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهی جدیدی به وجود آمد. فصل تازه‌ای در بصیرت ملّت ایران گشوده شد. این یک زمینه بسیار مهمّی است. باید بر اساس این زمینه، حرکت کنیم. حماسه سیاسی یعنی حضور آگاهانه مردم در صحنه‌ی سیاست کشور و مدیریت کشور؛ نمونه بارزش همین حادثه انتخابات است که اندکی بعد ان‌شاءالله به توفیق الهی در وقت مقرّر با حضور و شرکت شوق‌آفرین مردم انجام خواهد گرفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها