چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
طبیعتی بدون پلاستیک

امروز سوم ژوئیه است و روز جهانی «بدون کیسه پلاستیکی»؛ در این مطلب به معرفی دو انیمیشن کوتاه و دو کتاب داستانی کودک و نوجوان با موضوع استفاده‌نکردن غیرضروری از پلاستیک پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انیمیشن کوتاه «شهر "مون"» با موضوع «کیسه پلاستیکی نه!» که توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا مهرانفر، گویندگی محمدرضا علیمردانی و سرپرستی آیدا فوقانی شمیرانی تهیه و منتشر شده است، به موضوع استفاده از محصولات جایگزین برای کیسه‌های خرید پلاستیکی اشاره دارد. انیمیشن با صحنه‌ای شروع می‌شود که نقش اصلی آن در حال دیدن مستندی است از فاجعه‌ای که پلاستیک برای زیست حیوانات رقم زده است. سکانس بعدی در مورد خرید یک عدد قوطی کبریت و استفاده او از یک پلاستیک خرید برای این قوطی کبریت است. در اینجا راوی داستان اعلام می‌کند برای اینکه متوجه شویم این پلاستیک‌ها چه بلایی سر شهرمان می‌آورند به آینده سفر می‌کنیم و بعد صحنه‌هایی از خریدکردن شخصیت اصلی و استفاده بی‌رویه از پلاستیک برای خریدهای کم و کوچک را مشاهده می‌کنیم. در پایان نیز به زبان و شیوه طنز، پیام داستان را که استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای یا سبد به جای کیسه‌های پلاستیکی است، دریافت و مشاهده می‌کنیم.

انیمیشن کوتاه دیگری با عنوان «نه به پلاستیک» نیز در این‌باره وجود دارد که به همت بنیاد اندیشه متمایز، تولید و منتشر شده است. در این انیمیشن کوتاه و صامت، میمون، صندوقدار یک فروشگاه است و پلیکان و کانگورو و شتر در قالب مشتریان این فروشگاه در انیمیشن حضور دارند. پلیکان خریدش را در منقارش می‌گذارد، کانگورو آن را در شکمش قرار می‌دهد و شتر نیز خریدهایش را به جای کیسه پلاستیکی در کوهانش جای می‌دهد. این انیمیشن کوتاه قصد دارد استفاده‌نکردن غیرضروری از پلاستیک را به کودکان نشان دهد.

در کنار دیدن انیمیشن می‌توان کودکان را به کمک کتاب‌ها از مسائل محیط‌زیستی به‌خصوص مسائل و چالش‌های مرتبط با استفاده بی‌رویه از پلاستیک آشنا کرد. اگر شما نیز دغدغه استفاده کمتر از پلاستیک‌ها را دارید و مایل هستید این موضوع مهم را با یک کتاب یا یک داستان به فرزند خود آموزش دهید، کتاب «شهری بدون پلاستیک» از انتشارات نردبان گزینه مطالعه مناسبی در این‌باره است.

گاهی اوقات استفاده بی‌رویه از پلاستیک‌ها و بازیافت‌نکردن آن‌ها و رهاکردن‌شان در طبیعت عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت: مانند نابودی حیوانات، علی‌الخصوص حیوانات دریایی. کتاب «هیولای بی‌رنگ» از انتشارات میچکا، روایت لاک‌پشتی به نام لاکیتی است که توسط چیزی که حیوانات به آن هیولای بی‌رنگ می‌گویند گرفتار شده است. این کتاب زیست‌محیطی، کودکان را به توجه درباره زباله‌هایی که در طبیعت رها شده‌اند تشویق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط