سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن که به مدت پنج روز از ۱۹ تا ۲۳ ژوئن در شهر پکن برگزار شد، امسال سیامین دوره خود را گذراند. این رویداد میزبان هزار و ۶۰۰ غرفهدار از ۷۱ کشور و منطقه بود. امسال تعداد غرفهداران خارج از کشور در مجموع به هزار و ۵۰ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.
این نمایشگاه، دومین سال متوالی، در مرکز همایش ملی مدرن و مرکزی چین در پارک المپیک پکن برگزار شد. محل برگزاری، به دو هتل بزرگ و در فاصله کوتاهی از ایستگاه مترو متصل است، ۶ سطح محوطه نمایشگاهی و امکانات کنفرانس، یک پارکینگ زیرزمینی و ورودیهای جانبی مختلف ارائه شده بود که به خاطر همین ورودی اصلی شاهد ترافیک کمی بود و فقط صفهای کوتاه دیده میشد.
بازدیدکنندگان حرفهای میتوانستند از یک سالن نمایشگاهی به سالن دیگر بروند و میتوانستند در رویدادهای مهمی مانند کنفرانس «پابتک»، مجمع جهانی کتاب کودکان BIBF و مجمع بینالمللی انتشارات پکن که در سه روز اول نمایشگاه برگزار شد، شرکت کنند.
هوش مصنوعی کانون توجه دومین دوره کنفرانس پابتک بود. برای مثال، صحبتهای سخنرانان از الزویر دانشگاه پکن و تبادل داده شانگهای مثبت و عملگرایانه بود و اصرار داشتند که هوش مصنوعی اینجاست تا در ویرایش محتوا، تولید و برنامهریزی برای صنعت انتشارات کمک کند و جایگزین انسان نخواهد شد.
ویدئوهای کوتاه تجارت الکترونیک از طریق برنامههای تیکتاک، شیاهانگشو، ویچت و موارد دیگر، تبدیل به کانال برتر چین برای بازاریابی آنلاین و خردهفروشی کتاب شده است و ۲۶٪ در فروش کل کتاب آن مشارکت دارد. به این ترتیب، حضور بلاگرها و جلسات پخش زنده برای تبلیغ و فروش مستقیم کتابها برای این دوره در BIBF بسیار مناسب بود.
سه عنوان اول مجموعه هریپاتر از زمان انتشار در سال ۲۰۰۰ در چین محبوبیت خود را حفظ کرده است. در نمایشگاه کتاب پکن نمایشگری به پسر جادوگر در غرفه کتابهای وارداتی اختصاص داده شد.
بیرون از غرفه کتابهای وارداتی، نقاشی دیواری رنگارنگی بود که گروفالو اثر جولیا دونالدسون را نشان میداد. جالب اینجاست که پرفروشترین کتاب تصویری دونالدسون از یک داستان عامیانه چینی معروف به «روباهی که وحشت یک ببر را قرض می گیرد» الهام گرفته شده است.
همچنین نهمین نمایشگاه کتاب تصویری BIBF یک بخش اختصاصی در این نمایشگاه بود که شامل یک استیج، نمایشگاه کتاب، منطقه بازی (براساس بازی موبایل Eggy Party)، محل مطالعه و حتی یک استند قهوه ارائه میکرد. در این محل، یک چیدمان بزرگ از «المر» (شخصیت فیل) در مرکز نمایشگاه کتاب تصویری قرار داشت که نشاندهنده محبوبیت این شخصیت در بازار کتاب چین است.
نمایشگاه تصویرگران "BIBF"؛ در این نمایشگاه ۱۲۰ اثر برجسته را به نمایش درآمد که از بین تقریباً ۱۲ هزار اثر از ۴۶ کشور انتخاب شده بودند. برندگان جوایز بینالمللی تصویرسازی BIBF آماندا ایتزل میجانگوس کویلز از مکزیک، مارگو رومانو از ایتالیا، ژان مالارد از فرانسه، آن کرازاز از سوئیس، گابی بازن از فرانسه و ماتیا ریامی از ایتالیا بودند.
نمایشگاههای مبتنی بر موضوع مانند نمایشگاه کتابهای آشپزی BIBF، با هدف ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان محتوا و ناشران با عموم خوانندگان و همچنین تسهیل ارتباطات و تبادلات بینفرهنگی برگزار شد.
والدین از غرفه CITIC Press به دلیل تنوع کتابهای کودکان استقبال گستردهای کردند. این شرکت در میان پنج ناشر برتر کودکان در چین در سال ۲۰۲۳ در رتبه دوم قرار گرفت. جایگاه برتر به انتشارات «قرن بیست و یکم» رسید و رتبه سوم به انتشارات Changjiang Juvenile & Children's تعلق گرفت.
در چین، والدین توجه و پول زیادی به آموزش کودکان و کتابهای این حوزه اختصاص میدهند. بخش کتاب کودک؛ درحالی که در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است؛ همچنان بیشترین سهم یعنی ۲۶.۹۸٪ در سال ۲۰۲۳ از بازار خردهفروشی چین را به خود اختصاص داده است.
«پاویون انتشارات آنلاین» یک منطقه اصلی نمایشگاهی در نمایشگاه کتاب پکن امسال بود که قالبهای انتشار جدیدی مانند ادبیات آنلاین و بازی/انیمیشن از شرکتهای بزرگی ازجمله Tencent، NetEase و Douyin Group (یا TikTok که در خارج از چین شناخته میشود) را به نمایش میگذارد. بازدیدکنندگانی که در اینجا مشاهده میشوند، عینکهای واقعیت مجازی را امتحان میکنند.
بخش «هدایای جهان» به بازدیدکنندگان فرصت و بهانههایی برای خرید اقلام غیرکتابی و سوغاتی؛ ازجمله صنایعدستی، ظروف چرمی، نقاشی، ست چای و اسباببازیها میدهد.
پلتفرمهای یادگیری آنلاین، مانند پلتفرم اسکولاستیک که عناوین سینگالونگ و محصولات مبتنی بر «واقعیت افزوده» را ارائه میکند، شاهد تقاضای بیشتری بودند. والدین بهطور فزایندهای به چنین پلتفرمهایی روی میآورند تا تلاشهای یادگیری زبان چینی و انگلیسی فرزندانشان را تکمیل کنند.
مترجم: بهاره گلپرور
منبع: پابلیشرز
نظر شما