پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
«چرا باید این کارها را بکنم؟ از جمع‌وجورکردن تا مسواک‌زدن» برای کودکان منتشر شد

در این مطلب به معرفی کتاب مصور «چرا باید این کارها را بکنم؟ از جمع‌وجورکردن تا مسواک‌زدن» نوشته بریگیته راب با ترجمه گیتا رسولی که به کوشش انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است، پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟ از جمع‌وجورکردن تا مسواک‌زدن» نوشته بریگیته راب، داستانی طنز و آموزنده برای کودکان است که با حوصله و دلایل طنز به آن‌ها یاد می‌دهد به چه دلایلی باید قوانین پدر و مادرشان را رعایت کنند؛ مثلاً چرا باید مسواک بزنند؟ یا چرا نباید زیادی تلویزیون تماشا کنند؟ همچنین تصاویر جذاب و متن طنز این کتاب به آن‌ها نشان می‌دهد که رعایت‌نکردن هر کدام از این توصیه‌های والدین، چه عواقبی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. درواقع، بریگیته راب، نویسنده اثر و مانوئلا التن، تصویرگر در این کتاب به چرایی سوالات بچه‌ها جواب داده‌اند؛ بنابراین اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که دوست ندارند حرف‌هایشان را بارها برای بچه‌هایشان تکرار کنند و دائماً وظایف‌شان را به آن‌ها یادآور شوند و تمایل دارید که با دلایل سرگرم‌کننده به فرزندان‌تان آموزش‌های لازم را بدهید، توصیه می‌کنم کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟» را همراهِ فرزندان‌تان بخوانید و در کنار لذت‌بردن از داستان و تصاویر کتاب، مسئولیت‌پذیری را نیز به آن‌ها آموزش دهید.

تصویرسازی‌های جذاب و بامزه کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟» اثر مانوئلا اُلتن است. نقاشی‌های او روحی زیبا به داستان کتاب بخشیده است؛ به طوری که دیدن آن‌ها حتی برای بزرگ‌ترها هم دوست‌داشتنی است. تمامی صفحات این کتاب نقاشی شده‌اند و در کنار دلایل خنده‌دار برای هر قانون، یک تصویر شیرین هم آورده شده است تا یاد دادن قوانین روزمره به کودکان، تبدیل به کاری جذاب و بامزه شود.

پرسش اصلی کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟» این است که دلیل و اهمیت جمع وجور کردن همه‌چیز مثل مسواک‌زدن و دیگر کارهایی که ما بزرگ‌ترها انتظار داریم کودکان‌مان مسئولیت انجام آن را بر عهده بگیرند و قوانین آن را رعایت کنند چیست؟ درواقع مخاطب این کتاب، کودکان هستند و قرار است از طریق کنجکاوی‌های کودکانه، شخصیت‌های داخل داستان و پرسش‌های آن‌ها درباره وظایف روزانه‌شان، با دلایل و اهمیت انجام این وظایف آشنا شوند. مثلاً وقتی برایشان سوال می‌شود چرا مسواک‌زدن مهم است؟ به یاد بیاورند که در کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟» یاد گرفته‌اند که مسواک‌زدن نمی‌گذارد دندان‌هایشان سوراخ شود یا در کتاب دیده و شنیده و یاد گرفته‌اند که اگر تینا خودش از خوکچه هندی‌اش مراقبت نکند، او از پیشش می‌رود یا مریض می‌شود؛ بنابراین آن‌ها هم باید از حیوانات خانگی خود به خوبی نگهداری کنند. این کتاب ایده‌های جالب و مناسبی همراه با دلایلی قانع‌کننده برای مسئولیت‌پذیر کردن کودکان در قبال وظایف روزانه و شخصی‌شان ارائه می‌کند.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «چرا باید این کارها را بکنم؟» به قلم بریگیته راب، تصویرگری مانوئلا التن و ترجمه گیتا رسولی از سوی انتشارات پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) در ۳۵ صفحه مصور رنگی برای گروه سنی «ب» منتشر شده است و اکنون در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط