سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
راهنمای جامع و عملیاتی برای طراحی صنعتی در ایران

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» به دلیل پیچیدگی علمی و اصلاحات ناآشنا مطالعه روش‌های تحقیق و روش‌شناسی می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌ها برای طراحانی باشد که به‌تازگی به مسیر طراحی وارد شده‌اند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» نوشتهٔ جوکو موراتوفسکی و ترجمهٔ احسان اله وردی در نوبت اول با هزار نسخه در ۲۲۶ صفحه به قیمت ۲۹۰ هزار تومان به همت انتشارات آذر فر به‌تازگی منتشر شده است.

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» در ۸ فصل به عناوینی چون: مقدمه، طراحی و تحقیق، ملزومات تحقیق، تحقیق کیفی، تحقیقات کمی، تحقیق بصری، تحقیقات کاربری و تحقیق و طراحی به موضوعات مختلفی در این زمینه پرداخته است.

این کتاب با موضوع طراحی صنعتی، تحقیق و روش‌شناسی برای علاقه‌مندان به این حوزه گردآوری شده است.

در مقدمه کتاب از زبان مترجم متوجه می‌شویم که مترجم به اهمیت رشته‌های طراحی در جهان و ایران اشاره می‌کند و به کمبود منابع مطالعاتی در این حوزه می‌پردازد. او همچنین به نیاز روزافزون به منابع به‌روز و کارآمد در این رشته اشاره می‌کند و انگیزه خود را برای ترجمه کتاب تحقیق برای طراحان نوشته جوکو موراتوفسکی توضیح می‌دهد. مترجم در ادامه به سابقه تحصیلی خود در رشته مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی‌ارشد طراحی صنعتی اشاره می‌کند و می‌گوید که همیشه در فکر بوده است تا با ترجمه منابع مناسب، سهمی در ارتقای این رشته در ایران داشته باشد.

کتاب «تحقیق برای طراحان» نوشته جوکو موراتوفسکی به‌عنوان کامل‌ترین کتاب تحقیقاتی در حوزه طراحی است؛ چرا که مترجم این کتاب را خلاء مبحث تحقیق در طراحی را پوشش می‌دهد و مورد تأیید سرآمدان در این حوزه است.

نویسنده علاوه بر اینکه در این کتاب به موضوع تحقیق در طراحی می‌پردازد چارچوبی جامع برای انجام تحقیقات در طراحی ارائه می‌دهد. این چارچوب شامل مراحل مختلف تحقیق، از جمله تعریف مسئله، جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ارائه نتایج است. همچنین به روش‌های مختلف تحقیق در طراحی، از جمله مصاحبه، مشاهده، نظرسنجی و آزمایش اشاره شده و در مورد نحوه انتخاب روش تحقیق مناسب برای هر پروژه نیز بحث شده است.

در ابتدای کتاب فصل اول می‌خوانیم: «همان‌طور که عنوان کتاب می‌گوید؛ این کتاب راهنمای تحقیق برای طراحان است. هدف این کتاب معرفی برخی از متداول‌ترین رویکردهای تحقیق به طراحان و محققان نوظهور طراحی است. این کتاب با فرض تحقیقات طراحی بین‌رشته‌ای و آموزش به رشته تحریر درآمده است، به این معنی که طیفی از دیدگاه‌ها را در مورداستفاده از تحقیق در متن را به مخاطبان معرفی شده است».

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» به دلیل پیچیدگی علمی و اصلاحات ناآشنا مطالعه روش‌های تحقیق و روش‌شناسی می‌تواند یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌ها برای طراحانی باشد که به‌تازگی به مسیر طراحی وارد شده‌اند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «استفاده از تحقیق جزء اصلی در بسیاری از برنامه‌های طراحی در دانشگاه‌ها است؛ بنابراین علاوه بر آموزش روش‌های طراحی، بسیاری از مدارس طراحی به طور فزاینده‌ای به آموزش تحقیق می‌پردازند. روش‌هایی که می‌تواند به طراحان نوظهور در تصمیم‌گیری آگاهانه طراحی کنند یا به آن‌ها کمک کنند تا رشته خود را بهتر درک کنند. بااین‌حال استفاده از تحقیق تنها به محدودیت‌های دانشگاه ختم نمی‌شود.»

مترجم کتاب در بخشی از کتاب گفته است: هدف از انجام تحقیقات در زمینه طراحی یا آگاه‌ساختن طراحان در مورد عملکرد خود، یا کمک به آن‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه طراحی است. «تحقیق برای طراحان» مرزهای حوزه طراحی فراتر می‌رود و به مجموعه میان‌رشته‌ای نفوذ دارد. این کتاب نه یک اثر قطعی در مورد موضوع تحقیق و نه یک اثر در مورد طراحی است؛ بلکه تنها یک راهنما است که رویکرد چگونگی تحقیق را ارائه می‌دهد.

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» می‌تواند برای طراحانی که درگیر تحقیق در چارچوب دانشگاه هستند مفید و مؤثر باشد.

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» نوشتهٔ جوکو موراتوفسکی و ترجمهٔ احسان اله وردی در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه در ۲۲۶ صفحه به قیمت ۲۹۰ هزار تومان به همت انتشارات آذر فر به‌تازگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها