دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
«خطه ویراستاران» به بازار کتاب آمد

کتاب «خطه ویراستاران» شامل یادداشت‌ها و مصاحبه‌های متنوع درباره ویراستاری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «خطه ویراستاران» با دیباچه گلی امامی آغاز می‌شود و سپس با یادداشت‌ها و مصاحبه‌های متنوعی درباره ویراستاری ادامه می‌یابد و با نمایه نام‌های کسان، اماکن، مطبوعات و مؤسسات پایان می‌یابد.

گلی امامی اشاره کرده که «ویرایش حرفه‌ای است پرزحمت و کم‌اجر. تجربه و دود چراغ خوردن می‌خواهد. اصول آن را می‌توان و باید آموخت، ولی کیفیت بالای کار فقط با تجربه به دست می‌آید. بسیاری از نویسندگان مشهور دنیا شهرتشان را مدیون ویراستارانشان هستند، ازجمله همینگوی و فیتزجرالد. خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌تدریج تک‌وتوک ناشران فهیمی که ارزش کار ویراستار را دریافته‌اند با قرار دادن نام ویراستار زیر نام نویسنده یا مترجم از کار او بیشتر قدردانی می‌کنند.»

نویسندگان و گویندگانی که این اثر با سخنان ایشان شکل گرفته، بسیار متنوع‌اند، از فعالان در حوزه نشر خصوصی و دولتی و نشر کتاب‌های عمومی و دانشگاهی و مذهبی گرفته تا مطبوعات و صداوسیما و ویراستاران آزادکار. چنان‌که از نام کتاب برمی‌آید، این اثر به فعالیت‌ها و خاطرات شفاهی و حرفه‌ای ویراستاران یا کسانی که با ویراستاران همکار بوده‌اند وارد شده است و به موضوعاتی رنگارنگ پرداخته‌، ازجمله خاطرات و اطلاعاتی از ناشرکتاب‌فروشان دهه چهل و پنجاه در مشهد و شیوه غلط‌گیری و ویرایش کتاب‌ها در آن سال‌ها، توجه ناشران خصوصی و ناشران متعلق به مؤسسات و سازمان‌های مشهد به ویرایش، پیشگامان و آموزگاران درست‌نویسی خراسان در دوره معاصر، سیر تحول در آماده‌سازی و چاپ و نشر کتاب در شرق کشور، ویراستاری در مطبوعات قدیم و کشمکش‌های میان روزنامه‌نویسان و ویراستاران مطبوعات این منطقه، لذت‌ها و مصائب ویرایش، فعالیت ویراستاران همزبان افغانستانی در مشهد، تجارب شخصی و مسیرهای پرفرازونشیب آموزش و ترویج ویراستاری، موضوع به‌ظاهر پایان‌ناپذیر رسم‌الخط فارسی و شیوه‌نامۀ فرهنگستان و دیگر شیوه‌نامه‌ها، نگاهی به جایگاه ویراستاران خراسانی در مؤسسات سطح کشور معرفی تشکل صنفی ویراستاران، و آینده ویراستاری پرداخته است.

نشر کلهر، «خطه ویراستاران» را در ۳۰۸ صفحه و با قیمت ۴۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها