چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
«اصول اخلاقی قیام امام حسین(ع)»؛ کتابی برای تبیین درس‌های اخلاقی کربلا

قم- کتاب «اصول اخلاقی قیام امام حسین علیه السلام» به خوبی توانسته ضمن برشمردن و تعریف مهم‌ترین اصول اخلاقی و تبیین آثار و نتایج آن با استناد به آیات و روایات درس‌های اخلاقی حادثه جاودانه کربلا را تبیین کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی؛ کارشناس مذهبی و مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع): بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) ‬با هدف تتمیم مکارم اخلاق، آن هم در محیطی که مردمانش گرفتار انواع رذالت‏‌های اخلاقی و رقابت‌‏های زشت قومی و قبیله‌‏ای و تفاخر به آداب و عادات جاهلی بودند، چنان تحوّلی در آنان ایجاد کرد که در مدّت زمان کوتاهی موجب سرور و عزت و شرافت اعراب و سبب ارتقای ظرفیت روحی و فکری و اخلاقی جامعه نوپای اسلامی شد.

آن‏چه در این میان، بیش از همه عوامل اثرگذار بود، منش و روش اخلاقی خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) ‬بود که آثار آن به وضوح، قابل مشاهده است.

عاشورا احیای مجدد اسلام و همان هدف والای پیامبر گرامی بود که به صحنه مصاف فضایل و رذایل اخلاقی مبدل شد. حادثه کربلا، گذشته از آنکه فاجعه‌ای بزرگ در اسلام و بلکه در عالم انسانیت بود و عقده‌گشایی اهریمنان از رسالت پیامبر و امامت امامان علیهم السلام را نشان داد؛ امّا درس‌هایی بزرگ و سازنده برای بشریت به ارمغان آورده است؛ درس‌هایی که عظمت امام حسین علیه السلام و فداکاری و وفاداری یارانش را به نمایش گذارده و عناصر زیبای انسانیت را به یادگار، ماندگار ساخته است.

به یقین، بازخوانی این درس‌ها، راه نجات جامعه از رذائل و بد اخلاقی‌ها و آراستن آن به فضائل و خوبی هاست که مهمترین وظیفه علما و اندیشمندان هر جامعه است. کتاب «اصول اخلاقی قیام امام حسین علیه السلام» که حاصل سخنرانی‌های استاد دروس خارج حوزه قم آیت‌الله مجتبی نورمفیدی در یک دهه محرّم است، به خوبی توانسته ضمن برشمردن و تعریف مهم‌ترین اصول اخلاقی و تبیین آثار و نتایج آن با استناد به آیات و روایات، به بیان تجلی این ارکان در شخصیت والای اهل‌بیت علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام پرداخته و آن را در زوایای قیام سیدالشهدا علیه السلام جستجو کرده‌اند و درس های اخلاقی حادثه جاودانه کربلا را تبیین نماید.

به گزارش ایبنا؛ علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به مؤسسه دار المعرفة به آدرس قم، خیابان صفاییه، کوچه ۱۹، پلاک ۳۲ مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۳۹۵۴۰ تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها