جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
اقتباس‌هایی از دل تاریخ

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، یادداشت، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

اقتباس ادبی فراموش شده؛ چرا در زمینه ساخت فیلم درباره عاشورا کم‌کاری می‌کنیم؟

آیا سینمای ما که در طول سال بیش از چند اثر گران قیمت کمدی تولید می‌کند نمی‌تواند هزینه ساخت فیلم اقتباسی درباره امام حسین علیه‌السلام را متحمل شود؟ آیا واقعه عاشورا بار دراماتیک کافی برای امروز سینمای ایران ندارد؟ مشکل کجاست؟

چرا در زمینه ساخت فیلم درباره عاشورا کم‌کاری می‌کنیم؟

پنج نمایشنامه عاشورایی در یک کتاب‎؛ نمایشنامه «حیرت‌بازار» را در محرم بخوانید

ادبیات نمایشی یکی ار هزاران راه عرض ارادت به حضرت امام حسین علیه السلام است. عبدالرضا فریدزاده در مقدمه مجموعه نمایشنامه «حیرت‌بازار» با اشاره به اتمام نگارش آن در ایام ماه محرم سال ۱۳۸۷ عنوان کرده است که این نمایشنامه به دنبال انجام و ادای یک نذر هفت ساله در دست تألیف قرار گرفت که بر مبنای آن نویسنده با خود عهد کرده سالانه یک اثر در گونه ادبیات نمایشی و مرتبط با سیدالشهدا (ع) تولید کند، که در نهایت پس از اتمام این نذر در ایام محرم آن سال این کتاب به خود شکل و شمایل انتشار می‌بیند.

نمایشنامه «حیرت‌بازار» را در محرم بخوانید

از سوی انتشارات زمرد؛ «هنرهای شگرف معماری» منتشر شد

کتاب «هنرهای شگرف معماری» به قلم حسین زُمرشیدی، چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور، شامل چهار کتاب نفیس «کاشیکاری ایران: خط معقلی»، «کاشیکاری ایران: گلچین معقلی»، «کاشیکاری ایران: گره معقلی» و «پیوند و نگاره در آجرکاری» است که پیش از این منتشر شده بودند و اکنون این چهار اثر در یک مجلد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. کتاب «هنرهای شگرف معماری» با این هدف از سوی مؤلف و ناشر تولید شده است که مشکل کمیاب و گران‌بودن آن چهار اثر نفیس، برای مخاطبان هنر معماری برطرف شود.

«هنرهای شگرف معماری» منتشر شد

به همت انتشارات فرهنگستان هنر؛ کتاب «فلسفهٔ هنر» منتشر شد

کتاب «فلسفهٔ هنر» نوشتهٔ جان هاسپرس و ترجمهٔ مجید پروانه پور در نوبت اول تابستان ۱۴۰۳ با ۱۳۲ صفحه در ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۱۵ هزار تومان به همت انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده است.

در کتاب «فلسفهٔ هنر» هاسپرس به‌عنوان نویسنده در ابتدای کتاب تلاش می‌کند تعریفی جامع‌ومانع از «هنر» ارائه دهد. او با نقد تعاریف سنتی هنر بر مبنای تقلید از طبیعت یا برانگیختن احساسات، رویکردی تحلیلی در پیش می‌گیرد. از نظر او، هنر نوعی بیان یا «تعبیر» است که از طریق به‌کارگیری عناصر و رسانه‌های مختلف صورت می‌پذیرد. این تعبیر، باهدف انتقال معنا و احساس به مخاطب شکل می‌گیرد.

کتاب «فلسفهٔ هنر» منتشر شد

به همت انتشارات نگاه؛ کتاب «راز نوشتن» در نوبت سوم منتشر شد

کتاب «راز نوشتن» نوشتهٔ استیفن کینگ و ترجمهٔ علی حاجی قاسم در نوبت سوم ۱۴۰۳ با ۳۲۸ صفحه به قیمت ۳۲۵ هزار تومان به همت انتشارات نگاه منتشر شد. کتاب «راز نوشتن» با موضوع نویسندگی و نگارش برای مخاطبان خاص خود نوشته شده است. این کتاب را علاقه‌مندان به حوزه نوشتن در زمینه سینما و تئاتر و می‌توانند استفاده کنند.

کتاب «راز نوشتن» در نوبت سوم منتشر شد

سینما در سوگ؛ سعید راد درگذشت

سعید راد که از اواخر سال گذشته، اخبار نگران‌کننده‌ای راجع به سلامتی وی منتشر شده بود، دقایقی قبل درحالی‌که تنها ۳ ماه تا ۸۰ سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

سعید راد درگذشت

نمایشنامه «تاجر ونیزی»؛ منبع موفق اقتباس

نمایشنامه «تاجر ونیزی» نوشته ویلیام شکسپیر است که به صورت تک جلد از مجموعه نمایشنامه‌های کمدی این نویسنده توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است.مترجم این نمایشنامه علاءالدین پازارگادی با مدرک کارشناسی در رشته، تاریخ کارشناسی ارشد در رشته تعلیم و تربیت و دکتری در رشته علوم سیاسی و اقتصادی از دانشگاه آکسفورد انگلستان است، او را بنیان گذار رشته زبان و ادبیات انگلیسی در ایران می‌دانند. پازارگادی در برگردان زبان و کلام رازآلود شکسپیر - که سرشار از رمز و نماد است به فارسی تلاش و تحقیق بسیار داشته و موفق عمل کرده است.

نمایشنامه «تاجر ونیزی»؛ منبع موفق اقتباس

نشست خبری نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی برگزار شد؛ رقابت ۹۸ اثر منتخب در رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی

نشست خبری نخستین رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی با حضور دست اندرکاران این رویداد و اصحاب رسانه در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. رویدادی که از ۷ تا ۱۰ مرداد و در راستای اقتصاد خلاق با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، خانه سینما، کانون فیلمنامه‌نویسان سینما، سازمان‌سینمایی، دانشگاه علم و فرهنگ، سینما تیکت و شرکت صوتی و تصویری سروش برگزار خواهد شد.‌

رقابت ۹۸ اثر منتخب در رویداد استارت‌آپ فیلمنامه‌نویسی

در «ایوان انتظار» مترو ولی‌عصر (عج)؛ کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

یین رونمایی از کتاب «سقاخانه‌های تهران» عصر دوشنبه (یکم مردادماه) در «ایوان انتظار» مترو ولی عصر (عج) با حضور موسی پسندی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو و امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و جمعی از مسئولان گردشگری و دبیران کانون‌های محلات و شهروندان و مسافران مترو برگزار شد.‌

کتاب «سقاخانه‌های تهران» رونمایی شد

معرفی کتاب «تحقیق برای طراحان»؛ راهنمای جامع و عملیاتی برای طراحی صنعتی در ایران

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» نوشتهٔ جوکو موراتوفسکی و ترجمهٔ احسان اله وردی در نوبت اول با هزار نسخه در ۲۲۶ صفحه به قیمت ۲۹۰ هزار تومان به همت انتشارات آذر فر به‌تازگی منتشر شده است.

کتاب «تحقیق برای طراحان؛ راهنمای شیوه و روش‌ها» در ۸ فصل به عناوینی چون: مقدمه، طراحی و تحقیق، ملزومات تحقیق، تحقیق کیفی، تحقیقات کمی، تحقیق بصری، تحقیقات کاربری و تحقیق و طراحی به موضوعات مختلفی در این زمینه پرداخته است.

راهنمای جامع و عملیاتی برای طراحی صنعتی در ایران

«ایوان منحصربه‌فرد»؛ اقتباسی از یک رمان نوجوان

فیلم بلند و درام فانتزی "The One and Only Ivan" به کارگردانی تئا شاروک بر اساس داستان الهام‌بخش رمان «ایوان منحصربه‌فرد» نوشته کاترین اپلگیت ساخته شده که در سال ۲۰۱۲ با تصویرگری پاتریشیا کاستلائو به چاپ رسیده است. نشر افق، کتاب «ایوان منحصربه‌فرد» را با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی منتشر و راهی بازار کتاب کودک و نوجوان ایران کرده است. این کتاب به عنوان صدوسی‌وچهارمین کتاب از مجموعه «رمان نوجوان» نشر افق به چاپ رسیده است و مترجم کتاب، آن را به تمام انسان‌هایی که خودشان را مالک مطلق زمین نمی‌دانند، دخترش و گوریلی به نام ایوان تقدیم کرده است. در این شماره از پرونده «کتاب، تئاتر و سینمای کودک و نوجوان» به معرفی این فیلم که در سال ۲۰۲۰ به نمایش درآمده است، می‌پردازیم.

«ایوان منحصربه‌فرد»؛ اقتباسی از یک رمان نوجوان

مدیر انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد؛ فرصت مجدد برای علاقه‌مندان بخش «سینما و کتاب»

درخواست فیلمسازان مهلت ارسال آثار تا دهم یکم مرداد تمدید شد.

سید جواد میرهاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بنا به استقبال و درخواست فیلم‌سازان و فیلم‌نویسان بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا دهم یکم مرداد تمدید شده‌است.

فرصت مجدد برای علاقه‌مندان بخش «سینما و کتاب»

بازنگری در هنر پساانقلاب ایران؛ تحلیل دقیق دیدگاه‌های غربی و چالش‌های تفسیر از منظر جهانی

کتاب «هنر ما از نگاه آنان؛ کندوکاو در مطالعات غرب درباره هنرهای تجسمی پسا انقلاب ایران» نوشتهٔ زهرا عبداللهی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۲۱۱ صفحه در ۵۰۰ نسخه به همت انتشارات فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.

کتاب «هنر ما از نگاه آنان؛ کندوکاو در مطالعات غرب درباره هنرهای تجسمی پسا انقلاب ایران» به بررسی و تحلیل مطالعات و نقدهای غربی درباره هنرهای تجسمی ایران پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد. این کتاب تلاش می‌کند تا دیدگاه‌ها و برداشت‌های محققان و منتقدان غربی را در مورد هنر معاصر ایران بررسی کند و به چالش‌های موجود در فهم و تفسیر این هنر از منظر غیرایرانی بپردازد.

تحلیل دقیق دیدگاه‌های غربی و چالش‌های تفسیر از منظر جهانی

بازآفرینی معاصر در نور جدید؛ بررسی نمایشنامه کلاسیک «هملت» و اقتباس مدرن آن

نمایش «هملت پسر انسان»، به کارگردانی و نویسندگی بابک سعیدیان، از یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه رفته است. این نمایش اقتباسی معاصر از نمایشنامه مشهور «هملت» اثر ویلیام شکسپیر است که به یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات جهان شناخته می‌شود. باتوجه‌به اهمیت این دو اثر در تاریخ‌ادبیات و تئاتر، مقایسه و تحلیل تطبیقی آنها می‌تواند نگاهی عمیق‌تر به تحولات فرهنگی و هنری ارائه دهد.‌

بررسی نمایشنامه کلاسیک «هملت» و اقتباس مدرن آن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها