دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
چاپ دوم کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابن‌عربی» منتشر شد

چاپ دوم کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابن‌عربی» در ۳۴۰ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ دوم کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابن‌عربی» نوشتۀ میشل شوتکیویچ با ترجمۀ اسماعیل باغستانی منتشر شد.

کتاب نبوت و ولایت از دیدگاه ابن‌عربی یکی از آثار برجستهٔ محقق فرانسوی میشل (علی) شوتکیویچ (۲۰۲۰ – ۱۹۲۹) است که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. این کتاب اثر محققانهٔ دست اولی است در بررسی تاریخی و تشریح یکی از مهم‌ترین مفاهیم در قلمرو عرفان و تصوف، یعنی مفهوم «ولایت» و ابعاد مختلف آن به‌ویژه موضوع «ختم ولایت» و ارتباط آن با «نبوت» از دیدگاه ابن‌عربی.
مزیت چشمگیر و منحصر به فرد کتاب همانا ارائهٔ تصویری کاملاً انسانی از ولی است، انسانی که دارای احساس و عواطف است، عشق می‌ورزد و در بالاترین مراتب قُرب قلبش برای کودک تبدارش پاره‌پاره می‌شود. شوتکیویچ برای نخستین‌بار جانب انسانی شخصیت ولی را برجسته می‌کند و در روشنایی قرار می‌دهد، حال آنکه همهٔ کسانی که پیش از او دربارۀ ولی و جایگاه والای او بحث و تحقیق کرده‌اند عمدتاً بر جانب الوهی شخصیت ولی و آنچه او را از عالم بشری جدا می‌کند تمرکز کرده‌اند و داشتن هرگونه احساسات و عواطف بشری را برای او مایهٔ نقص و تعلق و لاجرم سقوط از مرتبۀ ولایت شمرده‌اند. اما چنان‌که نویسنده در جای‌جای کتاب تأکید می‌کند ولایت همان مقام قربت است و ولی هم قرب به حق دارد و هم قرب به خلق، قُرب به انسان، زیرا که ولی تابع و وارث انبیاست و انبیا هم قرب به حق داشتند و هم قُرب به خلق.

برشی از متن:

می‌توان گفت که سرمشق‌ها و نمونه‌های ولایت، آنچنان که ابن‌عربی بیان کرده است، بازتاب‌دهندهٔ گسترهٔ افقی کل مراتب ممکن برای ولایت در هیئت کلی آن‌اند، به آن نحو که در وجود نبی اکرم، به اعتبار اینکه در آن واحد مبدأ و منتهای ولایت کلیه است، جمع شده است. و اما نحوهٔ طبقه‌بندی خود اولیا با محوری اساسی پیوند دارد که مراتب و کارکردهای گونه‌گون اولیا حول آن تقسیم و طبقه‌بندی می‌شوند.
در اینجا یادآوری می‌کنیم که کلمه «فتح الهی» که پیش‌تر دربارهٔ آن سخن گفتیم به معنی این است که رشتهٔ تعیین حدود زمان و مکان را از دست ولی بیرون می‌آورد، به این نحو که ولی از رهگذر یک رابطهٔ آنی مستقیم با خداوند متعال به صفت فتح متصف می‌گردد و بر اثر این رابطه مقولهٔ «اَین» مضمحل و مقولهٔ «متی» معدوم می‌شود، و زمان و مکان به دو کلمهٔ بی‌معنی و نامفهوم بدل می‌گردند، و چنان‌که بایزید بسطامی می‌گوید ولی را «بامداد و شامگاهی نیست». به رغم این رابطهٔ مستقیم بین خداوند متعال و ولی، اگر از دیدگاه دیگری به ولایت بنگریم، به عنوان تعبیری از کمال طبیعت انسانی، گریزی از این نیست واقعیت هم چنین است که ولایت در صورت‌ها و احوالی جلوه‌گر شود که با طبیعت انسانی ارتباطی کلی دارند.

چاپ دوم کتاب «نبوت و ولایت از دیدگاه ابن‌عربی» در ۳۴۰ صفحه و با قیمت ۳۵۸ هزار تومان از سوی نشر هرمس وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها