پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
لذت قدم زدن در میان قفسه‌های «کتاب شرق»/ کتاب‌فروشی برای کودکان

خوزستان- مدیر کتابفروشی شرق اهواز معتقد است: طرح‌های فصلی نسبت به سامانه مجازی فروش کتاب، شور و شوق بیشتر برای کتابفروش و مخاطب ایجاد می‌کنند و بازده بالایی نسبت به سامانه خرید کتاب دارند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فریبا حیدرپور: در گوشه‌ای از خیابان قدیمی نادری، یکی از مکان‌های دیدنی و شلوغ اهواز که محلی مناسب برای خرید و لذت بردن از یک روز گرم و پرشور (به جز تابستان) است، در گرمای بالای ۵۰ درجه تابستان، شرجی و خرما پزان، وارد خیابان حافظ شمالی بین خیابان نادری و سیروس؛ خیابانی شلوغ و پر از تردد می‌شوم. یکی از مکان‌هایی که حال هر علاقه‌مند به کتاب را خوب می‌کند، پرسه زدن و چرخیدن در قفسه‌های کتاب است. کتاب‌هایی که هرکدام با حکایت‌هایی خواندنی، میراث‌دار نسل‌، فرهنگ و تاریخ هر گوشه‌ای از جهان هستند.

عطش خواندن در کتاب‌بازان وصف نشدنی است. هرچه بیشتر تورق می‌کنم، این کشش و میل جذابیت خواندن را صدچندان می‌کند. تا کتاب در دست داری غرق سیر مطالعاتی هستی و زمان در کتاب متوقف شده است. از این قفسه به قفسه دیگر به دنبال آشنایی با نویسنده‌ها و مترجم‌ها، ساعت‌ها مرا را در کتابفروشی سرگرم می‌کند. به ویژه کتابفروشی‌هایی که شوق چرخیدن و جستجو را به علت پاخوری و ازدحام افراد بیشتر می‌کنند.

در خیابان حافظ، در نقطه ای دو کتابفروشی قََدر (شرق و رشد) کنار هم فعالیت می کنند. نام خیابان رهگذر اهل دل را به قرن هشتم می‌برد. از ورودی خیابان تابلوی بزرگ کتابفروشی شرق خودنمایی می‌کند. بعد از ورود به خیابان حافظ با چند گام به کتابفروشی شرق نزدیک می‌شوم. کتابفروشی که اطراف آن داروخانه، فروشگاهای پوشاک، خرازی و … قرار دارد. در کوچه بن بست کناری، کتابفروشی شرق، شعبه دوم شرق که تخصصی کودک و نوجوان است برای کودکان دست تکان داده و آن‌ها را فرا می‌خواند.

لذت قدم زدن در میان قفسه‌های «کتاب شرق»/ کتاب‌فروشی برای کودکان

تنوع و گستردگی کتاب کودک در شعبه دوم هم دیدنی است و جذابیت خاص خود را دارد. چرخه تولید، توزیع و فروش بازار نشر در خانواده رئیسی‌ها دست به دست می‌چرخد. علی رئیسی، بزرگ رئیسی‌ها با بیش از ۶۰ سال سابقه کار در چاپخانه، ۴۳ سال سکان‌دار چاپخانه ملت در اهواز و یکی از پیشکسوتان عرصه چاپ استان خوزستان است و رئیسی دیگر از سال ۱۴۰۰ با مجوز انتشارات سزاوار توانسته کتاب‌های متعددی را روانه بازار نشر کند. منصور رئیسی فرزند دیگر خانواده رئیسی‌ها، ۱۳ سال مدیریت کتابفروشی شرق را بر عهده دارد.

شعبه اول کتابفروشی شرق از سال ۹۰ در مساحت ۳۰۰ متری فعالیت خود را آغاز کرده است. این شعبه در دو طبقه قرار دارد که طبقه اول کتاب‌های عمومی و کمک درسی و طبقه دوم به کتاب‌های دانشگاهی اختصاص دارد. کتابفروشی که با ۳۵ نفر پرسنل، یکی از مراکز مهم و معتبر فرهنگی در خوزستان است.

پاسخ به نیازهای کتابی از کودکی تا برزگسالی در کتابفروشی شرق

مدیر کتابفروشی شرق آغاز فعالیت این کتابفروشی را اینگونه تشریح کرد: کتاب شرق اهواز (شعبه ۱ و۲) شعبه ۱ کتابفروشی از سال ۹۰ و شعبه ۲ از سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و کوشید در هر ۲ شعبه با آماده‌سازی فضایی بالغ بر ۳ هزار مترمربع و دارا بودن بش از هزاران عنوان کتاب، نقشی در بهبود شرایط فرهنگی استان و اهواز ایفا کند. در کتابفروشی شرق علاوه بر کتاب، برای تکمیل سبد خانوار، انواع نوشت افزار، بازی‌های فکری و وسایل آموزشی در مجموعه گنجانده شد تا از این طریق نیاز یک فرد از سن کودکی تا بزرگسالی تامین شود.‌

رئیسی مدیر کتابفروشی شرق با بیان اینکه این کتابفروشی در خصوص ترویج کتابخوانی گام‌های روبه جلویی برداشته است، اظهار کرد: از سلسله برنامه‌های ترویجی اجرای طرح «من هم کتاب خریدم» در این کتابفروشی است که با هدف ترویج و تقویت فرهنگ کتابخوانی و بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس دانش‌آموزان برای انتخاب و خرید کتاب برگزار شد و تلاش کردیم برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه، کتب خود را با تخفیف ۳۰ درصدی در اختیار آنان قرار دهیم همچنین به همه شرکت‌کنندگان در این اردو کتاب اهدا شد.

لذت قدم زدن در میان قفسه‌های «کتاب شرق»/ کتاب‌فروشی برای کودکان

وی ادامه داد: دعوت از نویسندگان، جشن امضای کتاب، شرکت در طرح خرید کتاب‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران در طول چند دوره برگزاری جام، کارگاه قصه، داستان و … از جمله برنامه‌های ترویجی و کتاب‌محور کتابفروشی شرق است.

مشارکت در طرح خرید کتاب جام باشگاه‌های کتابخوانی

رئیسی، هدف از تاسیس شعبه دوم کتابفروشی شرق را ایجاد بستری جذاب برای کودکان برشمرد و گفت: در کنار کتاب کودک، بازی‌های فکری، مناسب با سلیقه کودکان و نوجوانان قرار دادیم تا موجب رشد و شکوفایی آنان شود. در دسترس بودن کتاب‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان و ایجاد فضای مطالعه، برگزاری کارگاه‌های خلاق قصه‌خوانی، دعوت از نویسندگان کودک و نوجوان برجسته کشوری، دورهمی‌های کتابخوانی ویژه بچه‌ها و دانش‌آموزان، برگزاری کارگاه‌های روان‌شناسی برای کودکان و والدین از عمده‌ترین برنامه‌های شعبه ۲ شرق است.

لذت قدم زدن در میان قفسه‌های «کتاب شرق»/ کتاب‌فروشی برای کودکان

مدیر کتابفروشی شرق اهواز با اشاره به راه‌اندازی سامانه بازار کتاب و مشارکت کتابفروشان در این سامانه بیان کرد: با توجه به سیستم جدید فروش با تخفیف کتاب که توسط خانه کتاب و ادبیات ایران فعال شد، عملاً این طرح قابل رقابت و مقایسه با طرح‌های فصلی پیشین نیست زیرا در طرح‌های فصلی گذشته با حضور علاقمندان کتاب، شور و شوقی در کتابفروشی‌ها به وجود می‌آمد که همه ارکان نشر از آن بهره‌مند می‌شدند.

طرح‌های فصلی شور و شوق بیشتر برای مخاطبان

وی با توضیح اینکه طرح‌های فصلی نسبت به سامانه مجازی فروش کتاب، شور و شوق بیشتر برای کتابفروش و مخاطب ایجاد می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه سامانه بازار کتاب امکان مصاحبت با مشتریان را سلب کرده است و همچنین تطابق موجودی و قیمت‌ها با سیستم کتابفروشی عملاً غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه در شیوه جدیدِ سامانه خرید از کتابفروشی‌ها با توجه به به حجم بالای عناوین موجود، امکان کنترل صحیح در سامانه نیز مقدور نیست، افزود: به شخصه بر این باورم که شیوه قبلی طرح‌ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر در مجموعه کتابفروشی می‌شد و بازده بالاتری نسبت به سامانه خرید کتاب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها