جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
ثبت هگمتانه در میراث جهانی یونسکو تا تروری که خطوط قرمز را زیر پا گذاشت

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون تنفیذ حکم رئیس جمهوری از سوی مقام معظم رهبری، ثبت هگمتانه در میراث جهانی یونسکو و شهادت رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال هر هفته شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون تنفیذ حکم رئیس جمهوری از سوی مقام معظم رهبری، شهادت رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد بزرگ اسماعیل هنیه، پیام مسعود پزشکیان در واکنش به خبر شهادت اسماعیل هنیه، تروری که تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشت بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

گزاره‌های غلط اسرائیل‌شناسی باید اصلاح شود

سهیل کثیری‌نژاد، متخصص حوزه رژیم صهیونیستی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات که البته از گذشته تا امروز ادامه دارد، این بود که گزاره‌های درست اسرائیل‌شناسی کم است و باید گزاره‌های غلط اسرائیل‌شناسی که اکنون وجود دارد، اصلاح شود که کار خیلی سختی است.

هگمتانه یادگاری برجسته از دوران با شکوه تمدن ماد، هخامنشی و اشکانی است

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۲۷ ژوئیه در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو پرونده هگمتانه ایران با اجماع جهانی به ثبت رسید.

مقام معظم رهبری حکم رئیس جمهور منتخب را تنفیذ کردند

حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس جمهور، از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ شد. این آیین از ساعت ۹ یکشنبه (۷ مردادماه) با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) آغاز شد.

فلسطین هزاران سوژه دارد که می‌توان به تصویر کشید

مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین گفت: در قانون اساسی به وضوح بر روی اهمیت موضوع فلسطین تاکید شده است ولی علی‌رغم وجود قوانین حمایت‌گر در حوزه فیلم‌سازی خیلی انگشت‌شمار در این زمینه کار شده است. در حوزه کتاب البته کمی بیشتر کار شده ولی در کل جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد و مسئله فلسطین باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

«یادداشت‌هایی از آشوب‌های عشایری و سیاسی آذربایجان» منتشر شد

کتاب «یادداشت‌هایی از آشوب‌های عشایری و سیاسی آذربایجان» تالیف عبدالله خان امیر طهماسبی که بخش‌های مختلفی از این تغییرات و واقعیت‌های کلان را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داده از سوی انتشارات شیرازه به بازار کتاب آمد.

اهمیت قفقاز جنوبی و بازگو کردن ریشه‌های تاریخی مناقشه قره باغ

کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان» به قلم محسن پاک‌آیین، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان راهی بازار کتاب شد.

چرا هنوز فیلمی از شیخ شهید ساخته نشده است؟

حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، تاریخ‌پژوه با اشاره به این‌که هنوز یک فیلم از شیخ فضل‌الله نوری ساخته نشده است، گفت: متاسفانه ما در معرفی مفاخر کشور ناموفق عمل کرده‌ایم، تا امروز دیگران افسانه‌ها و خرافات خود را از کشورهای دیگر به ما تحمیل کرده‌اند که این موجب تاریخ‌گریزی و بحران هویت ما شده است. این شخصیت‌ها نماد هویت ملی هستند، مخصوصاً شیخ فضل‌الله شخصیتی متفکر بود که به شهادت رسید.

کتاب «رازهای آذربایجان» در ترکیه منتشر شد

کتاب «رازهای آذربایجان» منتشر شد. در این کتاب برادری ترکیه و جمهوری آذربایجان و فرهنگ جمهوری آذربایجان بازگو می‌شود.

ده نقشه که همه آموختنی‌ها را درباره سیاست جهانی بیان می‌کند

کتاب «در اسارت جغرافیا (ده نقشه که همه آموختنی‌ها را درباره سیاست جهانی بیان می‌کند)» نوشته تیم مارشال با ترجمه مرجان رضایی از سوی نشر مرکز به چاپ پنجم رسید.

رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به شهادت رسید

منابع رسمی در تهران از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خبر دادند.

پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت مجاهد بزرگ اسماعیل هنیه

در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد

مسعود پزشکیان در واکنش به خبر شهادت اسماعیل هنیه اعلام کرد: ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

تروری که تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشت

مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین در یادداشتی نوشت: رژیم صهیونیستی با اجرای این عملیات چند ساعت پس از عملیات تروریستی در بیروت علیه فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان، تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذارد و عملاً ً اوضاع را به سمت جنگی فراگیر با کل محور مقاومت سوق داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها