جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
اسماعیل هنیه در جنگ سوریه چه نگاهی داشت؟

شهید امیر عبدالهیان در کتاب «صبح شام» به نگاه شهید اسماعیل هنیه، از رهبران حماس درباره جنگ در سوریه اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛کتاب «صبح شام؛ مجموعه‌ای از خاطرات «شهید حسین امیرعبداللهیان» از جنگ تروریستی سوریه را روایت کرده است. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیهٔ حاج قاسم سلیمانی بازمی‌گردد. سردار سلیمانی یک سال قبل از درگذشت خود و در دیداری به حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقهٔ غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کند. کتاب در ۳ بخش تدوین شده است. بخش اول «انتخاب به معاونت وزارت امورخارجه»، بخش دوم «یادداشت‌هایی از تلاش‌های دیپلماتیک و سفرهای مرتبط با تحولات منطقه» و بخش سوم «بحران سوریه و نقش بزرگ سردار سلیمانی در تأمین امنیت منطقه و ایران» نام گرفته‌اند.

امیر عبدالهیان در بخشی از کتاب به نظر اسماعیل هنیه اشاره کرده است: «در دوران حکومت مرحوم حافظ اسد، شاخه اخوان‌المسلمین سوریه، برخلاف اخوان در مصر و تونس و دیگر کشورهای منطقه اقدام به عملیات مسلحانه علیه دولت کرد. اعضای اخوان که برای رسیدن به اهدافشان دست به اسلحه بردند از سوی دولت سوریه سرکوب شدند. به طور طبیعی در نگاه بخشی از اخوانی‌ها این اقدام حافظ اسد اقدامی علیه اخوان‌المسلمین تفسیر شد. در زمان جنگ سوریه، وجود این پیشینه تاریخی باعث شد افرادی که ایدئولوژی‌شان نشأت گرفته از اندیشه‌های اخوان‌المسلمین است وقتی احساس کردند شرایط سوریه به سمتی پیش می‌رود که احتمال تغییر وجود دارد، فکر کردند بهترین فرصت برای انجام آن کار ناتمام را به دست آورده‌اند تا اخوانی‌ها قدرت را به دست گیرند. این نگاه موجب شد افراد اندکی در حماس نسبت به تحولات سوریه و آینده دچار تردید شوند.

در جریان بحران سوریه من چند ملاقات با آقای «خالد مشعل» مسئول دفتر سیاسی حماس در محل دفترش در دوحه قطر داشتم. در یکی از ملاقات‌ها خیلی صریح با او صحبت کردم و با گلایه به ایشان گفتم: «شما از رهبران مقاومت هستید که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را خیلی خوب درک می‌کنید. می‌دانید سرنگون کردن بشار اسد هیچ‌گاه به نفع مقاومت فلسطین نخواهد بود. برای ما عجیب است و البته جای تأسف دارد که افراد بسیار اندکی در حماس نسبت به آینده سوریه دچار تردید و احیاناً فاصله گرفتن از بشار شوند. شما تأثیر این موضع‌گیری را بر سرنوشت فلسطین می‌دانید. این کار خبط بزرگی است و باعث تضعیف محور مقاومت می‌شود. مثل این است که درون کشتی نشسته‌اید و آن را سوراخ می‌کنید.» آقای خالد مشعل در پاسخ به تفصیل سخن گفت و سعی کرد در تعریف و تمجید از آقای بشار اسد و تشکر از میزبانی حکومت سوریه از گروه‌های فلسطینی سنگ تمام بگذارد. او این مطالب را در یک جلسه خصوصی گفت. احتمالاً برای اینکه من را به عنوان معاون وزیر خارجه ایران متقاعد کند.

فردای آن روز همراهان من که در جلسه بودند، خبری براساس سخنان آقای مشعل تنظیم و منتشر کردند. تیتر خبر این بود که خالد مشعل از بشار اسد و حمایت‌های او از فلسطین تشکر کرد. همان زمان آقای «اسماعیل هنیه» از رهبران حماس، نگاهی راهبردی نسبت به سوریه و رهبری آن داشت و خیلی دقیق و روشن مواضع خود را بیان می‌کرد. در همان اثنا ایشان به تهران سفر کرد و گفتگوهای مثبت و سازنده‌ای در این زمینه با مقامات ایران داشت. البته در فاصله زمانی کوتاه، نظرات خالد مشعل هم در مسیر دقیق و صحیح قرار گرفت. اما این اختلاف‌نظر و عدم درک صحیح مسایل سیاسی، روی فلسطینی‌هایی که ناامیدانه در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند هم تأثیر می‌گذاشت. البته تحولات میدانی در این زمینه تأثیر اصلی را گذاشت. یعنی ممکن است در پس ذهن بعضی‌ها همچنان حذف بشار اسد از قدرت مطرح بود؛ اما پس از مدتی این افراد دیدند بشار اسد سقوط نخواهد کرد، علاوه بر آن، تحولات بعدی نشان داد که واقعاً آمریکا و صهیونیست‌ها پشت این مسئله هستند، برخی به این درک رسیدند که شتابزده عمل کرده‌اند. حتی اگر بشار اسد هم ساقط می‌شد، اجازه نمی‌دادند اخوان‌المسلمین در سوریه روی کار بیاید. همان‌طور که اجازه ندادند اخوان‌المسلمین مصر در قدرت باقی بماند.

*منبع کانال بدون مرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها