دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
توجه به فرهیختگان، بر تقویت انگیزه فعالان صنعت چاپ موثر است

رئیس اتاق اصناف تهران در آیین رونمایی از پوستر و هویت بصری چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ، ابرازامیدواری کرد، آفت بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی با حضور فرهیختگان، از کسب و کار فعالان صنعت چاپ برطرف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از پوستر و معرفی هویت بصری جشنواره ملی «ضرباهنگ چاپ» یکشنبه (۱۴ مردادماه) با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ در موسسه چاپ افست برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مجید خادمی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ و پژمان شهامت‌پور در دقایقی تاریخ شفاهی برگزاری این رویداد را از شهریور ماه ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۲ با عنوان «روایت یک رویا» شرح دادند.

در ادامه این نشست، رضا منصوری، دبیر جشنواره گفت: اتحادیه و شورای سیاستگذاری مفاخر به میزبانی از پیشکسوتان، مسئولان و فعالان دلسوز صنعت چاپ است. نوید خوبی برای جشنواره امسال می‌دهیم، نام، مکان و سایر عناصر برگزاری جشنواره، یکی از حرکت‌های خوب و تفاوت این دوره بود که در نهایت به طراحی یک پوستر و هویت بصری معنادار با رعایت تمام شاخص‌ها منجر شد.

منصوری با بیان اینکه هدف این بود که آینده کار با تاکید بر برندسازی و ماندگاری باشد، عنوان کرد: در این زمینه کمیته‌های تخصصی تشکیل شد و در نهایت طراحی هویت بصری به شکل یک پوستر آماده شد.

حمید رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره چاپ، گفت: صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار برای همه صنایع است و هیچ کالایی بدون هنر فعالان این صنعت عرضه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم جشنواره به بهترین شکل در سال چهارم برگزار شود، ادامه داد: این جشنواره با عنوان ضرباهنگ صنعت چاپ به برند ماندگار صنعت چاپ تبدیل شده است اما صنعت چاپ به توجه نیاز دارد و فعالیت صنف سهم زیادی در آن دارد.

رستگار افزود: از گذشته تاکنون یادگاری‌های زیادی در این صنعت داریم و امیدوارم نمایندگان شایسته‌ای برای نسل آینده باشیم.


وی با اشاره به آفتی که در همه کسب‌وکارها ایجاد شده است، عنوان کرد: این آفت بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی است؛ بنابراین امیدوارم با حضور فرهیختگان این صنف شاهد انگیزه و موفقیت بیش از پیش صنعت چاپ باشیم.

در ادامه این آیین محمدرضا اسلام‌پرست، طراح پوستر جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به نمادهای استقاده شده در پوستر جشنواره، توضیح داد: در طراحی عنوان رویداد، قلمی با ریشه‌های خطی کاملاً ایرانی استفاده شد، نستعلیق شکسته که هم زیبایی بصری شگفت‌انگیزی دارد و و اساساً فرم‌های مواج آزاد و به سمت بالا و صعودکننده‌اش کمک می‌کرد تا مفهوم انتزاعی صعود و رشد حرکت رقصنده به سمت اوج را انتقال دهد.

وی افزود: در جلسه گفت‌وگو با شورای سیاست‌گذاری رویداد، لزوم خلق یک نماد یا الگوی تصویری برای ایجاد جذابیت بصری و در عین حال ماندگاری آن در ذهن مخاطب اشاره شد، دغدغه‌های اعضا و تاکیدهای چندباره به ایرانی بودن نماد نشان از حساسیت موضوع داشت.

اسلام‌پرست با بیان اینکه پرهیز از المان‌های تکراری صنعت چاپ و حرکت به سمت خلق یک تصویر متفاوت کمک می‌کرد تا این الگوی تصویری جدید در نگاه مخاطب ایجاد تمایز و وجه تازه‌ای کند، گفت: با بررسی روی دسته وسیع از نمادهای ریشه‌دار ایرانی ازجمله نمادهای جغرافیایی مثل دماوند و خلیج فارس، مشاهیر و قهرمانان، و موجودات اسطوره‌ای، یک پرنده افسانه‌ای انتخاب شد که نسبت دادن استعاری صنعت و چاپ پرنده سعادت معنادار و در خور بود.

وی با بیان اینکه ضرب‌آهنگ چاپ اشاره به ریتم چرخ‌های صنعتی است که رونق و گردش آن نشان از رونق اقتصادی است، تاکید کرد: رونق صنعت چاپ ارتباط مستقیم و نشان از سعادت و کامیابی اقتصاد یک جامعه است و این مفهوم دستمایه شد تا تصویر این پرنده خوش‌یمن الگوی سمبولیک این رویداد شود.

به‌گفته وی، برداشت از یک مجسمه دوره هخامنشی و اضافه کردن نقوش رنگی برگرفته از کالیته رنگ با تقسیم‌بندی‌های مدرن و امروزی تصویری نسبتاً آشنا اما دگرگون شده و جدید از این پرنده را ارائه می‌داد.

اسلام‌پرست با بیان اینکه در ادامه یک رنگ واحد و سازمانی انتخاب شد تا هم بخشی از مفهوم رویداد و هم در نهایت وحدت و انسجام و پیوستگی را در همه مدیوم‌های رسانه‌ای رویداد ایجاد کند، گفت: در این حوزه به رنگ‌های اصیل و ریشه‌دار ایرانی در معماری و صنایع دستی رجوع شد انتخاب رنگ آبی لاجوردی نمادی از آسمان بود جایی که محل جولانگاه پرنده سعادت است.

وی همچنین افزود: در افسانه‌ها آورده‌اند که «پرنده سعادت» خستگی‌ناپذیر است؛ هیچ‌گاه فرود نمی‌آید مگر دو نوبت نیمه اول شهریور و نیمه اول اسفند. او بر فراز قله کوه پرواز می‌کند و دیدن او بیننده را تا آخر عمر سعادتمند می‌گرداند.

همچنین در پایان این مراسم از پوستر و هویت بصری چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ با حضور جمعی از پیشکسوتان صنعت چاپ رونمایی شد.

صنعت چاپ به آفت بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی دچار شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها