دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
«مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» منتشر شد

کتاب «مکانیسم‌های مولکولی مقاومت چنددارویی در باکتری‌های بیماری‌زا» از سوی جهاد دانشگاهی اردبیل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی این کتاب آمده است: در عصری تلاش‌ها برای شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های جدید، اولویت اصلی تحقیق و توسعه در میان شرکت‌های داروسازی بود. داروهای طیف گسترده‌ای که از این تلاش‌ها پدید آمدند، اثربخشی بالینی فوق‌العاده‌ای را ارائه کردند. با این حال، ما اکنون با فهرست بلندبالایی از باکتری‌ها روبه‌رو هستیم که راه‌های مختلفی جهت دور زدن داروها اکتساب کرده‌اند و دیگر به اکثر رژیم‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند. ابزاری که میکروب‌ها برای فرار از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، مطمئناً از خود مداخلات درمانی پیشی گرفته است. مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌های منفرد در ارگانیسم‌هایی که با اولین آنتی‌بیوتیک‌های تولید شده تجاری مواجه شدند، برجسته شد. در طول سال‌ها، ادامه فشار انتخابی توسط داروهای مختلف منجر به ارگانیسم‌هایی شده است که دارای مکانیسم‌های مقاومتی دیگری هستند که منجر به مقاومت چند دارویی می‌شود. درک مکانیسم‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیک، منجر به طراحی راهکارهایی برای کاهش انتشار مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک می‌گردد و همچنین، می‌تواند به توسعه داروهای جدید کمک کند که می‌توانند با مکانیسم‌های مقاومت باکتری‌ها مقابله کنند.

هدف از نگارش این کتاب، بررسی مکانیسم‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها بوده است. این کتاب با استفاده از مقالات به روز دنیا در ۴ فصل تالیف شده است. در انتهای هر فصل فهرستی از منابع مورد استفاده، برای مطالعه بیشتر علاقه‌مندان ذکر شده است. به دلیل گستردگی مطالب، در فصل ۲ و ۳ تنها به ذکر مکانیسم‌های مقاومت در باکتری‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مهم بسنده شده است.

به طور کلی این کتاب با توجه به خلاء‌های موجود در زمینه مقاومت به آنتی‌بیوتیک به رشته تحریر درآمده و اطلاعات پایه و جدیدی را در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

ایت کتاب با تالیف فاطمه عطائی‌مسجدلو، مهسا منشاری و محمد ضعیفی‌زاده در ۲۸۴ صفحه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها