چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
معصومه میرابوطالبی: این جشنواره فرصتی برای دیده‌شدن ادبیات نوجوان تألیفی است

نویسنده کتاب «روز اول، روز آخر» گفت: آثار ترجمه در حوزه نوجوان بسیار زیاد است. اینکه جشنواره فرصتی برای معرفی و دیده‌شدن آثار تألیفی باشد، امیدوارکننده و خوب است.

معصومه میرابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره موضوع کتاب «روز اول، روز آخر» گفت: داستان درباره دو پسر است که به دنبال حقیقت می‌روند. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی، می‌خواهد حق مادرش را از کسی بگیرد؛ اما برای این کار راه درستی را انتخاب نکرده و از روش اشتباهی استفاده می‌کند. به همین دلیل خجالت‌زده شده و راهی سفر می‌شود تا مادرش را پیدا کرده و از او کمک بگیرد. داستان به دنبال بیان لزوم حق‌طلبی از راه و روش درست است.

او درخصوص اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند؟ بیان کرد: در حوزه کتاب نوجوان، خصوصاً در بخش داستان، کار تألیفی مهجور مانده است. آثار ترجمه در این حوزه بسیار زیاد است. البته که این لزوماً بد نیست؛ اما باید به کارهای تألیفی نیز پرداخت و به آن‌ها کمک کرد تا در میان آثار ترجمه‌ای، زنده بمانند. اینکه جشنواره فرصتی برای معرفی و دیده‌شدن آثار تألیفی باشد، امیدوارکننده و خوب است. والدین اغلب کتاب‌های ترجمه را انتخاب می‌کنند و یکی از دلایلش شناخته‌نشدن کتاب‌های خوب و تألیفی است؛ از همین رو، معرفی آثار در جشنواره و پرداختن به آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که «از نگاه شما به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟ توضیح داد: همیشه گام اول مهم‌ترین گام است. این جشنواره نیز برای اولین‌بار است که برگزار می‌شود و این خودش گام مهمی است. باید در طول سال هم تدوام داشته و برنامه‌های متعددی داشته باشد. معرفی کتاب‌ها و نویسنده‌ها، بررسی حوزه‌های مختلف و… کارهایی است که می‌توانند در طول سال نیز انجام دهند تا مؤثر و جریان‌ساز باشند.

گفتنی است، کتاب «روز اول، روز آخر» نوشته معصومه میرابوطالبی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در فهرست نامزدهای بخش داستان بلند و رمانِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها