چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
هاله قربانی: دعوت تصویرگران کتاب از سراسر دنیا به ایران دور از ذهن نیست

تصویرگر کتاب‌ «پسر اقیانوس» گفت: دور از ذهن نیست که تصور کنیم، جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان باکیفیت برگزار شود و بتواند در سطح بین‌الملل نیز تصویرگران مختلفی را از سراسر دنیا به ایران دعوت کند.

هاله قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در مورد فرآیند تصویرگری کتاب «پسر اقیانوس» منتشرشده در نشر افق گفت: تقریباً آذرماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیر هنری نشر افق با من تماس گرفت و داستان کتاب «پسر اقیانوس» را برایم ارسال کرد. من بعد از خواندن داستان، پروژه تصویرگری کتاب را شروع کردم و تقریباً تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ مشغول به اجرای تصویرگری کتاب «پسر اقیانوس» بودم.

او افزود: تصویرگری این کتاب چالش‌های زیادی را به همراه داشت؛ مثلاً اینکه من با حجم زیادی از فضای آب‌گرفته که آن هم اقیانوس نبود، مواجه بودم یا شخصیت داستان پسری بود که همزمان هم با امید و هم با ناامیدی گل‌آویز بود و در این احوال سیر می‌کرد. کتاب «پسر اقیانوس» متن فوق‌العاده جذابی داشت و من دوست داشتم تصاویر من هم در کنار این متن، حضور همسانی داشته باشد؛ بنابراین چندین‌بار تکنیک‌ها و پالت‌های مختلف رنگی را امتحان کردم و درنهایت تکنیکی که برای تصویرگری کتاب در نظر گرفتم تکنیک اکریلیک و مقدار زیادی کلاژ هم به صورت دیجیتال و هم به صورت دستی بود. وقتی که متن کتاب «پسر اقیانوس» را دریافت کردم یک فایل عکس به همراه این کتاب بود که این فایل را مهدی رجبی، نویسنده کتاب تهیه کرده بود. مثل اینکه رجبی، مستندنگاری و حضور شخصی یعنی احاطه شخصی‌ای روی فضای آنجا داشت و عکس‌هایی را در اختیار من گذاشت که خیلی در روند کار به من کمک کرد و به همین خاطر از همین‌جا از او خیلی تشکر می‌کنم.

او در مورد اطلاع‌رسانی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان و ارسال اثرش برای جشنواره بیان کرد: من از چنین جشنواره‌ای مطلع نبودم؛ ولی بعد از به داوری رفتن اثرم متوجه شدم که ناشر اثر من را برای جشنواره ارسال کرده است.

تصویرگر کتاب «پسر اقیانوس» در پاسخ به این سوال که «برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده‌شدن آثار تصویرگران کمک کند؟» عنوان کرد: تصویرگران ایرانی معمولاً حضور چشم‌گیری در فضاهای بین‌المللی دارند و معمولاً در فهرست جوایز و منتخبان جشنواره‌های بین‌المللی، تعداد بیشتری از این آثار نسبت به کشورهای دیگر متعلق به تصویرگران ایرانی است. به نظرم جای یک جشنواره داخلی برای دلگرم‌شدن تصویرگران به کار و فعالیتی که انجام می‌دادند خالی بود. امیدوارم این جشنواره هر سال برگزار شود تا تصویرگران به اهمیت کاری که انجام می‌دهند پی ببرند.

قربانی در مورد اینکه این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت تصویرگری کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد، گفت: به نظرم دور از ذهن نیست که تصور کنیم، این جشنواره باکیفیت برگزار شود و بتواند در سطح بین‌الملل نیز تصویرگران مختلفی را از سراسر دنیا به ایران دعوت کند تا آن‌ها کارهایشان را به این جشنواره بفرستند و منتظر جوایزی یا مدرکی از سمت داوران ایرانی باشند. به نظرم دور از ذهن نیست و منم دوست دارم که امیدوار باشم تا این اتفاق صورت بگیرد.

گفتنی است، کتاب «پسر اقیانوس» به قلم مهدی رجبی و تصویرگری هاله قربانی در فهرست نامزدهای بخش تصویرگریِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط