چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

کهگیلویه و بویراحمد-گروهی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگوهایی با خبرگزاری کتاب ایران به بررسی وضعیت کتابخوانی در جامعه و اهمیت مطالعه در جامعه پرداختند.

سرویس استان های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) _زینب خوش اندیش: اهمیت کتاب و فرهنگ مطالعه موضوعی است که نهادینه کردن آن می‌تواند به رشد و توسعه اجتماع کمک کند. این موضوع نیازمند همکاری همگانی است و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، به ویژه نهادهای عمومی که ارتباطات گسترده‌تری با جامعه دارند، می‌تواند در بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی تأثیر بسزایی داشته باشد.

متأسفانه در بسیاری از موارد، حتی در نهادهای فرهنگی، به این مسئله توجه کافی نشده و فرهنگ کتابخوانی در حاشیه قرار گرفته است. از آنجا که رسانه‌ها در عصر ارتباطات نقش مهمی در شکل‌گیری اندیشه‌ها و عادات مردم ایفا می‌کنند، تصمیم گرفتیم با تعدادی از فعالان رسانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد گفتگو کنیم تا نظرات آن‌ها را درباره وضعیت کتاب و میزان مطالعه در جامعه و تلاش‌هایشان برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی بشنویم.

کتاب دانایی و توانایی را در وجود انسان بیدار می کند

مسئول خبرگزاری بسیج با اشاره به مطالعه کتاب " سفر به دیار فراموش شدگان " گفت: در بخش هایی از این کتاب به بیانات امام خمینی (ره) درباه چشیدن لذت عبادت خدمت به خلق اشاره کرده و خطاب به جهادگران می فرماید: " من به حال شما جهادگران، که در عرصه سازندگی در مناطق محروم مشغول فعالیت هستید، غبطه می خورم.ای کاش من هم یک لحظه به جای شما بودم و از این تعاونی که جهادگران با هم دارند، حظ می بردم، فقط تنها کاری که از دست من بر می آید، دعا به جان شماست". به اهمیت اقدامات جهادی اشاره شده است.

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

ابراهیم عزیزی کتاب را چراغی دانست که با نور و روشنایی خود سینه تاریکی و جهل را می شکافد و دانایی و توانایی را در وجود آدمی بیدار می کند.

وی ادامه داد: انس و الفت با این یار مهربان موجب می شود تا در هر شرایطی واژه ها را مسلسل کنی و برای مخاطب خویش زیبایی بیافرینی.

مسئول خبرگزاری بسیج در استان با تاکید بر اینکه با وجود فضای مجازی و رسانه های مختلف هنوز هیچ چیز نتوانسته است جای کتاب را بگیرد، گفت: تمام رهنمود هایی که خداوند برای هدایت و کمال بشر آورده در کتابی آسمانی جای گرفته است و کتاب تا همیشه ماندگار خواهد بود.

عطش آدمیت به دانستن جز با کتاب محقق نمی شود

در ادامه نیز مدیر مسئول پایگاه خبری آوای رودکوف به آخرین کتابی که خوانده بود اشاره کرد و گفت: کتاب "من دیگر ما ". با عنوان فرعی فرزند ما از ماجدا نیست؛ او خود ما است اما در اندازه‌ای کوچک‌تر پیرامون پرورش و تربیت کودکان در خانواده است.

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

فتاح بدری آگاهی؛ علم؛ دانش و دانستن را یکی از مسائل مهم بشریت در زندگی دانست و تصریح کرد: این امر مهم جز با رفتن به سمت یار مهربان (کتاب) هرگز محقق نمی شود؛ زیرا ا فراد در تمام عمر خود در تلاش و تکاپو برای بدست آوردن اطلاعات و افزایش آگاهی خود می باشند و این عطش آدمیت به دانستن جز با کتاب محقق نمی شود.

وی اضافه کرد: جان کرول، روزنامه نگار عنوان می کند: روزی دانشجوی جوانی که درس خبرنگاری می خواند از سردبیر روزنامه ای سوال کرد برای اینکه در آینده گزارشگر سیاسی موفقی شود چه کند. وی در پاسخ گفت بهتر است فقط کتاب بخواند.

رابطه متقابل سرانه کتابخوانی و توسعه جوامع

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

همچنین محسن زارعی خبرنگار چرام نیز جنگ نرم اثر امیر عابدینی را آخرین کتاب خوانده شده دانست و گفت: قطعاً افزایش سرانه مطالعه دریک جامعه موجب آگاهی و رشد آن جامعه در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم می شود و دربلندمدت توسعه همه جانبه آن جامعه را به دنبال دارد.

کتاب نقش بسزایی در تربیت و آداب اجتماعی خانواده ها دارد

در ادامه نیز خبرنگار مهر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر با اطلاعات و معلومات بالا در اجتماع ظاهر بشم قطعاً دیگرانی در جستجوی علل این آمار، اطلاعات و آگاهی میشوند، گفت: من با سرلوحه قرار دادن کتاب و آگاهی، آگاهانه تر و محترمانه برخورد کنم و برای رفتارم در اجتماع ارزش قائل خواهم شد.

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

حمیده تابش نژاد خاطرنشان کرد: کتاب خوانی حس ارزشمندی و اعتماد بنفس بالا را به همراه دارد؛ زیرا کتاب نقش بسزایی در تربیت و آداب اجتماعی خانواده ها دارد.

وی به آخرین کتابی که خوانده بود اشاره و بیان کرد: منشور حقوق بشر (کورش هخامنشی به زبان شعر) اثر محمود منطقیان که اهدایی بود را مطالعه کردم.

افزایش دانش و آگاهی مستلزم مطالعه است

همچنین خبرنگار خبرگزار فارس با تاکید بر توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مطالعه نهج البلاغه گفت: بنا بر فرمایشات و توصیه مکرر رهبر انقلاب بر مطالعه کتاب امام علی (ع) این کتاب را خواندم.

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

نسیم راوند مطالعه داشتن را موجب رشد و ارتقاء سطح سواد و دانش افراد دانست و تصریح کرد: متاسفانه گاهی به خاطر مسائل کاری فرصت مطالعه کردن را از دست میدهم، بیشتر اوقات غبطه می خورم که چرا زمان بیشتری را به خواندن و مطالعه کردن اختصاص نمیدهم.

کتاب، چراغ راه و آگاهی از آینده است

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرد: به واسطه اینکه در خبرگزاری دفاع مقدس مشغول به کار هستم با کتاب های مربوط به دفاع مقدس و جنگ مانوس هستم و آخرین کتاب که مطالعه کردم (این چهل و یک مرد) با نویسندگی سروش درست است.


مریم وردیده با بیان اینکه کتاب در همه موضوعات می تواند یک چراغ راه باشد، گفت: اگر کتاب ها با دقت بیشتری و متناسب با نیازهای و دغدغه‌های خانواده‌ها نوشته بشود بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه و کانون خانواده حل خواهد شد که البته مستلزم فرهنگ سازی در مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی و بهداشتی، رسانه هاو … فرهنگ سازی است.

همچنین خبرنگار و عکاس فارس با بیان اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی بر روی کودکان و نوجوانان دارد، گفت: این فرهنگ ابتدا باید از طریق تشویق والدین صورت بگیرد قطعاً تاثیر شگرفی بر مهارت های زندگی کودکان خواهد داشت.

ترنم بهنیا خاطرنشان کرد: متاسفانه در عصر جدید گوشی های موبایل مانع از گسترش کتاب خوانی میان جوانان و جوانان شده است.

اهمیت کتابخوانی از نگاه خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی

وی تصریح کرد: آخرین کتابی که خواندم کتاب مدیر مدرسه از جلال آل احمد بود، از گذشته کتاب های این نویسنده و سایر نویسنده های ایرانی و خارجی مثل گلاب دره ای و علوی و جمالزاده و مطالعه می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها