به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این نشست که دوشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) ساعت ۱۰ و سی دقیقه تا ۱۲ و سی دقیقه برگزار میشود سعید ناجی، مؤسس گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و روحالله کریمی، عضو هیئت علمی گروه فکرپروری و فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضور خواهند داشت.
میل به دانستن و فهمیدن، علت اصلی گرایش انسان به تفکر و اندیشیدن است. کودکان به طور ذاتی و به علت تمایل به پرسشگری، مستعدِ داشتنِ تفکر فلسفی هستند. فلسفه به رشد مهارتهای تفکر از جمله تفکر انتقادی در کودکان کمک میکند.
بر همین اساس، کمبود مهارت تفکر نقادانه، سبب درک نادرست، پذیرشِ بیقید و شرط پیامها و درنتیجه آسیبهای فردی و اجتماعی در آینده میشود؛ در حالی که تفکر نقادانه باعث میشود، فرد در هنگام مواجهه با هر چیز، حتی یک متن نوشتهشده، از میان شواهد و مدارک موجود، بالاترین درک را داشته باشد و بتواند نظرها و معانی مهمی را که در ورای آن متن یا مسئله وجود دارد، دریابد. این توانِ مواجهه انتقادی، خلاق و مسئولانه برای کودکان و نوجوانان امری حیاتی است.
فلسفه، عادت پرسشکردن را در کودکان، حتی در هنگام خواندن یک متن حفظ و تقویت میکند و به نظر میرسد پرورش تفکر فلسفی در کودکان میتواند در تقویت سواد خواندن آنها نیز نقش بنیادینی داشته باشد.
کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی کتابخانه مرجع را با هدف بهبود وضعیت سواد خواندن و ارتقای سطح درک مطلب در دانشآموزان، به صورت حضوری و آنلاین با موضوع «تأثیر فلسفهورزی بر تقویت سواد خواندن در کودکان» برگزار میکند.
این کتابخانه در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، شماره ۲۲ و ۲۴، مجتمع شهید ملک شامران واقع شده است. علاقهمندان به حضور در این نشست، از طریق فضای مجازی نیز میتوانند در اسکای روم به نشانی https://live.kpf.ir/ch/lib با گزینه مهمان وارد شوند.
نظر شما