چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کتاب کودک و نوجوان به ترویج نیاز دارد، نه تبلیغ

نشست «مروری بر بازاریابی کتاب‌های انتشارات کانون با تأکید بر کتاب‌های شعر» در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین نشست هم‌اندیشی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «مروری بر بازاریابی کتاب‌های انتشارات کانون با تأکید بر کتاب‌های شعر» سه‌شنبه (۱۲ تیر ۱۴۰۳) با حضور عباس محمددینی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، مجتبی دانشور، مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون و جعفر ابراهیمی (شاهد)، شاعر و پیشکسوت حوزه ادبیات کودکان در محل کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی مانند روش‌های نوین بازاریابی کتاب کودک و شناسایی کانال‌های مناسب توزیع، بازار فروش کتاب‌های شعر و دیگر قالب‌های ادبی و میزان استقبال خانواده‌ها از این قالب‌ها، کتاب‌های پرفروش و کم‌فروش کانون، علت‌ها و راهکارها، وضعیت گذشته، اکنون و آینده کتاب‌های مرغک کانون، برند شناخته‌شده در حوزه نشر کتاب کودک، وضعیت ترجمه کتاب‌های کانون به زبان‌های دیگر و وضعیت انتشارات کانون در مقایسه با ناشران برتر کتاب کودک به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد.

اکرم کشایی، میزبان این نشست، جلسه را با خواندن شعری از جعفر ابراهیمی آغاز کرد و در ادامه مجتبی دانشور، مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون درباره رویکردهای بازاریابی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازار کتاب کودک و نوجوان ایران توضیحاتی ارائه کرد. او با اشاره به اینکه طبق آمار اعلامی از سوی خانه کتاب، بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد دو هزار و ۷۵۶ جلد کتاب کودک و نوجوان در تیراژ سه میلیون و ۸۳۸ هزار و ۵۰۰ نسخه تولید و توزیع شده و نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد رشد داشته است، بیان کرد: ناشران کودک و نوجوان به همت بخش خصوصی، جزو ناشران پیشرو در میان ناشران کشور هستند. طبق آمار اعلامی، بیشترین سهم فروش سی‌وچهارمین نمایشگاه مجازی کتاب، بالاتر از سهم گروه ادبیات و دین، با ۱۸/۳ درصد متعلق به کتاب‌های کودک و نوجوان بوده است.

کتاب کودک و نوجوان به ترویج نیاز دارد، نه تبلیغ

مجتبی دانشور درخصوص رساندن کتاب‌های کانون به دست مخاطبان گفت: با توجه به اینکه در گذشته کتاب‌های کانون فقط در فروشگاه‌های کانون وجود داشت، تلاش کردیم با استفاده از بخش خصوصی و پخش‌های کتاب کودک و نوجوان، در کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های سراسر کشور ویترین بگیریم. در حال حاضر با دو پخش کتاب کار می‌کنیم و قصد داریم در آینده این شبکه پخش را گسترده‌تر کنیم. من به فروشگاه‌های کتاب سر می‌زنم و سعی می‌کنم مسئولان فروشگاه‌ها را با کتاب‌های کانون آشنا کنم؛ فکر می‌کنم کتاب کودک و نوجوان نیاز به ترویج دارد، نه تبلیغ.

عباس محمددینی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در پاسخ به سوال مجری برنامه، درباره برنامه انتشارات کتاب‌های کانون به زبان‌های دیگر و راهیابی کتاب‌های این نهاد به بازار جهانی، عنوان کرد: نویسنده‌ای که دارد خلق می‌کند، باید جهانی‌نویسی را بلد باشد؛ این یکی از پیش‌فرض‌هایی است که قبل از اجرای این امر، باید به صورت کارشناسانه به آن پرداخته شود.

او در ادامه توضیحاتی درباره روندی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا به امروز در این حوزه طی کرده است، ارائه کرد.

کتاب کودک و نوجوان به ترویج نیاز دارد، نه تبلیغ

جعفر ابراهیمی، شاعر و پیشکسوت حوزه ادبیات کودکان نیز در این نشست گفت: ما در وهله اول باید به فکر مخاطب خودمان باشیم و بعد ترجمه آثار؛ زیرا انگیزه مطالعه در افراد جامعه ما علی‌الخصوص مخاطب کودک و نوجوان کاهش پیدا کرده است.

این شاعر در ادامه از تجربیات خود در کانون پرورش فکری از گذشته تا به امروز صحبت کرد و شعری را که به تازگی در وصف حال خود سروده بود برای حاضران خواند.

در پایان جلسه با اعلام آمار پایین استقبال از شعر کودک و نوجوان نسبت به کتاب‌های داستانی و دیگر کتاب‌ها، کارشناسان برنامه نظر خود را درباره اینکه چرا شعر برای مخاطب کودک و نوجوان جایگاه کمرنگ‌تری نسبت به دیگر قالب‌های ادبی دارد، بیان کردند و همگی به این اتفاق نظر رسیدند که باید در این امر به ترویج بیشتر آثار شعر کودک و نوجوان در خانواده‌ها پرداخت تا این قالب ادبی نیز جایگاه خود را موقع انتخاب کتاب برای خرید و مطالعه بین خانواده‌ها و مخاطبان کودک و نوجوان پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط