یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
فعالیت‌های باستان‌شناسی عامل ثبت جهانی هگمتانه/ ما سربازان میراث فرهنگی هستیم

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت و جایگاه موضوع باستان‌شناسی در پژوهشگاه بیان کرد: یکی از موارد مهم در باستان‌شناسی موضوع هگمتانه است، هگمتانه اگر ثبت جهانی شد به دلیل فعالیت‌های باستان‌شناسی بود که از ظرفیت‌های محوطه‌های تاریخی که قابلیت ثبت دارند بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، در واقع اندیشکده میراث‌فرهنگی کشورمان است و از این نظر، رصد مسائل و چالش‌های این حوزه در دستور کار ماست که موضوع فراگیر ترویج گنج یابی و ارائه ابزار آن در فضای مجازی یکی از این چالش هاست.

ده‌پهلوان همچنین با گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار بیان کرد: خبرنگاران حافظان میراث‌فرهنگی و مطلع‌تر از مدیران در موضوعات چالشی میراث فرهنگی هستند. ارتباط تنگاتنگی با خبرنگاران حوزه میراث‌فرهنگی داشتم و همواره قدردان تلاش‌ها و زحمات اصحاب رسانه هستیم چرا که اعتقاد دارم خبرنگاران مطلع‌تر از هر مسئولی هستند. ما نیازمند همکاری و تعامل هرچه بیشتر با دانشجویان، پژوهشگران و خبرنگاران هستیم چرا که همه ما سربازان حوزه میراث‌فرهنگی هستیم و باید به رشد و پیشرفت این حوزه کمک کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سال ۱۳۸۲ تشکیل شد و در حال حاضر به‌عنوان بازوی پژوهشی و تحقیقاتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال فعالیت است. این پژوهشگاه دارای تعدادی پژوهشکده است که سابقه تعدادی از این پژوهشکده‌ها بسیار بالا است.

فعالیت‌های باستان شناسی دلیلی برای ثبت جهانی هگمتانه

ده‌پهلوان یادآور شد: اهمیت کار پژوهش، کاوش و باستان‌شناسی به گونه‌ای است که امروز شاهد ثبت جهانی هگمتانه هستیم. یکی از دلایل ثبت جهانی هگمتانه، کارهای مهم باستان‌شناسی در آن منطقه است. فرسوده بودن تجهیزات آزمایشگاهی یکی از مهمترین موضوعاتی است که با آن روبه رو هستیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری یادآور شد: ساختمان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اواخر دهه ۷۰ احداث شد تا به یک مرکز علوم آزمایشگاهی در حوزه میراث‌فرهنگی تبدیل شود. ما اگر بخواهیم در دنیای امروز در حوزه علوم آزمایشگاهی در حوزه میراث‌فرهنگی پیش برویم، هنوز راه زیادی داریم. این‌ها کارهای مهمی است که باید انجام دهیم.

همه ما سربازان میراث فرهنگی هستیم

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: میراث فرهنگی متعلق به همگان است و امروز متاسفانه قرائت های نادرستی به نام پژوهشگاه و وزارتخانه و دانشگاه وجود دارد خیلی وقت ها به دانشگاهیان به عنوان مهمان خارجی نگاه می شود، این نگاه چندقطبی که ایجاد شده آسیب بزرگی به حفاظت از میراث فرهنگی زده است، همه ما سربازان میراث فرهنگی هستیم چه در پژوهشگاه، دانشگاه و وزارتخانه و خبرگزاری ها، همه باید تلاشمان حفاظت از میراث فرهنگی باشد.

ده‌پهلوان از راه‌اندازی پایگاه خبری پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این پایگاه خبری در راستای تعامل بیشتر با حوزه‌های خبری و اصحاب رسانه راه‌اندازی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت و جایگاه موضوع باستان شناسی در پژوهشگاه بیان کرد: یکی از موارد مهم در باستان‌شناسی موضوع هگمتانه است، هگمتانه اگر ثبت جهانی شد به دلیل فعالیت‌های باستان‌شناسی بود که از ظرفیت‌های محوطه‌های تاریخی که قابلیت ثبت دارند بیشتر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه ندارد در حوزه اجرایی حفاطت و مرمت وارد شود اما روش‌های نوین پژوهشگاهی را در دستور کار قرار داده است در همین راستا امید است مشکلاتی چون فرسودگی دستگاه های آزمایشگاهی را مرتفع کنیم.

ده‌پهلوان با اشاره به اهداف ساخت ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ساختمان پژوهشگاه در اواخر دهه هفتاد با هدف تشکیل مرکز حفاظت و مرمت علوم آزمایشگاهی حوزه میراث فرهنگی مشابه آنچه در موزه هرمیتاژ یا بریتیش میوزم ساخته شد به مرور زمان دستکاری های زیادی در این بنا صورت گرفت که قدری ما را از استانداردهای hct دور انداخت و امیدوارم بتوانیم استانداردهای hct را به این ساختمان برگردانیم. ما درصدد توسعه فضاهای آزمایشگاهی در پژوهشگاه هستیم، امروز اگر بخواهیم در حوزه علوم آزمایشگاهی میراث فرهنگی پیش برویم باید ارتقای آزمایشگاه ها را داشته باشیم. آزمایشگاه ها در طبقات منفی یک و دو وضعیت خوبی ندارند.

شبکه‌سازی علمی و سازمانی حلقه مفقوده میراث فرهنگی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به هوشمندسازی فعالیت های پژوهشی در پژوهشگاه اظهار کرد: شبکه سازی علمی در حوزه پژوهش و ارتقای اعضای هیات علمی پژوهشگاه از برنامه های مهم ماست؛ شبکه سازی علمی و سازمانی این روزها یک حلقه مفقوده مهم است که در حوزه میراث فرهنگی با آن مواجه هستیم و این حلقه ارتباطی لازم بین پژوهشگاه، دانشگاه و وزارتخانه وجود ندارد؛ امیدوارم بتوانیم دانشگاه ها را به سمت فعالیت های سازمان محور سوق دهیم.

وی از راه اندازی میز گردشگری باستان شناسی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: این میز در راستای استفاده از ظرفیت های باستان شناسی و گردشگری برای ارتقای سواد میراثی مردم راه اندازی شده است.

برپایی کارگاه‌های آموزشی حریم و مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت، برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی، امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ساماندهی پرتال پژوهشگاه اطلس با همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور و تشکیل کارگروه مبارزه با هیات های گنج‌یاب از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود که ده‌پهلوان به این برنامه‌ها اشاره کرد.

وزنه گردشگری بسیار سبک‌تر از میراث فرهنگی است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: وزنه گردشگری بسیار سبک‌تر از میراث فرهنگی در پژوهشگاه است و ما درخواست کسب مجوز برای جذب ۵۰ هیئت علمی را با امضای وزیر به رییس جمهور داشتیم و ما پیگیر جذب آنها برای ارتقای گروه های پژوهشی گردشگری و هنرهای سنتی هستیم. ما نگاه توسعه ای برای پژوهشگاه داریم که باید هیئت علمی های جدید را جذب کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره برنامه‌های پژوهشگاه برای مقابله به آسیب‌های برگزاری کنسرت در محوطه‌های تاریخی، بیانکرد: از ما برنامه‌ای خواسته نشد تا پژوهش‌ها درباره اصوات را انجام دهیم، باید اذعان کرد درباره اقدامات حفاظتی به درستی اطلاع رسانی نکردند که درصد اصوات طبق گراف‌ها چقدر برای تخت جمشید آسیب می‌زند چون اقدامات انجام شده بود و آسیبی نداشت.

سامانه اطلاعات و پژوهش راه‌اندازی می‌شود

در این نشست علی نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گفت: اقدامات پژوهشی پژوهشگاه در یک سال اخیر سر و سامان بهتری گرفته است و سامانه اطلاعات و پژوهش راه اندازی شده و اطلاعات قابل دسترسی است. پژوهشگاه سعی کرده پژوهش های معلوم را در اختیار پژوهشگران در خارج از مجموعه به شکل فراخوان قرار دهد. همچنین با نخبگان هر استان ارتباط برقرار کرده تا بتوانند از ظرفیت نخبگان استفاده و نیازهای پژوهشی استان ها را مرتفع کند. از طرفی طرح های مطالعات ملی پژوهشگاه میراث فرهنگی از طریق فراخوان اعلام می شود.

مهدیه بد، معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمع آوری طرح‌های میراث فرهنگی به عنوان مراجع منتخب شرکت‌های دانش بنیان خلاق در حوزه میراث فرهنگی و معرفی آنها و کاربردی کردن پژوهش های حوزه میراث فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که در پژوهشگاه دنبال شده است.

وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای اطلس‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر داد و بیان کرد: بازی‌های حوزه میراث فرهگی بازی‌ها مبتنی بر باستان‌شناسی در قالب بازی در اختیار نسل جوان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها