دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
«کرکس‌های بی‌کرک‌وپر» در بازار کتاب

کتاب «کرکس‌های بی‌کرک‌وپَر» نوشته‌ خولیو رامون ریبِیرو، نویسنده‌ آمریکای لاتین از زبان اسپانیایی با ترجمه‌ پژمان رضایی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب جلد اول از داستان‌های کوتاه این نویسنده است.

خولیو رامون ریبِیرو استاد داستان کوتاه آمریکای لاتین، یک نویسنده بزرگ است که آثار وی سهم عمده‌ای در شکوفایی بزرگ ادبیات آمریکای لاتین پس از جنگ جهانی دوم داشته و برنده جایزه ملی ادبیات، جایزه ملی فرهنگ و جایزه ادبی خوان رولفو شده‌اند.

پژمان رضایی، مترجم کتاب، در مورد این کتاب و نویسنده در یادداشت مترجم چنین نوشته است: «ماریو بارگاس یوسا همواره از خولیو رامون ریبِیرو به‌عنوان یکی از پیشتازان داستان‌نویسی نوین در آمریکای لاتین نام برده است.» خولیو رامون ریبِیرو گر چه آثار متعددی در قالب رمان، تئاتر، مقاله و نثر ادبی دارد اما به سبب غنای فنی و ساختاری و تنوع شیوه‌های روایی در داستان‌های کوتاهش از سرآمدان هنر داستان‌نویسی آمریکای لاتین است.

داستان‌های او عموماً در سبک واقع‌گرایانه نگاشته شده‌اند و از این رو از سنت ادبیات رئالیسم جادویی و بوم آمریکای لاتین مد و مرسوم زمان او فاصله گرفته‌اند و بیشتر زبان حال اقشار به حاشیه‌رفتۀ اجتماعات شهری هستند. زبان ریبیرو زبانی‌ست که در اوج سادگی کلمات را با وسواسی فرهنگستانی گزینش می‌کند تا پیکره‌ای قدرتمند را برای توصیف جهان‌های به فراموشی سپرده فراهم آورد.

از او قریب به صد داستان به جا مانده که در مجموعه‌های مختلف منتشر شده‌اند و یکی از معروف‌ترین آنها «کرکس‌های بی کُرک‌و پَر» است. منتقدین، خولیو رامون ریبِیرو را در کنار خولیو کورتاسار و خورخه لوئیس بورخس به عنوان سه ضلع داستان‌سرایی ادبیات آمریکای لاتین می‌شناسند.

انتشارات چام اخیراً این کتاب را در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها