سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
بررسی ارتباط هنرهای تجسمی با سینما

کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» کتابی است که در دو جلد نوشته گیلیان مک ایور توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان و نشر ایجاز منتشر شده‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۱)» کتابی است که در دو جلد نوشته گیلیان مک ایور توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان و نشر ایجاز منتشر شده‌است.

جلد ۱ این کتاب در ۲۳۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان به بازار نشم عرضه شده است. این جلد از کتاب تاریخ هنر برای فیلمسازان در ۱۴۰۲ به چاپ دوم رسید و در شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب در جلد ۱ با این بحث آغاز می‌شود که چگونه تاریخ هنر با تاریخ سینما ارتباط می‌یابد؟ کتاب تاریخ هنر برای فیلمسازان جلد ۱ در صفحه ۳۱ خود نحوه استفاده از این کتاب را چنین شرح داده است: «تمام تصاویر مورد بحث در این کتاب به صورت آنلاین در دسترس است که به شما امکان می‌دهد هنگام مطالعه کتاب به جستجوی تصویر بپردازید. یک موتور جست‌وجو باید در یافتن تصویر به شما کمک کند، اما برای بهترین کیفیت اغلب بهتر است مستقیماً به وب سایت رسمی مجموعه داران بروید. لیستی از مجموعه‌های آنلاین، وب سایت‌های هنرمندان و منابع دیگر را می‌توان در پیوست در انتهای کتاب یافت. در پایان حرف است برای مطالعه بیشتر پیشنهاداتی ارائه شده است.»

بدین ترتیب مطالعه این کتاب وابسته به جستجوی موتورهای جستجوی اینترنتی است و برای درک بهتر مفاهیم آن می‌توان از تصاویر رنگی اینترنتی استفاده کرد. خود کتاب نیز در فصل پایانی تصاویری از تابلوهای نقاشی و لان‌های فیلم به صورت سیاه و سفید به چاپ رسانده است.

برای معرفی این کتاب در پشت جلد آن و از زبان مترجم آمده است: «از همان روزهای نخستین سینما، اقتباس ادبی داستان‌هایی را در اختیار فیلم‌ها قرار داده و پیرو آن از اصطلاحات ادبی نظیر استعاره، کنایه و مجاز برای توصیف موضوعات بصری استفاده شد؛ اما شیوه دیگری نیز برای نگریستن به فیلم وجود دارد و آن ارتباط سینما با هنرهای تجسمی- عمدتاً نقاشی، به‌عنوان قدیمی ترین اشکال هنری است. کتاب تاریخ هنر برای فیلم‌سازان راهنمایی الهام بخش در چگونگی استفاده فیلم سازان از تصاویر تاریخ هنر در اجرای جزئیات دوره های تاریخی و آموزش ترکیب بندی، نظریه رنگ و نور و نظایر در اختیار قرار می‌دهد. کتاب در گام نخست به لحظات کلیدی در توسعه نقاشی غربی می پردازد. اینکه چگونه این موارد به بخشی از فرهنگ بصری غرب که سینما از آن نشأت می گیرد تبدیل شده اند؛ و در ادامه به اینکه چگونه نقاشی‌ها می‌توانند نماینده ژانرهای مختلف مانند وحشت، خشونت، واقع گرایی و فانتزی باشند پرداخته‌است و شیوه ارتباط تصاویر در این نقاشیها با سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به واسطه مطالعات موردی کتاب نیز پیوند بین هنر و سینما با آثار فیلم‌سازان برجسته ای نظیر پیتر گرینوی، پیتر وبر، جک کاردیف، مارتین اسکورسیزی، گیلرمو دل تورو، کوئنتین تارانتینو و یاسوجیرو اوزو بررسی می‌گردد. کوتاه سخن: این کتاب راهنمایی عملی را در اختیار فیلمسازان جوان قرار می‌دهد برای درک اینکه چگونه نقاشی و هنرهای تجسمی می‌توانند به توسعه درک آنها از زبان بصری فیلم یاری رسانند.»

مفاهیمی چون رنسانس، رکوکو، مدرنیسم، فرسکو، رنگ، رسپکتیو، واقع‌گرایی، امپرسیونیسم، اسطوره شناسی وسورئالیسم از عناوین مهم‌ترین مباحث این کتاب در جلد ۱ آن است.

گفتنی است مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به فیلمسازی و هنرهای تجسمی مانند نقاشی و ارتباط آن با سینما خالی از لطف نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها