پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
تاثیر بومی بر ژانر در سینما

کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۲)» در ۲۳۲ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ جلد به چاپ دوم رسیده است. این کتاب توسط مجید کیانیان به فارسی برگردانده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۲)» نوشته گیلیان مک ایور توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان و نشر ایجاز منتشر شده‌است.

جلد دوم کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» در ۲۳۲ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ جلد به چاپ دوم رسیده است. این کتاب توسط مجید کیانیان به فارسی برگردانده شده است.

برای معرفی این کتاب در پشت جلد آن و از زبان مترجم آمده است: «از همان روزهای نخستین سینما، اقتباس ادبی داستان‌هایی را در اختیار فیلم‌ها قرار داده و پیرو آن از اصطلاحات ادبی نظیر استعاره، کنایه و مجاز برای توصیف موضوعات بصری استفاده شد؛ اما شیوه دیگری نیز برای نگریستن به فیلم وجود دارد و آن ارتباط سینما با هنرهای تجسمی- عمدتاً نقاشی، به‌عنوان قدیمی ترین اشکال هنری است. کتاب تاریخ هنر برای فیلم‌سازان راهنمایی الهام بخش در چگونگی استفاده فیلم سازان از تصاویر تاریخ هنر در اجرای جزئیات دوره های تاریخی و آموزش ترکیب بندی، نظریه رنگ و نور و نظایر در اختیار قرار می‌دهد. کتاب در گام نخست به لحظات کلیدی در توسعه نقاشی غربی می پردازد. اینکه چگونه این موارد به بخشی از فرهنگ بصری غرب که سینما از آن نشأت می گیرد تبدیل شده اند؛ و در ادامه به اینکه چگونه نقاشی‌ها می‌توانند نماینده ژانرهای مختلف مانند وحشت، خشونت، واقع گرایی و فانتزی باشند پرداخته‌است و شیوه ارتباط تصاویر در این نقاشیها با سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به واسطه مطالعات موردی کتاب نیز پیوند بین هنر و سینما با آثار فیلم‌سازان برجسته ای نظیر پیتر گرینوی، پیتر وبر، جک کاردیف، مارتین اسکورسیزی، گیلرمو دل تورو، کوئنتین تارانتینو و یاسوجیرو اوزو بررسی می‌گردد. کوتاه سخن: این کتاب راهنمایی عملی را در اختیار فیلمسازان جوان قرار می‌دهد برای درک اینکه چگونه نقاشی و هنرهای تجسمی می‌توانند به توسعه درک آنها از زبان بصری فیلم یاری رسانند.»

این کتاب در ۵ فصل و و با قیمت روی جلد ۲۰۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان به هنر سینما قرار گرفته است. کتاب از فصل چهارم و با عنوان «خشونت» آغاز می‌شود. فصل پنجم این کتاب با عنوان «وحشت»، فصل ششم با عنوان «منظره، فصل هفتم به عنوان «قهرمانان و اعمال قهرمانانه» و فصل هشتم این کتاب با عنوان «جنبش‌های مدرن» نامگذاری شده است. سه فصل قبلی در جلد ۱ این کتاب ارائه شده است.

نویسنده در جلد ۲ کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» به هنر و تاثیرپذیری سینما از هنرهای کشورهای مختلفی چون انگلستان، ژاپن، هلند و حتی بومیان آمریکایی پرداخته است.

گفتنی است این کتاب برای علاقه‌مندان به سینما و ارتباط آن با هنرهای دیگر وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها