چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
رشد اقتباس ادبی حاصل سیاست‌های خوب معاونت فرهنگی بود

در سال‌های اخیر شاهد رشد و ترقی سینمای اقتباسی در سریال‌های نمایش خانگی و سینما هستیم. حضور پررنگ و تنوع آثار اقتباسی در جشنواره چهل‌ودوم فجر، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این حوزه است و امیدواریم در جشنواره‌های آتی، جایگاه ویژه‌ای برای فیلم‌نامه‌های اقتباسی قائل شویم و جوایز ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیریم.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - قربانعلی طاهرفر، کارگردان فیلم «آپاراتچی»: به نظر من، جایگاه اقتباس در سینمای ایران، همچنان که در دهه‌های گذشته مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفته، در دهه‌های اخیر نیز از توجه کافی برخوردار نبوده است. با وجود اینکه اقتباس‌ها غالباً سوژه‌های ناب و خلاقانه‌ای را به وجود آورده‌اند و مخاطبان نیز استقبال گرمی از آن‌ها داشته‌اند، جریان‌های زیرپوستی یا ناخواسته‌ای باعث شده‌اند تا این سبک سینمایی مورد غفلت قرار گیرد و کارگردانان بیشتر به سمت خلق آثار مولف سوق پیدا کنند و کمتر به سراغ اقتباس بروند.

با وجود آثار موفقی نظیر «تنگسیر»، «شازده احتجاب» و «داش آکل» در اوایل سینمای ایران، این خلا همچنان وجود دارد. با این حال، در سال‌های اخیر شاهد رشد و ترقی سینمای اقتباسی در سریال‌های نمایش خانگی و سینما هستیم. حضور پررنگ و تنوع آثار اقتباسی در جشنواره چهل‌ودوم فجر، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این حوزه است و امیدواریم در جشنواره‌های آتی، جایگاه ویژه‌ای برای فیلم‌نامه‌های اقتباسی قائل شویم و جوایز ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیریم.

هر نقطه ضعف و قوت در رویدادهای هنری باید مورد بررسی قرار گیرد. به نظر من، افزایش آثار اقتباسی نتیجه سیاست‌گذاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی آن است و امیدواریم این روند گسترده‌تر شود. معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز با تداوم این کار در نمایشگاه کتاب، کارگروه ویژه‌ای برای این هنر تاسیس کرده و برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا کرده است. این اقدامات نوین نشان‌دهنده برنامه‌ریزی و رویکرد خاص معاونت فرهنگی بوده و به نقد و بررسی سینمای اقتباسی پرداخته است. از این نشانه‌های فرهنگی می‌توان فهمید که حضور بالای فیلم‌های اقتباسی تصادفی نبوده و حاصل برنامه‌ریزی و رویکرد ویژه معاونت فرهنگی است.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها