پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
نشست هم‌اندیشی کتابخانه ملی با سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی

نشست هم‌اندیشی مسئولان کتابخانه ملی ایران با مدیران سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست هم‌اندیشی با مدیران سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد. در این نشست که با حضور عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی و مدیران سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، بر هم‌افزایی متقابل برای ارائه خدمات به جامعه توان‌خواهان تاکید شد. در این نشست اسماعیل برقی، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پروین قربانیان، مدیر پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر هانا کامیاب نژاد کارشناس آسیب شنوایی بینایی و آموزگار کودکان استثنایی، سمیه هاشمی رئیس گروه نشریات اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی و حبیب اله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سخنانی را مطرح کردند.

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه ما موظف هستیم به جامعه آسیب‌دیده به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی کمک کنیم، گفت: اتخاذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت در امر تحقیق و مطالعه به منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوطه را ضروری دانست و عنوان کرد: ما در کتابخانه ملی مخزن کتاب‌های بریل برای نابینایان داریم و کتابخانه ملی آماده است در زمینه سرعت بخشیدن به پژوهش‌ها و مطالعات با دو سازمان اصلی که متولی جامعه معلولین کشور همکاری کند.

مومنی ضمن بیان اینکه خدمات کتابخانه ملی به کاربران اعم از اعضا، ناشران، و پژوهشگران، از این سازمان‌ها خواست تا با مرتبط کردن پژوهشگران و مخاطبان خود به کتابخانه ملی، خدمات تخصصی این کتابخانه را به جامعه هدف خود معرفی کند، چراکه ارتباط با پژوهشگران باعث ارتقاء خدمات‌دهی به جامعه هدف که معلولین هستند، می‌شود.

معاون کتابخانه ملی بیان اینکه کتابخانه ملی برای ارتقاء سواد اطلاعاتی جامعه کتابداران که به نابینایان و ناشنوایان خدمت می‌کند و برای ایجاد درک متقابل در مفاهیم، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند، گفت: وظیفه کتابخانه ملی چاپ کتاب بریل نیست. اما در زمینه غنی کردن کتاب‌های بریل و آموزش خط بریل به کتابداران آماده همکاری است. در ادامه این نشست مدیران دو سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

حبیب‌اله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست گفت: با پیگیری‌هایی که انجمن‌های معلولین داشتند در سال ۸۳ قانون حمایت از معلولین تصویب شد. امروز دسترس‌پذیر بودن ساختمان‌ها و امکان برای معلولان دشوار است و تمهیدات بسیار اندکی اتخاذ شده، در زمینه کتاب و کتابخوانی نیز فرصت برابر برای افراد معلول وجود ندارد. چراکه با بررسی‌هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که کتاب‌های اندکی برای معلولین وجود دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اعلام آمادگی برای همکاری با کتابخانه ملی در زمینه بهبود ارائه خدمات به معلولان، گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که کتابخانه ملی می‌تواند انجام دهد اطلاع رسانی گسترده خدماتی است که در این کتابخانه به معلولین ارائه می شود.

برقی، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز با بیان اینکه تعداد زیادی منابع صوتی و دیجیتال برای معلولین در مراکز مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، بر لزوم تجمیع تمامی این منابع در کتابخانه ملی و تبدیل شدن این کتابخانه به منبع و مرجع اصلی منابع گروه‌های خاص، تاکید کرد.

وی پیشنهاد کرد: برای پیشبرد اهداف، تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان کتابخانه ملی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی منعقد شود و در همین راستا کارگروهی برای هماهنگی‌های بیشتر تشکیل گردد.

قربانیان، مدیر پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیشترین افراد جامعه هدف ما کودکان ابتدایی هستند، بر لزوم دسترسی بیشتر به کتاب‌های این مقطع سنی تاکید کرد. قربانیان گفت: می‌توانیم از بستر شبکه شاد برای معرفی خدمات کتابخانه ملی استفاده کنیم و با برگزاری نشست‌های تخصصی نحوه بهره‌برداری از اسناد و منابع کتابخانه ملی و نحوه بهره‌برداری از کتاب‌ها و منابع چاپ شده را به مخاطبان معرفی کنیم. برای انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بهتر است کارگروهی تشکیل دهیم تا این اقدام با هماهنگی و هم افزایی بیشتری انجام شود.

کامیاب نژاد، کارشناس آسیب شنوایی بینایی و آموزگار کودکان استثنایی نیز با بیان اینکه دو نوع خدمت جامعه توان‌خواه می‌توانیم انجام دهیم گفت: یکی از خدماتی که می‌توانیم ارائه دهیم خدمت به خود توان‌خواه است تا دسترسی به این خدمات را برایش تسهیل کنیم و خدمت دیگری ما آگاهی بخشی جامعه نسبت به این گروه هستند.

سمیه هاشمی، رئیس گروه نشریات اداره کل اطلاع رسانی گفت: کتابخانه ملی درصدد تهیه فهرستگان ملی کتاب‌های گویا و بریل است تا از طریق یک درگاه کتاب‌های بریل و گویا در ایران رصد شود.

در پایان بر حفظ جایگاه کتابخانه ملی برای سیاست‌گذاری، گفت‌وگوهای تعاملی با یکدیگر به تشکیل و ایجاد کارگروه اجرایی برای احصاء فعالیت‌های مشترک، اعلام و پیگری به منظور هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و همچنین، برگزاری نشست‌های تخصصی و شرکت در نشست‌های تابستانی که خدمات سراسری دارد و نیز تجمیع کتاب‌های گویا، کتابهای درسی و کمک آموزشی ویژه گروه توان‌خواهان تاکید شد.

در این نشست زهره قلم چی (کارشناس خانواده و زنان سازمان بهزیستی)؛ اژدری (کارشناس پرورش و تربیت سازمان آموزش و پرورش استثنایی) و طاهره یعقوب پور (مشاور معاونت کتابخانه ملی) نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها