پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کتابفروشی‌ها در مناطق کم‌برخوردار تقویت شوند/فعالیت تقریبی ۳۰۰ کتابفروشی در ارومیه

آذربایجان‌غربی - رئیس اتحادیه کتابفروشان استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تقریبا ۳۰۰ کتابفروشی در شهرستان ارومیه و حومه فعالیت می‌کنند، گفت: کتابفروشی‌ها در مناطق حاشیه‌نشین و کم برخوردار تقویت شوند.

جعفر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه پایین است، گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی آموزش داده شود؛ درحالی‌که والدین به فکر غذای جسمی کودک خود هستند اما غذای روحی را تامین نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه کتابفروشان استان آذربایجان‌غربی افزود: همچنین فضای مجازی، یکی دیگر از عواملی است که موجب شده که کتابخوانی کمرنگ شود و محتوای فضای مجازی هم باید صحت‌سنجی شود و بدون تحقیق نمی‌توان از مطالب بهره‌برداری کرد.

وی با بیان اینکه تقریباً ۳۰۰ کتابفروشی در شهرستان ارومیه فعالیت می‌کند، ادامه داد: البته این تعداد همراه با فروش نوشت‌افزاز، اقلام فرهنگی و چاپ است.

جعفری بیان کرد: عدم ارتباط بین اتحادیه‌های هم صنف یکی دیگر از مشکلات در حوزه کتاب است که باید مثلاً اتحادیه نوشت افزار با اتحادیه کتابفروشی در تعامل باشد و هر چقدر این ارتباط و هم‌سویی بیشتر بوده می توان در حوزه‌ها مختلف مخصوصاً کتاب موفق عمل کرد.

وی گفت: همچنین متاسفانه فروش کتاب‌های درسی را از کتابفروشی‌ها گرفتند که ایده خوبی نبوده و موجب شده که دانش‌آموز فقط برای کتاب‌های کمک درسی یا نوشت‌افزار به کتابفروشی مراجعه کند و ارتباط بین کتابفروش و دانش‌آموز قطع شده است.

رئیس اتحادیه کتابفروشان استان آذربایجان‌غربی سنتی بودن فروش کتابفروشی‌های و پراکندگی و عدم تجمیع این اصناف در محلی مشخص را از دیگر مشکلات کتابفروش‌ها عنوان کرد.

جعفری گفت: کتابفروشی‌ها باید در یک خیابان یا محل خاصی تجمیع شوند و به‌عبارت دیگر نمایشگاه دائمی کتاب ایجاد شود تا بتوانیم ارتباط کتاب با مردم را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: همچنین برخی افراد که به‌عنوان فروشنده یا اصلاً خود کتابفروش سواد و مطالعه کافی برای این شغل را ندارند و جای برگزاری دوره‌های تخصصی در این صنف واقعاً خالی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کتابفروشی‌ها در مناطق کم‌برخوردار تقویت شوند/فعالیت تقریبی ۳۰۰ کتابفروشی در ارومیه

رئیس اتحادیه کتابفروشان استان آذربایجان‌غربی در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره نمایشگاه‌های کتاب نیز گفت: متاسفانه برخی نمایشگاه‌ها هم واسطه‌ای شده و اشخاصی که اصلاً مجوز خاصی ندارند در این نمایشگاه به‌عنوان کتابفروش شرکت می‌کنند و این هم به دلیل همان عدم ارتباط بین اتحادیه و نمایشگاه‌ها است.

وی افزود: به‌نظر من باید برای حضور کتابفروش‌ها در نمایشگاه‌ها از اتحادیه استعلام و یا حتی فهرست بگیرند که بتوانیم خروجی خوبی نیز داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها