جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد تا برجسته‌ترین چهره سیاسی تاریخ ایران

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «روایت خواندنی جاسوس سازمان سیا از روزهای کودتا»، «روشن شدن بسیاری از وقایع با انتشار اسناد بریتانیا»، «برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد »، «تکریم شهید حسین امیرعبداللهیان» و «ثبت رویدادهای عاشورا در تقویم رویدادهای گردشگری کشور» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «روایت خواندنی جاسوس سازمان سیا از روزهای کودتا»، «روشن شدن بسیاری از وقایع با انتشار اسناد بریتانیا»، «نقش اصلی سازمان «سیا» در کودتا»، «برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد»، «تکریم شهید حسین امیرعبداللهیان» و «ثبت رویدادهای عاشورا در تقویم رویدادهای گردشگری کشور» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

نقشه‌های هیتلر برای کشتن روزولت، چرچیل و استالین در جریان کنفرانس تهران ۱۹۴۳

کتاب «شب ترور» با زیرعنوان «نقشه‌های هیتلر برای کشتن روزولت، چرچیل و استالین در جریان کنفرانس تهران ۱۹۴۳» نوشته هاوارد بلام نقشه جسورانه نازی‌ها را با نام رمز عملیات «پرش از طول»، با هدف ترور سه رهبر متفقین -فرانکلین دی. روزولت، وینستون چرچیل و جوزف استالین- در طول کنفرانس آنها در سال ۱۹۴۳ در تهران بررسی می‌کند.

دو رساله کهن در باب عروض فارسی منتشر شد

«دو رساله در عروض فارسی از قرن ششم هجری» مشتمل بر «رساله در عروض» تألیف مسعود بن احمد سیفی نیشابوری و «منهاج العروض» تألیف انوری ابیوردی با تصحیح سید محمدحسین حکیم، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

آشنایی با تمدن گمشده ایران عهد کهن

سی‌امین نشست علمی، شاهنامه پژوهی تخصصی از سوی موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم به دبیری محمد رسولی، پژوهشگر تاریخ و شاهنامه‌شناس، استاد هوشنگ طالع، دیگر اساتید، صاحب‌نظران و شاهنامه‌پژوهان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

داستان ماجراجویی‌های مرد جوانی که به رمان‌نویسی موفق بدل شد

دیوید کاپرفیلد، داستان ماجراجویی‌های مرد جوانی است که پس از سپری کردن دورانی سخت و پرمشکل در کودکی، استعداد نویسندگی خود را کشف می‌کند و به رمان‌نویسی موفق بدل می‌شود.

از ماه عسل رژیم پهلوی و بهائیان پس از کودتای ۲۸ مرداد تا خاطرات کرومیت روزولت

کودتای ۲۸ مرداد یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حوادث سیاسی تاریخ معاصر ایران و سرمنشاء بسیاری از حوادث تلخ تاریخی این سرزمین به شمار می‌آید. در این گزارش نگاهی داریم به حاصل قلم نویسندگانی که تلاش می‌کنند تا یکی از دوره‌های پرتلاطم تاریخ معاصر ایران را به خوانندگان بشناسانند.

«خاطرات سیاسی قوام السلطنه» به چاپ هفتم رسید

کتاب «خاطرات سیاسی قوام السلطنه» نوشته غلامحسین میرزا صالح به تازگی از سوی انتشارات معین به چاپ هفتم رسیده است. این کتاب در برگیرنده خاطرات احمد قوام یا قوام السلطنه از دوران دوم و سوم نخست وزیری‌اش است.

روایت خواندنی جاسوس سازمان سیا از روزهای کودتا

محسن عسکری جهقی، مترجم کتاب «کودتا؛ خاطرات کرومیت روزولت» گفت: جزییاتی که روزولت در این کتاب مطرح می‌کند فارغ از صحّت و سُقم آنها، جزییات جذابی است؛ اینکه چگونه از راه شمال عراق خود را به ایران می‌رساند، چگونه بی‌آنکه نامی از خود ثبت کند از مرزبانی رد می‌شود، چطور ضمن حفظ نکات امنیتی و اطلاعاتی با نیروهای داخلی تماس می‌گیرد، اینکه زاهدی در تمام آن روزهای پرالتهاب کجا پنهان شده بود، جزییات آخرین گفتگوی لویی‌آندرسون (سفیر وقت آمریکا در تهران) که در خانه مصدق انجام شد و بسیاری از رویدادهای دیگر از جمله این موارد است.

روایت داستانی از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای نوجوانان

کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر کشورمان است که با گذشت سال‌ها از آن رویداد، هنوز اسرار و ناگفته‌های بسیاری پیرامون این اتفاق بزرگ وجود دارد؛ کودتایی که با آن دکتر محمد مصدق از مدیریت و حاکمیت کشور کنار گذاشته شد و آخرین شاه پهلوی توانست با حمایت مستقیم آمریکا و انگلیس باز هم به قدرت برگردد. این اتفاق با وجود اهمیت بالایی که در تاریخ معاصر کشورمان داشته است و ظرفیت‌های زیادی که در دل حوادث پیرامونی آن وجود دارد، نقش چندانی در ادبیات داستانی کشورمان نداشته و کمتر نویسنده‌ای به دنبال روایت داستانی از اتفاقات پیش‌آمده در این رویداد یا تأثیر آن بر جامعه ایرانی رفته و برای نوجوانان نوشته است.

بسیاری از وقایع با انتشار اسناد بریتانیا روشن خواهد شد

حسین آبادیان، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در نشست نقد و بررسی کتاب «پشت پرده کودتا؛ اوباش، فرصت‌طلبان، ارتشیان، جاسوسان» تالیف علی رهنما با ترجمه فریدون رشیدیان که یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ در سرای قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: اگر در مورد ۲۸ مرداد صحبت می‌شود، هدف این نیست که زخم کهنه را تازه کنیم و به این بهانه روابط بین دولت‌ها را نادیده بگیریم.

نقش اصلی سازمان «سیا» در کودتا

بهاء‌الدین شیخ‌الاسلامی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: بنا به اسناد موجود که بعدها افشا شد بیش از یک سال قبل برنامه انگلستان برای کودتا تدوین شده بود. در وهله اول این دولت تصمیم داشت در همان سال ۱۳۳۰ آبادان را اشغال کند، اما ترومن (رئیس جمهور وقت آمریکا) حاضر به حمایت از این اقدام نشد.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد چگونه گذشت؟

محمود مصدق از نوادگان دکتر محمد مصدق در دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد بیان کرد: با حضور و دفاع مرحوم مصدق در دادگاه لاهه، جرقه‌های مبارزه با استعمار در ایران زده شد، تا ستیز با بیگانگان در ایران شکلی جدی به خود بگیرد.

«نامه‌های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی» کتاب شد

کتاب «نامه‌های ابوالقاسم لاهوتی و صدرالدین عینی» مجموعه‌ای از نامه‌های ردوبدل شده میان یک شاعر ایرانی و ادیبی تاجیکستانی را دربردارد که برای نخستین بار در ایران چاپ شده است.

میراث برجسته‌ترین چهره سیاسی تاریخ ایران برای امروز

شیرین کریمی، نویسنده و پژوهشگر گفت: تاریخ‌‎نگاران دوره پهلوی، تاریخ را به قصد ثبت تاریخ دولت ملت نوشتند و حاصلش متونی شد که برآمده از سیاست و ایدئولوژی و تثبیت سلطنت پهلوی بود. آن‌ها دو کار می‌کردند، بر گذشته دور یعنی ایران باستان تاکید می‌کردند و نسبت به گذشته نزدیک و وقایعی مانند مبارزات آزادی‌خواهی بی‌اعتنا بودند. این کاری است که در بیشتر حکومت‌های ایدئولوژیک صورت می‌گیرد.

انتشار کتاب‌هایی که هم جنبه نخبگانی و هم رویکرد حزبی و سیاسی داشت

محمد رحمانی، نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم» گفت: به سهم خودم به عنوان یک فعال فرهنگی از عملکرد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در سه سال گذشته تشکر می‌کنم. البته شاید سه سال زمان کمی برای ارزیابی باشد، بسیاری از عملکردها در پایان چهارمین سال به نتیجه می‌رسد. اما در کل دوره خوبی را سپری کرد.

«تولد امپراتوری پارس»؛ عصر پارتیان تا قرن هجدهم را دربردارد

کتاب «تولد امپراتوری پارس» با موضوع تاریخ ایران باستان تالیف وستا سرخوش کرتیس و سارا استوارت است که با ترجمه خسرو خواجه نوری و آیدا کریمی به تدریج از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ می‌رسد و کامل می‌شود.

تکریم شهید امیرعبداللهیان قدردانی از یک فرهنگ و اندیشه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تکریم از شهید حسین امیرعبداللهیان تکریم از یک فرهنگ و اندیشه است. او حمایت از فلسطین را یک مسئولیت سازمانی نمی‌دانست، بلکه حمایت از فلسطین را یک وظیفه ایمانی و اخلاقی می‌دانست.

جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در حمایت از پژوهش‌های تاریخی صورت گرفت

موسی حقانی، مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی ارشاد در سه سال گذشته گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این سه سال تلاش زیادی کرد که یک نشاطی را در حوزه فرهنگی کشور به وجود بیاورد، البته از جهات مختلف کار سختی هم بود اما به نظر می‌رسد که آن جشنواره‌هایی که ارشاد سالانه متصدی آن است به خوبی در کشور برگزار شد و هم حمایت بسیار خوبی نسبت به آثاری که منتشر می‌شد در این زمینه صورت گرفت.

«دستنامه مارک ایران» منتشر شد

کتاب «دستنامه مارک ایران: قالب کتابشناختی» تلاشی است برای تدوین استاندارد مارک ایران به زبان ساده که با آخرین تغییرات یونی‌مارک، منطبق شده و ویراست تکامل‌یافته مارک ایران در بیست سال اخیر است. تاریخچه مارک ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به سال ۱۳۷۶ و تصویب طرح پژوهشی مارک ایران برمی‌گردد. این طرح در نهایت منجر به پیاده‌سازی مارک ایران مبتنی بر یونی‌مارک در نرم‌افزار کتابخانه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (رسا) شد.

ثبت رویدادهای عاشورا در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور، رویدادهای عاشورایی ۳ استان لرستان، قزوین و آذربایجان‌شرقی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور در سطوح استانی، منطقه‌ای و ملی به ثبت رسید.

جنگ‌های داخلی روسیه، انقلاب مشروطه و تاثیر آن بر تجارت در اسناد خانواده صادقی مشهود است

منصوره اتحادیه (نظام مافی) گفت: در اسناد خانواده صادقی می‌توان جزئیاتی از تاثیر جنگ‌های داخلی در روسیه و انقلاب مشروطه و تغییرات در ایران و تاثیر آن بر تجارت را دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها