دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
«غلامرضا تختی»؛ قهرمانی طلایی با مرام پهلوانی

غلامرضا تختی کودکی بود که وقتی بزرگ شد، به پهلوان ملی و قهرمان خیلی از کودکان و بزرگسالان ایران تبدیل شد. به مناسبت زادروز او و روز ملی کُشتی، در این مطلب کتاب «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ: غلامرضا تختی» را معرفی کرده‌ایم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: غلامرضا تختی مشهور به جهان‌پهلوان، در پنجم شهریور ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد. پدربزرگش، حاج‌قلی تختی، همیشه در دکانش روی تخت بلندی می‌نشست و به همین خاطر این نام خانوادگی را برای خودشان انتخاب کرده بود.

پدر غلامرضا، ارباب‌رجب در جنوب تهران یخچال طبیعی داشت؛ اما در جریان احداث راه‌آهن زمین‌هایش تصرف و خانواده‌اش دچار فقر شدند. همین موضوع باعث شد که غلامرضا تحصیل را نیمه‌کاره رها کند و مشغول به کار شود. او در یکی از این شغل‌ها به واسطه استادش ابراهیم نجار، با ورزش باستانی و گود زورخانه آشنا و شیفته این ورزش شد. غلامرضا برای کارگری در شرکت نفت، راهی مسجدسلیمان شد و در همین حین که کار سخت، بدن او را ورزیده‌تر کرده بود، به خدمت سربازی نیز رفت. در حین سربازی با مساعدت فرمانده‌اش وارد تیم کشتی شد و پس از اتمام سربازی، به باشگاه پولاد رفت و از عبدالحسین فِعلی، فوت‌وفن‌های کشتی و درس اخلاق را آموخت.

موفقیت‌های غلامرضا در تیم ملی با کسب مدال‌های جهانی ادامه پیدا کرد و تختی در طول زندگی ورزشی‌اش هفت مدال جهانی و المپیک برای ایران کسب کرد؛ اما چیزی که او را پس از مرگ زودهنگامش در ۱۷ دی ۱۳۴۶، در ذهن نسل‌های بعدی ماندگار کرد، ارزش‌های انسانی او نظیر نوع‌دوستی، فروتنی، حمایت از فرودستان و مبارزه با ظلم بود. ایستادن کنار مردم نه در کنار قدرت، باعث شد او در زمره پهلوانان و عیاران قرار بگیرد و به نمادی از یک پهلوان معاصر ایرانی تبدیل شود؛ پهلوانی که هر ایرانی در هر کجای جهان دوستش داشته باشد و به آن افتخار کند.

خواندن زندگی‌نامه مصور و داستانی «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ: غلامرضا تختی» به قلم آرش تنهایی و تصویرگری هانیه قشقایی برای کودکان‌تان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با شناختن این قهرمان ملی و هم‌ذات‌پنداری با شخصیت ارزشمند او، آرزوهای بزرگ خود را باور داشته باشند، خیال کنند و با پشتکار خود به آن آرزوها و خیال‌پردازی‌ها دست پیدا کنند و در هر شغل و حرفه‌ای که وارد شدند، مرام پهلوانی داشته باشند. شاید روزگاری، به واسطه همین روحیه پهلوانی که با کلمات و قصه‌ها آموخته‌اند، آن‌ها نیز، یکی از شخصیت‌های مجموعه کتاب‌های «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» و از افراد ارزشمند و تأثیرگذار جامعه ایران باشند.

در بخشی از متن کتاب «غلامرضا تختی» می‌خوانیم:

«مردم گفتار و کردار و پندار غلامرضا تختی را دوست داشتند؛ چون با ضعیفان مهربان و فروتن بود و در مقابل ظالمان چون سرو ایستاده بود. به خاطر همین به او می‌گفتند: «جهان‌پهلوان». جهان‌پهلوان عنوانی بود که پیش از او فقط برای رستم دستان، پهلوان شاهنامه، به کار می‌رفت. حالا پس از گذشت سال‌ها غلامرضا همچنان با عنوان جهان‌پهلوان در حافظه و قلب ملت ایران زنده است.»

این کتاب تصویری خوش‌خوان، پیشنهاد مطالعه ما به همه قهرمانان آینده ایران‌زمین و کسانی است که به مطالعه زندگی‌نامه شخصیت‌های مهم و نامدار علاقه دارند.

اطلاعات بیشتر:

اثر «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ: غلامرضا تختی» را کتاب‌های فیل (واحد کودک‌ونوجوان نشر گهگاه) به قلم آرش تنهایی و تصویرگری هانیه قشقایی در ۳۲ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۱۸۰ هزارتومان برای گروه سنی «ب» و «ج» منتشر کرده است. این اثر که برای اولین‌بار در زمستان ۱۴۰۲ چاپ شده، اکنون به چاپ سوم رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط