یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
داستان‌های آشیقی زنجان جهانی شد

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: داستان‌های آشیقی استاد گلابعلی داود بیگی و ستار خدایی در یک روزنامه جهانی به چاپ رسید.

اصغر حاج علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: هنر آشیقی در ایران، قدمتی دیرینه داشته و سنت آشیقی در فرهنگ ترکی ایران ریشه در عقاید شمنی ترکان در دوره باستانی دارد.

وی با اشاره به اینکه انتقال شفاهی فرهنگ، ترویج ارزش‌ها و سنن فرهنگی از جمله اهداف ترویج این فرهنگ بومی و محلی است، گفت: زنجان به عنوان سرزمینی که قرارگاهخ اقوام ترک بوده؛ محل رشد و پرورش موسیقی آشیقی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به درون مایه موسیقی آشیقی افزود: این موسیقی‌ها برگرفته از برگرفته از تفکرات دینی و سیاسی هر سرزمینی است که با موسیقی بیان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان دارای دو استاد آشیقی در سطح بین الملل است که داستان‌های آنها زبانزد خاص و عام است، اضافه کرد: با توجه به غنای بالای این داستان‌‎ها در هریک از مناسبت‌های ملی و مذهبی از حضور این اساتید استفاده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در همین راستا پنجمین نوشتار با عنوان «آشیق در ایران» در روزنامه جهانی Arirang Culture به تاریخ با محوریت معرفی استاد آشیق گلابعلی داودبیگی و استاد آشیق ستار خدایی به عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس به چاپ رسید.

علی اکبری افزود: پیش از این نیز کتاب موسیقی آشیقی زنجان توسط علی اکبری کریمی به چاپ رسیده بود که شامل نقالی‌های هنرمندان آشیقی بود.

وی تصریح کرد: کتاب «داستان‌های عاشیقی زنجان» نشان می‌دهد که هنر و ادب عاشیقی در زنجان همانند دیگر شهرهای آذربایجان دارای تاریخی کهن و هزاران ساله است.

علی اکبری گفت: داستان‌های این کتاب به دو گروه اصلی حماسی – قهرمانی از یک سو و عاشقانه از سوی دیگر تقسیم می‌شوند و البته نوع سومی هم وجود دارد که تلفیقی از حماسی و عشقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط