یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
تولید روایت‌های ادبی، مناسک ملی و مذهبی  را ماندگار می‌کند

محمدقائم خانی، از نویسندگان «هفت‌خوان تماشا» گفت: هرچه نویسندگان و ادبا بیشتر در روایت‌نویسی از مناسک مذهبی و ملی ما ورود کنند، ظرفیتی ادبی برای ماندگاری این ارزش‌های فرهنگی فراهم می‌شود.

محمدقائم خانی که اخیراً کتاب «هفت خوان تماشا» به کوشش وی در جمع‌آوری روایت نویسندگان مختلف از پیاده‌روی اربعین در ۲۳۲ صفحه از سوی انتشارات خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در معرفی این اثر عنوان کرد: این اثر شامل روایت ۱۱ نویسنده از پیاده‌روی اربعین سال گذشته است که در مدت یکسال جمع‌آوری و به صورت یک کتاب واحد منتشر شده است.

وی ادامه داد: در این اثر، روایت‌ها ادبی هستند و هر نویسنده از دید متفاوت و خاص خود به‌پیاده‌روی اربعین توجه کرده است. این اولین بار است که یک کتاب شامل چندین روایت است و البته یک نقطه همگرا در تمام روایات دیده می‌شود که آن دعوت است. از اقشار مختلف شنیده‌ایم که همه اذعان دارند اگر به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند خود برنامه‌ریزی کاملی نداشته‌اند و گویی امام حسین (ع) خودشان آنها را دعوت کرده‌اند. می‌توان گفت «هفت‌خوان تماشا» مردمی‌ترین روایت ادبی درباره پیاده‌روی اربعین است.

تولید روایت‌های ادبی، مناسک ملی و مذهبی  را ماندگار می‌کند

خانی بیان کرد: این کتاب نشان داد که ورود نویسندگان به عرصه نگارش روایت‌های مشترک ادبی درباره مناسک ادبی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. تاکنون روایت‌های زیادی درباره مناسک نوشته شده‌اند که اغلب تنها یک راوی دارند و وجه ادبی آنها غالب نیست. امیدوارم با خلق هرچه بیشتر چنین آثاری شاهد توجه هرچه بیشتر و در نتیجه ماندگاری مناسک ملی و مذهبی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها