سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
برگزاری دوره آموزشی فیلمنامه با علی شاه‌محمدی

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: شرکت‌کننده‌ها، دوره آموزشی با علی شاه محمدی برای فیلمنامه نویسی، وحید گلستان برای کارگردانی و مجید دهقان برای تصویربرداری خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رسانه‌ای هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران امروز ساعت ۱۵:۳۰ با حضور مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی و وحید ملتجی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مصطفی محمودی مطرح کرد: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار خواهد شد. دوره هشتم المپیاد فیلمسازی با مشارکت شهرداری اصفهان و وحید ملتهجی برگزار می‌شود. اتفاقی که افتاده در واقع یک هویت سازی است و المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران تلاش می‌کند یک هویت مستقل و تقریباً حرفه ای برگزار کند.

سپس ملتجی ادامه داد: با توجه به رویکرد اعتبار بخشی و اعتلای جایگاه المپیاد فیلمسازی نوجوانان، این دوره از المپیاد که به تعبیری مولود جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان محسوب می‌شود امسال در بازه زمانی متفاوت از جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: در سال‌های گذشته یک فراخوان عمومی منتشر می‌شد که امسال هم این اتفاق رخ داده اما انتخاب‌ها بسیار سختگیرانه اتفاق افتاد به این دلیل که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارد. چون اعتقاد داریم خروجی های این المپیاد آینده فیلمسازی ما هستند.

او گفت: در این دوره بعد از انتشار فراخوان بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که از آن میان ۳۰ اثر توسط هیئت انتخاب متشکل از نادره ترکمانی، احسان صدیقی و داریوش یاری در بخش فیلم و زهرا مصطفوی، فاطمه سادات میرمحمد صادقی و امیرحسین اخوین در بخش ایده انتخاب شدند که از این میان ۱۴ نفر پسر و ۱۶ دختر در المپیاد این دوره حضور دارند.

ملتجی گفت: در این مدت ما برای این ۳۰ شرکت کننده کلاس‌های مجازی را با حضور علی شاه محمدی برای فیلمنامه نویسی، وحید گلستان برای کارگردانی و مجید دهقان برای تصویربرداری برگزار کردیم و نوجوانان فیلمساز با یک پیش زمینه آموزشی و آشنایی ۲۴ شهریور به اصفهان می روند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزش تصویربرداری برای بچه‌ها به ترتیب انجام شده و اکنون این بچه‌ها با گذراندن این دوره‌ها، آماده ورود به مرحله نهایی هستند. این مرحله زیر نظر مربیان حرفه‌ای مانند آقای منتظری در اصفهان برگزار می‌شود. همچنین، لازم است اشاره کنم که برخی اسامی مربیان را خدمت شما عرض می‌کنم، اما از آنجایی که شناخته شده هستند، نیازی به معرفی بیشتر نیست.

ملتجی گفت: مریم بحرالعلومی، خانم لیلی حاج، و خانم زیور حجتی سه مربی هستند که در زمینه فیلم‌های بلند و کوتاه سابقه دارند. از آقایان نیز جناب آقای مرتضی علی عباس میرزایی، آقای محمد حمزه‌ای و آقای مهدی خرمیان به عنوان مربیان حضور دارند. نکته جالب این است که چهار نفر از این مربیان سال گذشته نیز در این کار مشارکت داشتند و با فضای کار آشنایی کامل دارند.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان تصریح کرد: دیروز در همین مکان بنیاد سینمایی، جلسه‌ای برگزار شد که در آن ۶ مربی با یکدیگر هماهنگ شدند و تجربه سال گذشته را مرور کردند. همچنین، نکات و ایرادهایی که سال گذشته در اجرا داشتیم را بررسی کردند. این جلسه بسیار مفید و محتوایی بود و هر شش مربی نگاه و دغدغه‌های خود را بیان کردند. به نظر می‌رسد که این مربیان کاملاً آماده هستند و حتی هیجان زیادی برای شرکت در هشتمین دوره المپیاد دارند. این برای من بسیار جالب بود که این شش نفر هیجانی که دارند، کمتر از بچه‌ها نیست و این موضوع بسیار مثبت است.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان تصریح کرد: واقعاً هدف اصلی ما انتخاب نفرات اول، دوم و سوم نیست. موضوع مهم برای ما این است که بچه‌ها در یک فضای حرفه‌ای سینمایی تنفس کنند و آداب و اصول آن را بیاموزند. هدف اصلی این است که آنها یک زیست حرفه‌ای سینمایی داشته باشند، و این شاید مهمترین اتفاقی است که باید در المپیاد رخ دهد.

وی افزود: مربیانی که برای راهنمایی نوجوانان انتخاب شده‌اند، افرادی هستند که تجربه کار با نوجوانان را در زمینه فیلم‌سازی دارند. چهار نفر از این مربیان سال گذشته نیز با تیم المپیاد همکاری داشته‌اند. هدف از انتخاب این مربیان، انتقال مهارت‌های سینمایی در طی چهار روز نیست، بلکه ایجاد تجربه عملی برای نوجوانان است تا با سختی‌های فیلم‌سازی و ادبیات اولیه آن آشنا شوند. این مربیان، نقش منتور را ایفا نمی‌کنند، بلکه کمک می‌کنند که نوجوانان ایده‌های خود را به مرحله عمل برسانند.

ملتجی در مورد تفکیک سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: نوجوان‌ها به دلیل شرایط خاص سنی خود، علاقه‌مند هستند که در فضای بزرگسال دیده شوند. ما محدودیتی برای انتخاب موضوع توسط آن‌ها قائل نیستیم و نوجوانان خود تصمیم می‌گیرند که چه موضوعی را در فیلم‌هایشان دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها