چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
ترانه‌های محمدعلی بهمنی دارای سادگی کلام و سلامت معناست

هرمزگان - دبیر «محفل ادبی آفتاب» بندرعباس گفت: ترانه‌های مرحوم محمدعلی بهمنی، از نظر سادگی کلام و سلامت معنا برای کودکان و نوجوانان دلپذیر و قابل فهم است.

امیرحسین والا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از پیشکش یک عنوان کتاب به روح محمدعلی بهمنی و بررسی ترانه‌هایش در «محفل ادبی آفتاب» بندرعباس خبر داد و افزود: ترانه‌های مرحوم بهمنی، از نظر سادگی کلام و سلامت معنا برای کودکان و نوجوانان دلپذیر و قابل فهم است.

دبیر «محفل ادبی آفتاب» ادامه داد: در نشست هفته گذشته این محفل ادبی، تک بیت‌هایی از غزل‌های محمدعلی بهمنی برای کودکان قرائت شد که آن‌ها نیز نسبت به این بیت‌ها علاقه نشان دادند، در این جلسه ترانه‌هایی از کتاب «امانم بده» خوانده شد که مورد توجه کودکان قرار گرفت.

این شاعر هرمزگانی اضافه کرد: کلام مرحوم بهمنی، چه در غزل و چه در ترانه، از سادگی و روانی دلپذیری برخوردار است که مخاطب عام نیز به راحتی با آن ارتباط می‌گیرد. معنای چند لایه اشعار او، این فرصت را به علاقه‌مند شعر می‌دهد تا هرکس به واسطه ظرفیت خود به مفاهیم پیدا و پنهان آن دست یابد.

این مولف و محقق در این باره با ذکر چند مثال بیان کرد: برای کودکان و نوجوانان محفل خواندیم «من بی‌حوصله، بیهوده که بی‌حوصله نیستم - چی بگم؟! هیچی نگم بهتر ِ اهل گله نیستم.» یا «این دفتر خاطره‌های من، که دست غم داره ورق میزنه، دلت میاد وایسی تماشا کنی، که اینجوری قلب منُ بشکنه؟!» اعضای محفل هم هر کدام برداشت‌های خود را از این ترانه‌ها بیان می‌داشتند و معانی دریافتی خود را بازگو می‌کردند.

والا در ادامه گفت: کودکان و نوجوانان محفل ادبی، تجربه‌های خود را از شنیدن ترانه و موسیقی با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و هر کدام یک نمونه از ترانه‌های محبوب خود را بیان کردند.

این تسهیلگر حوزه کودک بیان کرد: از نکات جالب این نشست، آشنایی اعضای محفل با سبک‌های مختلف موسیقی از جمله پاپ و رپ و موسیقی سایر ملل از جمله کره همچنین محبوبیت موسیقی بومی از جمله ترانه‌های بندری، ترکی و کردی بود.

این ناشر هرمزگانی با بیان اینکه در بخش پایانی این جلسه بخش‌هایی از کتاب «جهانگرد» نوشته امیرحسین والا برای اعضای محفل خوانده شد، گفت: این کتاب از طرف نویسنده به محمدعلی بهمنی تقدیم شده است.

وی عنوان کرد: این کتاب روایت فردی است که در خیال خود تصور می‌کند می‌تواند قله مرتفع و بلندبالایی که در دیدرس قرار دارد را فتح کند اما چون گام به فراز و نشیب کوه می‌گذارد با سختی‌های راه آشنا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها