چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
«چیستا»؛ ویترین به‌روز کتاب‌های دانشگاهی

کردستان - کتابفروشی چیستا یکی از کتابفروشی‌های مطرح استان کردستان است و حدود ۸۰ درصد کتاب‌های آن دانشگاهی و درسی است بر همین اساس، مخاطبان خاص خود را دارد و به واسطه همین مخاطبان، همواره در حال به‌روزرسانی قفسه‌هاست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - شنو نوری: صنعت نشر در سال‌های اخیر با موانع و مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو بوده، با این حال فعالان این عرصه کوشیده‌اند به حیات خود به هر نحو ممکن ادامه دهند، در این میان کتابفروشان که حلقه نهایی صنعت نشر به‌شمار می‌روند، با مشکلات بیشتری دست به گریبان هستند.

از آنجایی که در سال‌های اخیر، پایه فرهنگ کتاب و کتابخوانی همواره لنگیده و مسئولان این حوزه تلاش کرده‌اند با طرح‌های مختلف و یارانه‌های متنوع، اقبال جامعه ایرانی را به سمت کتاب و کتابخوانی هموارتر کنند، اما همچنان بازار کتابفروشی‌ها داغ نیست و بساط مغازه‌های لوازم آرایشی و مد و لباس در صدر خرید درخشیده‌اند.

در این میان کتابفروشی‌هایی که تلاش کرده‌اند با توسعه ویترین کتاب خود با تازه‌های نشر، مخاطبانشان را حفظ کنند، کم نبوده‌اند و در کنار این مهم، گاه‌گاهی نیز شاهد خاموش شدن چراغ کتابفروشی در شهرهای بزرگ و کوچک بوده ایم. این موضوع به واسطه توسعه فضای مجازی، بالا رفتن قیمت کتاب، مشکلات اقتصادی و کم شدن توان خرید جامعه ایرانی و مواردی از این دست است.

با توجه به این مسائل و با هدف گپ و گفت با مدیر کتابفروشی چیستا سنندج، راهی مجتمع تجاری کردستان شدم که دقایقی را پای صحبت‌های سامان نیک‌روزی که قریب به ۱۳ سال است کتابفروشی دارد، بنشینم.

کتابفروشی چیستا در طبقه همکف مجتمع تجاری کردستان و مغازه‌ای حدوداً ۶۰ متری واقع است و از آنجایی که قریب به ۸۰ درصد کتاب‌های این کتابفروشی مربوط به کتاب‌های دانشگاهی و درسی است، مخاطبان خاص خود را دارد.

«چیستا»؛ ویترین به‌روز کتاب‌های دانشگاهی

- خودتان را معرفی کنید و توضیحاتی در خصوص نحوه فعالیت خود بفرمایید.

سامان نیک روزی هستم و از سال ۹۰ در حوزه فروش کتاب مشغول به کارم. بیشتر کتاب‌های ما دانشگاهی است و در کنار آن نیز کتاب غیردرسی بنا به سلیقه مخاطب و علاقه‌مندان در کتابفروشی چیستا موجود است.

- مسائل و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز چیست؟

متاسفانه مردم خیلی کم کتاب می‌خوانند، در حوزه مطالعه آزاد و کتاب غیردرسی وضعیت مطلوب‌تر است اما در حوزه کتاب دانشگاهی، دانشجویان دوست دارند با پی دی اف و جزوه کار خود را راه بیاندازند تا اینکه کتابی بخرند و هر زمان که خواستند آن را بخوانند.

- جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه ما به چه صورت است؟

کتاب به عنوان بهترین و امین‌ترین دوست انسان همواره مورد توجه بوده است و خداوند متعال در اولین دستور خود به پیامبر امر به خواندن می‌کند و توسعه کشور نیز مستلزم ارتقای سطح مطالعه است.

- مسائل و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی را در چه می‌بینید؟

با تمام پیشرفت‌های حاصل شده در امر تکنولوژی، کتاب همچنان جایگاه خاص خود را دارد و باید با برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی مناسب از این پتانسیل بسیار قوی و غیرقابل جایگزین بهره لازم را در ارتقای سطح فرهنگ به کار گیریم چرا که بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه به دلیل عدم کتابخوانی است.

- مردم چه اندازه به مطالعه اهمیت می‌دهند؟

سرانه مطالعه در ایران چیزی در حد فاجعه است. بررسی‌ها نشان داده است که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی، هنوز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک سنت و یک اصل فرهنگی پذیرفته نشده است. از میزان کتابخوان‌ها، نحوه کتابخوانی، تعداد کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتاب‌های به‌چاب رسیده، میزان کتاب خریداری شده توسط مردم و میزان زمانی که صرف مطالعه می‌کنند، می‌توان پی برد که فرهنگ مطالعه در آن کشور در چه جایگاهی قرار دارد و از این طریق مسیر و جهت رشد و توسعه و یا افول ملتی را می‌توان مشاهده کرد که متاسفانه آمار و ارقام موجود در جامعه ما از موقعیت جالبی برخوردار نیست.

بیشتر کتابخانه‌های عمومی خالی شده‌اند و مردم استقبال کمتری از کتاب دارند و اگر دو ساعت وقت خود را که در فضای مجازی می‌گذرانند صرف مطالعه می‌کردند، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز وجود نداشت.

«چیستا»؛ ویترین به‌روز کتاب‌های دانشگاهی

- نظرتان در مورد سامانه بازار کتاب چیست و چه پیشنهادی در مورد بهتر شدن وضعیت این سامانه دارید؟

این سامانه بسیار خوب است، زیرا هر کسی به‌راحتی می‌تواند از هر نقطه از کشور کتاب موردنظر را از هر کتابفروشی که مدنظرش است حتی با قیمت‌های کمتر از قیمت روز در بازار سفارش دهد و خریداری کند، اما تنها مشکل، معرفی نشدن کافی آن به مردم است و نیاز به تبلیغات بیشتری در بین مردم و حتی کتابفروشی‌های کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها