شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
فعالیت ۶۹۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کشور

مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اداره کل شهر تهران گفت: ۶۹۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در کل کشور و ۲۰ پژوهش‌سرا در مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت دارند.

لیلا فراهانی، مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اداره کل شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره تعداد، کارکرد و خدمات پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی که زیرنظر آموزش و پرورش اداره می‌شوند، اظهار کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، مراکز علمی و پژوهشی هستند که با هدف شناسایی و رشد و پرورش استعدادها و خلاقیت فردی و گروهی دانش‌آموزان، توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه، تحقیق و توسعه خلاقیت‌های، فردی و گروهی دانش‌آموزان زیرنظر اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه این مراکز در دو شیوه دولتی و خصوصی می‌توانند دایر شوند، افزود: البته درحال حاضر فقط پژوهش‌سرای دولتی تاسیس شده و تاسیس پژوهش‌سرای خصوصی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است. پژوهش‌سراها، هیئت امنایی اداره می‌شوند؛ رئیس هر منطقه آموزش وپرورش، رئیس پژوهش‌سرای هر منطقه است. معاونت آموزش متوسطه، مدیر پژوهش‌سرا و شهردار هر منطقه، جزء هیات امنای پژوهش سراها هستند.

مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اداره کل شهر تهران با بیان اینکه سال ۹۵ برای پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش اساسنامه و سال ۱۴۰۰ برای این پژوهش‌سراها شیوه‌نامه اجرایی نوشته شد.گفت: البته پژوهش‌سراها از سال ۸۵ ایجاد شده بودند اما اساسنامه و شیوه‌نامه اجرایی برایشان تعریف نشده بود. در کل کشور ۶۹۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی فعالیت دارند. در هر یک از مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش شهر تهران یک پژوهش‌سرای دانش‌آموزی وجود دارد؛ البته در منطقه ۲ تهران دو پژوهش‌سرای دانش‌آموزی وجود درد.

وی با بیان اینکه ساختمان، خدمات، نیرو، تجهیزات و امکانات این پژوهش‌سراها همه از سوی وزارت آموزش وپرورش تامین و اداره می‌شوند، اظهار کرد: این پژوهش‌سراها با هدف ایجاد عدالت آموزشی و در دسترس قرار گرفتن امکانات کارگاهی، آموزشی، آزمایشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی بیشتر برای دانش‌آموزان دولتی تاسیس شده است تا استعداد آنان شناسایی شود.

شیوه دسترسی به پژوهش‌سراها از طریق مدیر مدرسه و سایت پژوهش‌سراهاست

فراهانی درباره شیوه‌های دسترسی به پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و سایتی که نشانی و تلفن این مراکز ثبت شده باشد، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از طریق مراکز آموزش وپرورش و مدیر مدرسه نشانی و تلفن پژوهش‌سراها را به دست بیاورند؛ البته اکثر پژوهش‌سراها سایت اینترنتی دارند. در مدارس نیز براساس تمایل مدیر مدرسه یک رابط پژوهشی به مدرسه معرفی می‌شود تا مقدمات ارتباط مدرسه با پژوهش‌سرا فراهم شود.

وی با یبان اینکه در مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش شهر تهران بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز داریم و از این تعداد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دانش‌آموز، عضو پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی هستند. گفت: دانش‌آموزان با پُر کردن فرم عضویت می‌توانند کارت عضویت از این مراکز دریافت کنند. براساس فعالیت دانش‌آموز در پژوهش‌سراها کارت پژوهشگری عادی و فعال برای او صادر می‌شود.

مسئول پژوهش‌سرای دانش‌آموزی اداره کل شهر تهران درباره استفاده سایر پژوهشگران از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی عنوان کرد: با تصویب و نامه هیئت امنا دانشجویان پژوهشگر نیز می‌توانند از این مراکز استفاده کنند و منعی برای استفاده آنان از این مرکز وجود ندارد هر چند براساس اساسنامه، اولویت با دانش‌آموزان است.

برگزاری جشنواره علمی پژوهش‌سراها هر سال در ۱۲ محور

فراهانی با بیان اینکه این پژوهش‌سراها درهمه مقاطع تحصیلی علاوه بر برگزاری کارگاه‌ها و انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی، کلاس‌هایی مانند سواد مالی، سواد اقتصادی، هوش و خلاقیت و کارآفرینی برگزار می‌کند، گفت: برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان پژوهش‌سراها علاوه بر کلاس‌های برگزار شده، هر سال یک جشنواره علمی پژوهشی را در محورهای مختلف برگزار می‌کند. امسال پنجمین دوره این جشنواره در ۱۲ محور در حال برگزاری است؛ به‌عنوان مثال، حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در پنجمین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراها شرکت کردند.

وی با بیان اینکه مطابق با ۱۲ محور جشنواره پژوهش‌سراها، کارگاه‌ها و کلاس‌های پشتیبانی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، اظهار کرد: در پژوهش‌سراها دو دسته دانش‌آموزان روبه‌رو هستیم. دانش‌آموزان دارای ایده با در اختیار گذاشتن استاد راهنما مرحله ایده به سمت اجرا را طی می‌کند و دانش‌آموزان بدون ایده با حضور در پژوهش‌سراها صاحب ایده می‌شوند.

استقبال کم مدارس دولتی از پژوهش‌سراهایی که برای کمک به آن‌ها تاسیس شده!

فراهانی با بیان اینکه مدارس خاص و غیردولتی به دلیل داشتن ساعت فوق برنامه و ساعت پژوهش، رغبت بیشتری به تعامل با پژوهش‌سراها دارند، گفت: مدارس دولتی در صورت تمایل مدیر مدرسه، می‌توانند دانش‌آموزان خود را از خدمات پژوهشی پژوهش‌سراها بهره‌مند کنند. کلاس‌ها و خدمات پژوهش‌سراها در طول سال فعال است. متاسفانه استقبال مدارس دولتی از پژوهش‌سراها اندک است؛ در صورتی که پژوهش‌سراها با هدف عدالت آموزشی برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان مدارس دولتی و کمتربرخوردار تاسیس شده‌اند.

مسول پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اداره کل شهر تهران با بیان اینکه دانش‌آموزانی که ساعت پژوهش دارند بهتر است با پژوهش‌سراها ارتباط برقرار کنند و با مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط بگیرد تا ایده‌های دانش‌آموزی به ثبت اختراع و تولید محصول برسد، عنوان کرد: مدیران می‌توانند دانش‌آموزان را برای استفاده از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به پژوهش‌سراها ارسال کنند، اظهار کرد: پژوهش‌سراها می‌توانند مدرس متخصص نیز برای خدمات پژوهشی و آموزشی به مدارس اعزام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها