شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
فصلنامه «دانش» به نیم قرن رسید

فصلنامه «دانش» که از سوی مرکز تحقیقات ایران و پاکستان منتشر می‌شود، از جمله فصلنامه‌هایی است که نزدیک به نیم قرن از عمرش می گذرد و شامل ۵۰ سال روابط فرهنگی و ادبی دو کشور ایران و پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اولین شماره فصلنامه «دانش» که بسیار مورد استقبال پژوهشگران حوزه شبه قاره هند و پاکستان و بنگلادش و کشورهایی فارسی زبانی چون افغانستان و تاجیکستان قرار دارد در بهار سال ۱۳۶۴ شمسی از طرف رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اسلام آباد با مدیریت عارف نوشاهی به چاپ رسیده است.

فصلنامه «دانش» که از سوی مرکز تحقیقات ایران و پاکستان منتشر می‌شود، از جمله فصلنامه‌هایی است که نزدیک به نیم قرن از عمرش می گذرد و شامل ۵۰ سال روابط فرهنگی و ادبی دو کشور ایران و پاکستان است که فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است.

این مجله به دلیل انتشار مقالات علمی و پژوهشی، موقعیت خود را میان مجله های بین المللی تثبیت کرده است و کمیته آموزش عالی پاکستان این مجله را در رده امتیاز "z" قرار داده است و از مجلاتی است که در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی امتیاز "ب" را داراست و در پایگاه نور مگز نمایه شده است. در حال حاضر مجید مشکی؛ مدیر مسئول، دکتر سلیم مظهر؛ سردبیر، دکتر الهام حدادی؛ مدیر اجرایی و دکتر فرهاد درودگریان ویراستار علمی فصلنامه هستند.

فصلنامه «دانش»، مرکز تحقیقات ایران و پاکستان در پیشبرد ادبیات تطبیقی است که نزدیک به نیمی از عمر مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان برای انتشار این فصلنامه به کار گرفته شده است.ادبیات تطبیقی یکی از حوزه‌هایی است که فصلنامه «دانش» سهم ارزشمندی تاکنون در آن ایفا کرده و نزدیک به ۵۰ مقاله در این حوزه در این فصلنامه منتشر شده است.

نهادهای داخلی ایران از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و … وظیفه دارند که از این میراث هویتی در تحکیم و تقویت روابط دو کشور حمایت کنند.

فصلنامه دانش به صورت الکترونیکی در حوزه پژوهش‌های ادبیات فارسی، پژوهش‌های حوزه نسخه شناسی و تصحیح نسخ، نقد ادبی و ادبیات معاصر، پژوهش‌های ایران شناسی، ادبیات تطبیقی ایران با کشورهای شبه قاره، معرفی و تحلیل شناخت مراجع ایران شناسی، ادبیات فارسی در شبه قاره منتشر می‌شود.

همچنین تعداد محدودی از این فصلنامه بمنظور بهره برداری و نگهداری در آرشیوها و کتابخانه‌ها، مراکز معتبر علمی و دانشگاهی در حوزه کشورهای پاکستان، بنگلادش، افغانستان، هندوستان و ایران چاپ و توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها