شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
«سندروم عسلویه» به بازار کتاب می‌آید

بوشهر – کتاب «سندروم عسلویه؛ تأملاتی بر توسعه استان بوشهر» نوشته اسماعیل حسام‌مقدم، نویسنده و جامعه‌شناس جنوبی به همت انتشارات «هامون نو» راهی بازار کتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مؤلف کتاب «سنروم عسلویه» در بخشی از مقدمه آن نوشته است: «عرصه عمومی استان بوشهر پس از دهه‌ها سیاست‌گذاری و مدیریت کلان که از تفکرات متفاوت و متنوع نشات گرفته‌اند، دچار عارضه‌هایی شده که همچون ارواح بی‌تدبیری در اتمسفر استان بوشهر سرگردان و همچون جعبه پاندورا در کل عرصه عمومی جامعه رها شده‌اند و سر بازگشت به درون جعبه را ندارند. این اشباح سرگردان را می‌توان در عارضه‌هایی مانند مرگ جامعه، آنتاگونیسم در فضای عمومی، سزارین نو-اصلاح‌طلبی / نو-اصول‌گرایی، سیاست‌زدایی از کنش‌های سیاسی، مرکانتیلیسم اخلاقی، سکته در توسعه پایدار و سندروم عسلویه خلاصه کرد.»

اسماعیل حسام‌مقدم در ادامه مقدمه آورده است: «حال با توجه به هفت عارضه مذکور، جسم و جان استان بوشهر به تمامی با معضل و مساله مواجه است؛ مسائلی که در نهایت می‌تواند زیست روزمره مردم را مختل کند. این کتاب در دو بخش تنظیم و تدوین شده است: در بخش اول که شامل ۲۴ جستار در زمینه عارضه‌های توسعه ناپایدار و نامتوازن بر کالبد و روان استان بوشهر است که تلاش شده است که موقعیت گفتمانی استان بوشهر را توصیف کند و یک تصویر کلی از وضعیت را به دست بدهد. تصویری منسجم که از این کالبد و روان از هم‌گسیخته می‌توان ارائه کرد، همان ترکیب توصیفی سندورم عسلویه است که عنوان کتاب نیز به همین دلیل انتخاب شده است.

در بخش دوم کتاب که شامل ۷ جستار است تلاش شده که راه‌حل و راهکار رهایی از وضعیت پیش‌آمده مبتنی بر هنر و ادبیات تشریح شود. به نظر می‌رسد که روایت‌گری و گفت‌وگو در وضعیت پیش‌آمده، شاید تنها راه‌حل مساله و رهایی از نابودی و زوال جغرافیایی-تاریخی-اجتماعی استان بوشهر باشد»

به گزارش ایبنا؛ اسماعیل حسام‌مقدم، جامعه‌شناس، نویسنده، روزنامه‌نگار و ناشر جنوبی است. وی همچنین عضو پیوسته انجمن جامعه‌شناسی ایران و دبیر شعبه استان بوشهر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات است. حسام‌مقدم در سال‌های اخیر با تاسیس و راه‌اندازی گروه انتشارات و مطبوعات «هامون» در حوزه مطالعات جنوب کشور به‌ویژه استان بوشهر در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و … و حمایت از انتشار آثار فاخر مؤلفان بومی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

از حسام‌مقدم افزون بر انتشار مقالات علمی و تخصصی در باب توسعه استان و جامعه‌شناسی در نشریات و مجلات استانی و کشوری، کتاب‌هایی نظیر «واکاوی مهم‌ترین مسائل اجتماعی استان بوشهر»، «گفتارهای سبز» و… نیز پیش از این راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها