سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
«علیه مزخرفات» منتشر شد

کتاب «علیه مزخرفات؛ هنر شکاک بودن در دنیای داده‌محور» در ۳۶۰ صفحه و با قیمت ۳۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ترجمان وارد بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،کتاب «علیه مزخرفات؛ هنر شکاک بودن در دنیای داده‌محور» نوشتۀ جِوین. دی وِست, کارل. تی برگستروم با ترجمۀ عرفانه محبی جهرمی منتشر شد.

سیل مزخرفات جهان را فراگرفته و ما در حال غرق شدن در آن هستیم: سیاست‌مداران در قیدوبند حقایق نیستند؛ جهت گیری علم را مطالب چاپ شده در مطبوعات تعیین می‌کنند؛ استارتاپ‌ها به مزخرفات لباس هنر فاخر می‌پوشانند و دانشگاه‌ها به‌جای پاسداشت تفکر تحلیلی و انتقادی، مزخرفات را ارج می نهند. مزخرفات سنتی ادعاهایی گزاف با ظاهری فریبنده بودند و می‌شد آن‌ها را به سادگی تشخیص داد؛ اما ویژگی مزخرفات نوین چیست و چگونه می‌توانیم آنها را تشخیص دهیم؟

کارل برگستروم و جِوین وست مزخرفات نوین را ادعاهایی می‌دانند که با زبان علمی و با استفاده از آمار و ارقام ظاهراً دقیق ارائه می‌شوند، اما درواقع ادعاهایی بی‌محتوا و تناقض‌آلودند. ما دربرابر این ادعاها مرعوب می‌شویم و سپر می‌اندازیم و احساس می‌کنیم آن‌قدر متخصص نیستیم که بتوانیم دربارۀ صحت‌وسقم آنها بیندیشیم و تحقیق کنیم. نویسندگان این کتاب معتقدند که لزومی ندارد مثلاً متخصص زیست‌شناسی، اقتصاد یا آمار و داده‌کاوی باشیم تا بتوانیم از خطاهای این مزخرفات سر دربیاوریم. آن‌ها در این کتاب، با مثال‌های متعددی از علوم پایه و پزشکی، شیوه‌های متنوع سوءاستفاده از زبان علم را آشکار می‌کنند و، با آموزش مبانی استدلال‌ورزی درست و نحوۀ جست‌وجوی اطلاعات برای ارزیابی ادعاهای علمی، راهنمایی جامع برای تشخیص علم از شبه‌علم را فراهم می‌آورند.

«علیه مزخرفات» در ۳۶۰ صفحه و با قیمت ۳۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ترجمان وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها