چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
ثبات نرخ مواد اولیه تولید برای ناشران حیاتی است

مدیرمسئول انتشارات «رویان‌پژوه» می‌گوید، ناشران برای تولید، به ثبات نرخ مواد اولیه نیاز دارند؛ به‌ویژه نرخ کاغذ؛ بنابراین وزیر فرهنگ، به هر طریقی که می‌تواند باید کاغذ را با قیمت ثابت در اختیار ناشران قرار دهد.

امین امامی‌زاده، مدیرمسئول انتشارات «رویان‌پژوه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات اهالی نشر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم عنوان کرد: یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و حساس ناشران به‌ویژه ناشران دانشگاهی، کپی غیرقانونی کتاب‌ها و منابع درسی در مراکز دانشگاهی و از سوی دانشجویان است که صدمات زیادی بر پیکره صنعت نشر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه غیر از کپی کتاب ناشران عمومی که ازسوی برخی افراد سودجو انجام می‌شود، ناشران دانشگاهی نیز با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند، توضیح داد: می‌توان گفت که آینده علمی کشور با استمرار این روند به خطر افتاده علاوه‌براین حیات ناشران نیز به واسطه همین اقدامات با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.

امامی‌زاده افزود: طی سال‌های اخیر، نقدینگی ناشران با مشکلات و مسائل مختلفی همراه بوده است و کپی کتاب‌های دانشگاهی نیز از سوی برخی دفاتر فنی در دانشگاه‌ها یا اسکن صفحات کتاب‌ها به شکل کلی فعالیت حرفه‌ای ناشران را هدف قرار داده است.

وی فرهنگسازی را راهکار اصلی برخورد با این مسئله دانست و گفت: به‌عنوان یک ناشر سعی می‌کنم در ارتباط با جامعه دانشگاهی، این موضوع را مطرح و پیگیری کنم و جالب اینجا است که به واقع خیلی‌ها نمی‌دانند، این کار بدون رضایت نویسنده و ناشر انجام می‌شود.

به‌گفته امامی‌زاده، تجربه نشان داده، اگر فرهنگسازی انجام شود، هم مردم متوجه می‌شوند و هم بازار نشر با چالش و دغدغه روبه‌رو نخواهد شد؛ البته فرهنگسازی به همکاری و همراهی نهادهای مختلف نیاز دارد.

وی با اشاره به اضلاع مختلف فرهنگسازی برای مقابله با کپی غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی گفت: معتقدم، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین صدا و سیما باید در کنار هم و دوشادوش یکدیگر، فرهنگسازی را در سطح کلان و خرد دنبال کنند تا مردم با تبعات کپی کتاب‌های درسی و دانشگاهی آشنا شوند، در این صورت است که شاهد کاهش روند نشر غیرقانونی کتاب‌های دانشگاهی خواهیم بود.

امامی‌زاده ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ووزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید برای آگاهی‌سازی استادان و دانشجویان، فرهنگسازی کند؛ همچنین صدا و سیما با پخش برنامه‌های مختلف، آگاهی‌سازی را انجام دهد، چند سال قبل برای توقف قاچاق و نشر غیرقانونی فیلم‌های سینمایی، اطلاع‌رسانی در خور توجهی انجام شد که نتیجه داد.

وی با اشاره به بخش دیگر مطالبات اهالی نشر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم، عنوان کرد: ناشران برای تولید، به ثبات نرخ مواد اولیه نیاز دارند؛ این موضوع به‌ویژه در حوزه کاغذ اهمیت دارد، به‌نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر طریقی که می‌تواند باید کاغذ را با قیمت ثابت در اختیار ناشران قرار دهد.

امامی‌زاده با بیان اینکه باید از تجربه کارهایی که پیش از این انجام شده استفاده کرد، گفت: استفاده از ارز نیمایی، کاغذ یارانه‌ای و امثالهم را در شکل‌های مختلف تجربه کردیم و اکنون می‌توانیم با نگاهی به گذشته، مسیر پیش رو را تبیین کنیم، به‌نظرم همه روش‌ها و راه‌ها تجربه شده است و با تکیه بر آن می‌توان حرکت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها