جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
چالش ناشران ایرانی، نشناختن بازار کتاب منطقه است

محمدعلی حامد رضوی، شناخت نداشتن ناشران ایرانی از بازار منطقه را چالش آن‌ها دانست و گفت: می‌توان با کمک خانه کتاب و ادبیات ایران زمینه‌ای را برای بازتعریف و معرفی بازار کتاب منطقه فراهم آورد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد که از پنج‌شنبه (۲۲ شهریور ۱۴۰۳) حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور دنیا آغاز به کار کرده، میزبان ۲۳ ناشر ایرانی است. ناشران ایرانی در این نمایشگاه به عرضه کتاب‌هایی در موضوعات دینی، کودک و نوجوان، جریان مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، دانشگاهی و آموزش زبان فارسی پرداخته‌اند.


یکی از ناشران ایرانی حاضر در این نمایشگاه انتشارات به‌نشرِ آستان قدس رضوی است. با محمدعلی حامد رضوی، مدیر بخش بین‌الملل این انتشارات گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در کشور عراق سالانه چندین نمایشگاه کتاب با موضوعات تخصصی و عمومی برگزار می‌شود که مورد استقبال قرار می‌گیرد، گفت: نمایشگاه بغداد به‌جهت بین‌المللی بودنش و حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی به شرایط دشوار اقتصادی مردم عراق برای خرید کتاب اشاره کرد و گفت: قطعاً مردم عراق شرایط مناسبی برای خرید کتاب ندارند اما همچنان به کتاب استقبال نشان می‌دهند. باید اشاره کرد که استقبال جوانان و عموم مردم عراق در این شرایط اقتصادی نشان دهنده علاقه شدید آن‌ها به کتاب و مطالعه است که باید قدردان آن بود.

معاون بین‌الملل انتشارات به‌نشر عدم شناخت ناشران ایرانی از بازار منطقه را چالش مهمی دانست و گفت: می‌توان با کمک خانه کتاب و ادبیات ایران زمینه‌ای را برای بازتعریف و معرفی بازار کتاب منطقه فراهم آورد.

حامد رضوی در پاسخ به این سوال که سهم ناشران ایرانی از بازار کتاب بغداد چقدر مقدار می‌تواند افزایش یابد، اشاره کرد: موفقیت ناشران مصری در نمایشگاه کتاب بغداد به دلیل اشتراک زبانی مشهود است، اما ما نیز بخاطر قرابت فرهنگی نزدیک با کشور عراق با ترجمه بهتر و بیشتر آثار به زبان عربی حتمأ موفق خواهیم شد.

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد از بیست‌ودوم شهریور با شعار «العراقُ یَقرَاً» آغاز به کار کرد و تا یکم مهر (۱۴۰۳) به کار خود ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها