یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
«آموزش و توسعه؛ مباحث نوین در اقتصاد آموزش» تجدید چاپ شد

کتاب «آموزش و توسعه؛ مباحث نوین در اقتصاد آموزش» اثر عباس معدن‌دار آرانی و محمدرضا سرکار آرانی از سوی نشر نی به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «آموزش و توسعه؛ مباحث نوین در اقتصاد آموزش» اثر عباس معدن‌دار آرانی، استادیار دانشگاه لرستان و محمدرضا سرکار آرانی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی است.

در معرفی این اثر از سوی ناشر آمده است: «تغییرات شگرف و رقابتی کشورهای جهان در دستیابی هر چه سریع‌تر به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی و تأثیر این تحولات بر جامعه ایران باعث شده است که توجه به نقش و کارکردهای آموزش عمومی و عالی از توجه بیشتری برخوردار شود. کارکردهای اقتصادی نظام آموزشی و ارتباط آن با توسعه به تفکیک سطوح تحصیلی مهم‌ترین مباحث این اثر را تشکیل می‌دهند. به‌علاوه در ارائه تجزیه و تحلیل‌های ریاضی صرف به حداقل‌ها قناعت شده است تا کتاب به منبع مناسبی برای درس اقتصاد آموزش در دوره‌های کارشناسی آموزش و توسعه، و درس مبانی اقتصادی و اجتماعی توسعه در دوره کارشناسی ارشد رشته‌های گوناگون علوم انسانی تبدیل شود.

مطالعه اثر حاضر به مدیران و برنامه‌ریزان توسعه، کارگزاران آموزشی، والدین و آموزگاران و همه کسانی که از نگاه مربی، آموزگار، مدیر و کارگزار آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌خواهند به تجزیه و تحلیل اقتصادی آموزش بپردازند، توصیه می‌شود.»

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: بعد از جنگ جهانی دوم، علم اقتصاد بیش از اندازه ریاضی‌زده شده است، به‌طوری که مدل‌های ریاضی حتی برای تجزیه و تحلیل مسائلی که نیاز به مباحث ریاضی ندارند بیش از پیش به‌کار گرفته شده‌اند. درنتیجه، بخش عمده‌ای از مباحثی که بیش از عوامل کمی در روند توسعه اقتصادی مؤثرند، ولی تجزیه و تحلیل آن‌ها از طریق معادلات پیچیده ریاضی میسر نیست، به فراموشی سپرده شده‌اند. از طرف دیگر این امر موجب شده تا ارتباط دانش اقتصاد با دیگر علوم اجتماعی که نیاز چندانی به ریاضی ندارند، دشوار شود. تأکید بیش از اندازه بر ریاضیات باعث شده که علم اقتصاد تجریدی شده و چنین انزوایی خود موجب تأکید بیش از پیش این علم بر معادلات ریاضی شده است. نتیجه چنین روندی آن است که علم اقتصاد بخش عمده‌ای از قابلیت‌هایی را که در گذشته دارا بود، به‌ویژه در زمینه تحلیل مسائل توسعه اقتصادی از دست داده است.

چاپ پنجم کتاب «آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش» اثر عباس معدن‌دار آرانی و محمدرضا سرکار آرانی در ۳۷۶ صفحه و به بهای ۳۶۰ هزار تومان از سوی نشر نی منتشر و در بازار کتاب کشور عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها