یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
ناشران علیه سکوت مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت

ناشران حامی فلسطین، از مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی و محکومیت جنایات این رژیم را خواستار شدند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «ناشران برای فلسطین» نام ائتلافی بین‌المللی متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر است که سه‌شنبه طی نامه‌ای سرگشاده‌ای از برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خواستند روابط خود را با اسرائیل قطع کنند. در این نامه خطاب به مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت آمده است: «رژیم نسل‌کش اسرائیل و آپارتاید استعماری علیه مردم فلسطین را به طور علنی محکوم می‌کنیم» و از نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم همین درخواست را داریم.

اعضای مطبوعات در این ائتلاف متشکل از ۵۰ کشور ازجمله برزیل، کانادا، کلمبیا، فرانسه، هند، اندونزی، ایرلند، ژاپن، کنیا، مکزیک، مراکش، نروژ، نیجریه، فیلیپین، اسپانیا، تانزانیا، ترکیه، ولز، و دیگران مطبوعات عضو مستقر در ایالات متحده است که شامل چندین غرفه‌دار معمولی در نمایشگاه فرانکفورت می‌شوند. این انتشارات عبارتند از «های‌مارکت بوکز، اینترلینک، میکروکوزم، او آر بوکز، آدر پرس، سون استوری پرس، سابلونری ادیشن، و ورسو بوکز»

این نامه سرگشاده درچند هفته مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب بین‌المللی فرانکفورت امسال منتشر شده است. پیش از نمایشگاه سال گذشته که تنها چند هفته پس از حمله ۷ اکتبر به اسرائیل برگزار شد، یورگن بوس، رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت با بیانیه‌ای حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد و گفت که این نمایشگاه «با همبستگی کامل در کنار اسرائیل می‌ایستد» و قصد دارد صدای اسرائیل را برجسته کند؛ همچنین در نمایشگاه سال گذشته برنامه‌های جانبی با سخنرانان اسرائیلی برگزار شد که ازجمله این برنامه‌ها رویدادی به نام «بدون نگرانی برای اسرائیل» بود که توسط PEN برلین سازماندهی شده بود؛ این برنامه روز نخست نمایشگاه برگزار شد و اکثر ناشران اسرائیلی پس از این حمله حضور خود در نمایشگاه ۲۰۲۳ را لغو کردند.

همچنین سال گذشته، برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مراسمی که برای نویسنده فلسطینی «آدانیا شیبلی» در نظر گرفته شده بود را لغو کردند. قرار بود در این مراسم جایزه LiBeraturpreis به رمان این نویسنده اهدا شود که به جزییات جنگ سال ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل پرداخته بود. این لغو موجب شد تعدادی از انتشارات بزرگ عربی از نمایشگاه سال گذشته خارج شوند؛ اگرچه انتظار می‌رود برخی از آن‌ها امسال بازگردند.

مهم‌ترین برنامه‌های نمایشگاه امسال که در اوایل این هفته برای مطبوعات ارسال شد، عبارتند از: «اشغال شده، ویران شده و جنگیده در آشوب: فلسطین موجود» این برنامه با حضور خبرنگار آلمانی، کریستن هلبرگ و سخنرانی عبدالرحمن القالق، نویسنده فلسطینی درباره نوشتن در تبعید، در ۱۷ اکتبر برنامه‌ریزی شده است.

یکی از نمایندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت در بیانیه‌ای گفت: «هر سال مردم از بیش از ۱۰۰ کشور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می‌کنند. نمایشگاه کتاب فرصتی برای گفتمان دموکراتیک و برخوردهای مسالمت‌آمیز بین ناشران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و خوانندگان از سراسر جهان است. برنامه‌های جانبی این نمایشگاه این موارد را منعکس می‌کند و صداهایی را از هر گوشه‌ای از جهان به نمایش می‌گذارد.»

هفتادوششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از ۱۶ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ (۲۵ تا ۲۹ مهر ۱۴۰۳) در فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها