یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
«یکی از آن‌ها»؛ نمایی از تاریخ معاصر ایران/ از قیام گوهرشاد تا جنگ‌جهانی دوم

«یکی از آن‌ها» به قلم هادی شمس‌الدینی در انتشارات سوره‌مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «یکی از آن‌ها» به قلم هادی شمس‌الدینی در انتشارات سوره‌مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

این اثر، رمانی تاریخی است که در بستر زمانی بین سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۳۵۷ (هم‌زمان با اواخر حکومت قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی) می‌گذرد. شخصیت اصلی رمان فردی فرهیخته به نام «ادیبان» است که اجداد او در دیوان رسائل دربار قاجار، نقش دبیری داشته‌اند و خود او هم از ابتدای کودکی نزد پدربزرگ و پدرش خطاطی، ادبیات و شعر را آموخته است. ادیبان به واسطه شغل پدر، در زمان سلطنت رضاشاه، وارد وزارت داخله و بعد وارد نخست‌وزیری می‌شود و تمام اتفاقات دهه‌های ۲۰ و ۳۰ ایران را از نزدیک شاهد است. وقایعی مانند قیام گوهرشاد، جنگ‌جهانی دوم، ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد.

هادی شمس‌الدینی نویسنده اثر تاکید دارد که وجه داستانی رمانش پررنگ‌تر از وجه تاریخی آن است و او این رمان را برای علاقه‌مندان داستان نوشته اما مطالعه و پژوهش دو ساله شمس‌الدینی در باب تاریخ و ورق‌زدن آرشیو روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و مجلات قدیمی نشان می‌دهد، «یکی از آن‌ها» نه تنها در باب داستان قوی عمل کرده بلکه با بهره‌گیری از عناصر تاریخی خواننده را با بخشی از تارخ معاصر ایران آشنا می‌کند.

«یکی از آن‌ها» در سی و هشت فصل نگارش شده که نویسنده در فصل‌های فرد وقایع سال ۱۳۵۷ و در فصل‌های زوج وقایع سال ۱۲۹۶ تا ۱۳۵۶ را هم‌زمان با هم روایت می‌کند که در نهایت این دو مقطع زمانی به یکدیگر می‌رسند.

«یکی از آن‌ها» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، در ۷۰۷ صفحه و با قیمت ۵۹۵ هزار تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها