پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار

خراسان‌رضوی - خراسان به عنوان یکی از کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین مناطق فرهنگی ایران، همواره جایگاهی ویژه‌ای در تاریخ ادب و هنر این سرزمین داشته است. مردمان آن به پشتوانه این میراث غنی سنت‌های ادبی‌شان را نسل به نسل منتقل کرده‌اند این گزارش مروری است بر برخی از رویدادهای متنوع فرهنگی شهرستان‌های این استان در هفته‌ای که گذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، خراسان به عنوان یکی از کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین مناطق فرهنگی ایران، همواره جایگاهی ویژه‌ای در تاریخ ادب و هنر این سرزمین داشته است. این دیار که زادگاه و پرورشگاه بزرگانی چون فردوسی، خواجه نصیرالدین توسی، محمد غزالی، خواجه نظام الملک توسی، خیام و عطار نیشابوری و بسیاری از شاعران و نویسندگان نامدار دیگر بوده است. خراسان به واسطه تاریخ غنی و موقعیت جغرافیایی خود، همواره بستر تبادل فرهنگی، فکری و هنری بوده و مردمان آن به پشتوانه این میراث غنی این سنت‌های ادبی‌شان را نسل به نسل منتقل کرده‌اند. وجود محافل ادبی، کلاس‌های داستان‌سرایی‌، جلسات شعرخوانی و دیگر رویدادهای فرهنگی که همچنان در میان مردم این استان رواج دارد، گواهی است بر این فرهنگ پربار که همچنان در تار و پود زندگی روزمره مردم جای دارد. این گزارش مروری است بر برخی از رویدادهای متنوع فرهنگی شهرستان‌های این استان در هفته‌ای که گذشت.


نشست جمع‌خوانی کتاب در کتابخانه کاخک گناباد

در کاخکِ کهن‌شهر گناباد، همزمان با هفته دفاع مقدس نشست جمع خوانی کتاب به همت کتابخانه عمومی شهید باهنر با همکاری پایگاه بسیج عصمتیه برگزار شد. در این نشست به معرفی و خوانش کتاب «دخترها بابایی اند» نوشته بهزاد دانشگر با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه و همکاری حلقه بسیج پایگاه عصمتیه کاخک پرداخته شد. در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار و به چهار نفر هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار

اهدا بالغ بر ۳۰ نسخه نشریه توسط کتابخانه سرخس

در مرزی ترین شهر شمال شرق کشور، شهرستان سرخس بالغ بر ۳۰ نسخه نشریه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه توسط کتابخانه عمومی دکتر شریعتی به اصناف اهدا شد.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار

نشست معرفی و نقد کتاب به همت محفل داستانی حلقه کویر سبزوار

این هفته در شهر ادب و فرهنگ سبزوار که در قدیم به نام سربه‌داران مشهور بود، نشست معرفی و نقد کتاب به همت محفل داستانی حلقه کویر در کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری برگزار شد. حمید ابارشی، دبیر محفل داستانی حلقه کویر در این رویداد داستان «گدا» اثر غلامحسین ساعدی را ارائه داد. همچنین کتاب مشهور «در جستجوی زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست نیز در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار


آئین عصرشعر «مجاهد کبیر» در کتابخانه سبزوار

همچنین در سبزوار، مهد ادب و فرهنگ در دل کویر، آئین عصرشعر «مجاهد کبیر» با موضوع شهادت سیدحسن نصرالله به همت محفل ادبی مشکات کتابخانه عمومی زنده یاد فرامرز ناوی برگزار شد.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار

برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های سیار پیک دانایی ۱ و ۱۳ در تایباد

همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در شرقی ترین شهر مرزی، تایباد برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های سیار پیک دانایی ۱ و ۱۳ برگزار شد. برنامه‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت هفته دفاع مقدس و همچنین نشست جمع خوانی از کتاب «محراب عشق» نوشته محسن بغلانی با حضور فعال اعضای کودک و نوجوان توسط کتابخانه سیار پیک دانایی ۱ و نشست قصه‌گویی نیز از کتاب «عارف ۱۲ ساله» نوشته سید حسین موسوی به همت کتابخانه سیار پیک دانایی ۱۳ شهرستان انجام شد.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار


نشست‌های معرفی منابع و قصه‌گویی در شهر درگز

در شهر دیدنی و زیبای درگز این هفته، نشست‌های معرفی منابع و قصه‌گویی با محوریت سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه عمومی شهید بهشتی برگزار شد. برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله معرفی منابع سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و قصه‌گویی از «مجموعه قصه‌های پیامبر (ص)» به نویسندگی محمدرضا سرشار نیز از دیگر برنامه‌های این کتابخانه بود.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار


شب شعر «دفاع مقدس» در کتابخانه جوین

در جوین که از دیرباز شهر دانشوران بسیاری است این هفته، شب شعر «دفاع مقدس» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به همت کتابخانه عمومی شادروان امیر مسروری حکم آباد این شهرستان برگزار شد.
این برنامه در راستای برنامه های فرهنگی کتابخانه ها و با هدف پاسداشت فرهنگ زبان و ادبیات پارسی و نیز گرامیداشت مراسمات ملی و مذهبی برگزار شد. در این جلسه هر یک از شاعران حاضر به خوانش اشعار پرداختند.

از  اهدای کتاب در سرخس تا عصر شعر در سبزوار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها