یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
مجموعه «آوای دریای۳» در هفته کتاب رونمایی می‌شود

هرمزگان - مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: مجموعه «آوای دریای۳» در هفته کتاب رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، پروین پشتکوهی در نشست خبری هفته ملی کودک در جمع اهالی رسانه ضمن گرامی‌داشت و شادباش این هفته از چاپ کتاب «آوای دریای۳» مجموعه آثار ادبی کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به همت اتاق بازرگانی بندرعباس خبر داد و اعلام کرد: این مجموعه در هفته کتاب رونمایی می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با اذعان به تاریخچه هفته کودک گفت: سال ۱۹۲۵ میلادی تعدادی کشور پیمان نامه‌ای امضا کردند تا هر کشوری روزی را به نام کودک برگزار کند. بنابراین از سال ۱۳۸۳ در کشور جمهوری اسلامی ایران ۱۶ مهر روز کودک نامگذاری شد و از سال ۱۳۹۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی دبیرخانه هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه شد.

پشتکوهی با اشاره به ۶۰ خدمت کانون افزود: کانون پرورش فکری دستگاه فرهیخته ای است که در سطح استانی، ملی و بین‌المللی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: از تعداد یک هزارو ۳۸ مرکز کانون سراسر کشور تنها ۲۲ مرکز کانون در هرمزگان وجو دارد که از حدود ۴۰۰ هزار نفر دانش آموز شاغل در ۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه، ۱۸ هزار نفر در مراکز کانون عضویت فعال دارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با اشاره به شعار هفته ملی کودک «برای کودکان برای آینده» اضافه کرد: رسالت ما و رسانه باید اینگونه باشد که اصل توجه همه را به دوران شیرین و اثر بخش کودکی جلب کنیم. پس هدف از برگزاری این نشست این است که توجه ویژه‌ای به کودکان بشود. زیرا کانون معتقد است: سرمایه هر سرزمینی نیروهای انسانی آن و در راس آن کودکان هستند و توسعه هر کشوری با توسعه کودکان آن سرزمین رقم می‌خورد.

پروین پشتکوهی توضیح داد: جامعه به انسان‌های توانمند و ماهر، باورمند و کنشگر نیاز دارد تا آینده درخشانی را برای کشورشان ایجاد کند و این اتفاق از زمان کودکی رخ خواهد داد.

وی با تاکید به تحکیم بنیان خانواده بیان نمود: خانواده در سبد کانون و هم عرض کانون آمده است. یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه خانواده است. بنابراین برای هر برنامه و سرمایه گذاری در حوزه کودک باید در خانواده هم انجام بشود.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان ادامه داد: کانون به عنوان متولی حوزه کودک تمام تلاشش را می‌کند تا همه را پای کار بیاورد و رفاه، دسترسی، آموزش، پرورش و… را در همه ابعاد برای کودکان فراهم کند. با این تفاسیر هیچ راهی به جز سرمایه گذاری در زمان کودکی نیست و همه سیاست‌گذاران در همه ابعاد باید پیوست کودکی داشته باشند و پیوست کودکی باید اولویت پیوست رسانه باشد.

پشتکوهی اضافه کرد: در رسانه کودک باید نیز سرمایه گذاری کرد. حوزه کودک را مطالبه کنید و برای کودکان این سرزمین روزهای بهتری را رقم بزنید زیرا قلم شما می‌تواند جادو کند. در راستای اهمیت دوران کودکی، کانون هیچ وقت بچه‌های جهان را رها نکرده است. کمک می‌کنیم که کودکان آینده دنیا را ببینند. این یکی از تاکیدات ما است. برای اینکه جامعه توسعه یافته‌ای داشته باشیم لازم است دوران کودکی اثر بخش و غنی داشته باشیم.

وی به تاکید بر عملکرد درخشان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان در ۶ ماه اخیر و دغدغه‌مندی در این حوزه گفت: سال کودکی از این هفته شروع می‌شود تا هفته کودک در سال آینده ادامه دارد. طی این یک سال باید جشنواره ویژه رسانه کودک داشته باشیم.

پروین پشتکوهی همچنین گفت: مجتمع آفرینش هرمزگان در بین ۱۴۷ دستگاه علمی در حوزه نجوم، رتبه ششم و در بین کانون‌های پرورش فکری کشور در زمینه نجوم، عنوان اول را کسب کرد. کتابخانه پستی بندرعباس با حدود ۷ هزار جلد در تعداد امانت در کشور، رتبه چهارم بدست آورد.

وی اعلام کرد: حسین چراغی و آیشین فرهادی دو کودک ۱۳ و ۱۱ ساله بندرعباسی در جشنواره نقاشی که از طرف سفارت ایران و چین برگزار شد حائز رتبه برتر شدند و کانون پرورش فکری استان نیز در حوزه معاونت تولید خدمات، رتبه برگزیده شده است.

پشتکوهی با اشاره به موفقیت‌های کانون در کشور گفت: در تابستان امسال ۵۰ هزار جلد کتاب امانت داده شده است. ۵۷۱ کارگاه تخصصی با ۱۹۵ عنوان برگزار کرده‌ایم و ۵۰ هزار و ۵۷۰ نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند و همچنین ۱۲۴ عنوان فعالیت عمومی برای بیش از ۴ هزار نفر به صورت رایگان داشته‌ایم.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان بیان کرد: ۲ کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه سیار استان اضافه کردیم و هم اکنون ۴ کتابخانه سیار در استان داریم. بنابراین از روستای لیردف شرقی‌ترین نقطه تا غربی ترین روستای هرمزگان در شهرستان پارسیان، شمال هرمزگان و جزایر خدمات کانون داریم.

وی اذعان کرد: دنبال این هستیم که سینمای کودک در ابوموسی راه اندازی کنیم. به لحاظ فیزیکی مشکلی نداریم، فقط نیازمند یکسری مجوزها هستیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری لازم دارد. تا دهه فجر امسال این سینما راه اندازی خواهد شد.

پروین پشتکوهی در ادامه گفت: علی رغم همه موفقیت‌ها احساس می‌کنیم کافی نیست و دنبال پیشرفت بیشتر هستیم. بنابراین راه اندازی کانون علوم و فناوری های نوین در زمینه رباتیک، هوش مصنوعی و… به کانون سپرده شده است. هرمزگان نیز ۲ برگزیده ملی در حوزه رباتیک دارد.

وی از تفاهم با شرکت شهرک علوی برای راه‌اندازی اولین پایگاه در حوزه نجوم با رویکرد علمی در این شهرک خبر داد و گفت: این منطقه فضای مناسبی برای رصد دارد و برنامه آینده نگری برای کل استان به صورت پایگاه پایلوت است.

پشتکوهی از طرح ملی یاسمن، از خلاقیت یاسمن عباسی از روستای دومشهر میناب برای رساندن کتاب و خدمات کانون از طریق پایگاه‌های مساجد و خانه‌ها به دست کودکان سخن گفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان از به صدا در آمدن زنگ دوستی در مدارس استان گفت و افزود: جشن افتتاح هفته ملی کودک نیز با حضور ۲۰۰ نفر از دانش آموزان برگزار و نشست تاثیر عزت نفس و فقدان آن بر اعتماد بنفس کودکان به صورت مجازی برگزار شد.

وی از دیگر برنامه‌های این هفته به نشست سندروم دان، تجهیز مرکز زیباشهر برای کودکان با نیازهای ویژه (کم بینایی، ناشنوا، اوتیسم، سندروم دان و …)، دیدار از کودکان در بیمارستان‌ها، هماهنگی با میراث فرهنگی و محیط زیست برای بازدید رایگان از موزه‌ها، برنامه پرنده‌نگری کنار ساحل برای کودکان، نشست نقد و بررسی کتاب خرس‌های مهربان و مکاتبه با کودکان (نامه نگاری با کودکان) اشاره کرد.

پروین پشتکوهی از پویش هوای نغمه خوانی به یاد استاد بهمنی گفت و بیان کرد: کودکان اشعار زنده یاد بهمنی را خوانده‌اند و ۲۲ مهرماه روی صحنه نیز انجام می‌شود.

پشتکوهی سایر برنامه‌های این هفته را، اردو علمی پارک علم و فناوری، رصد از کیوان و زحل در رصد خانه کانون، برگزاری نمایشگاه مجازی آثار کودکان در زمینه تجسمی، ایجاد رادیو کودک با همکاری صدا و سیمای خلیج‌فارس و اجرای جُنگ شادی ساعت ۴ بعداز ظهر روز هفدهم زیر پرچم در بوستان غدیر بندرعباس، اعلام کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان تاکید کرد: روز ۱۷ و ۱۸ مهرماه عضویت رایگان در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان خواهیم داشت. در برنامه یک روز یک قصه، ۵۰ قصه‌گو به مراکز تجاری، مدارس و… اعزام خواهیم کرد.

برنامه شب مانی ویژه قرارگاه تحول برای نخستین بار در کشور در هرمزگان انجام می‌شود. هر روز در سینما کانون، اکران انیمیشن کودک داریم.اجرای جُنگ شادی برای کودکان روستایی توسط کتابخانه‌های سیار انجام خواهد شد و تنها فروشگاه کانون در بندرعباس در این هفته ۱۵ درصد تخفیف دارد.

پروین پشتکوهی، دیدار کودکان و نوجوانان با مسئولین استانی از جمله فرماندار، شورای شهر و شهردار در هر شهر، دیدار با خانواده شهدا (خانواده شهید مریدی- شهید امنیت)، اکران فیلم سینمایی ببعی طی دو سانس در این هفته در سینماهای شهر داریم و با توجه به حساسیت این هفته پوستر هفته کودک با حضور دستگاه‌های تاثیرگذار در استانداری رونمایی شد و به ۴ هزار دستگاه استان نامه زدیم که به کودکان توجه ویژه داشته باشند.

لبخند کودکان، انعکاسی از مهر الهی است

پروین پشت کوهی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز هفته ملی کودک بیانیه‌ای صادر کرد.

به نام خدای آسمان و خوبی ها

به مناسب گرامی‌داشت روز جهانی کودک، جهان بار دیگر به لطافت و معصومیت کودکانی می‌اندیشد که در دل‌هایشان رؤیاهای بزرگ می‌پرورند.

این روز، نمادی است از آینده‌ای که در دستان کوچک اما توانای آنان نهفته است. کودکانی که خنده‌هایشان، صدای امید و نگاه‌هایشان، چراغی برای فردای روشن جهان است.

هر کودک، فارغ از نژاد، مذهب یا ملیت، شایسته آن است که در فضایی مملو از عشق، امنیت و آرامش به رشد و بالندگی برسد.

روز جهانی کودک، فرصتی است تا جهان به یاد آورد که این فرشتگان کوچک، نیازمند مراقبت و حمایتی بی‌پایان‌اند؛ چرا که لبخندشان، انعکاسی از مهر الهی است.

اما در گوشه‌ای از این جهان، در سرزمین غزه، کودکانی هستند که به جای بازی و شادی، با آوارگی، ترس و صدای بمب‌ها بزرگ می‌شوند. کودکانی که رویاهایشان زیر سایه جنگ و ناامنی دفن شده است. این کودکان نیز حق دارند به جای درد و رنج، طعم آرامش و امید را بچشند.

ما در این روز، صدای این کودکان مظلوم را به گوش جهانیان می‌رسانیم و برای آنان صلح و عدالت طلب می‌کنیم. باشد که در سایه تلاش‌های مشترک، روزی فرا رسد که تمامی کودکان جهان، فارغ از ترس و خشونت، در فضایی سرشار از صلح، عشق و امنیت زندگی کنند.

روزی که هیچ کودکی در هیچ گوشه‌ای از زمین، قربانی جنگ، فقر یا تبعیض نشود و بتواند با خیالی آسوده، رویاهای کودکانه خود را جشن بگیرد.

برای ساختن دنیایی بهتر برای کودکان مان باید دست در دست هم دهیم و نهال کوچک امید را در دل‌های ایشان زنده نگه داریم.

به گزارش ایبنا، نشست خبری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان به مناسبت گرامی‌داشت هفته ملی کودک نیم روز یکشنبه در سالن اجتماعات این اداره‌کل واقع در خیابان آیت‌الله غفاری بندرعباس برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها