یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
حافظ؛ حافظه قوم ایرانی است

خراسان‌رضوی - استاد دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه با اشاره به اینکه حافظ، حافظه قوم ایرانی است، گفت: حافظ، شاعری رند و نماینده تفکر خلاق و تفکر نقاد در غزل پارسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در جلسه انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه که شامگاه شنبه و هم‌زمان با ایام گرامی‌داشت حافظ در کتابخانه بهشتی باغ ملی تربت حیدریه برگزار شد، سید جعفر علمداران، استاد دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه حافظ را شاعر رند و نماینده تفکر خلاق و تفکر نقاد در غزل پارسی دانست و بیان کرد: حافظ به عنوان انسان فرهیخته زمان خود، شاعری رند و نماینده تفکر خلاق و تفکر نقاد در غزل پارسی است که درد جامعه را شناخت و راه در درمان را در همان غزل ها بیان کرد. حافظ، حافظه قوم ایرانی است.

او در پاسخ به این سوال که «چرا بزرگ و کوچک عاشق غزلیات حافظ هستند؟»، اظهار کرد: حافظ «آنِ» شاعری خود را درک کرد، او زمان خود را خوب شناخت، او درد جامعه زمان خود یعنی ریاکاری و ریاکاران را خوب تشخیص داد.

حافظ؛ حافظه قوم ایرانی است


این دکترای زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: حافظ راه درمان این آلام را هم در آثارش ارائه کرد و آن همان دوری از ریا است که بارها در غزلیاتش به آن اشاره کرده است.

علمداران با اشاره به اینکه حافظ تفکر خلاق و تفکر نقّاد دارد، گفت: او ناقدی اجتماعی و درمان‌گری درد شناس است، او همچنین به ایران و اساطیر ایرانی پایبند است، حافظ حکمت و فلسفه و خرد ایران را نیز درک کرده بود و عرفان شرقی را در بهترین واژگان بیان کرده است و برای ما به یادگار گذاشته است.

این پژوهشگر شاهنامه ابراز کرد: حافظ از صبح ازل، با پرتو جمال یار، جهان را در شور و شر عشق شعله ور دیده است همانطور که خودش می گوید «در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد..عشق پیدا شد وآتش به همه عالم زد»

حافظ؛ حافظه قوم ایرانی است

در ادامه سیدجعفر علمداران با مقایسه دو غزل با مطلع «اگر چه باده فَرَح بخش و باد گُل‌بیز است…به بانگِ چَنگ مخور مِی که مُحتَسِب تیز است» و مطلع غزل «سحر ز هاتفِ غیبم رسید مژده به گوش..که دورِ شاه شجاع است، مِی دلیر بنوش» به مقایسه دوران این دوامیر و اوضاع اجتماعی ایران و ریاکاری امیر مبارزالدین محمد و دوران خوش شاه شجاع پرداختند.


به گزارش ایبنا؛ در این رویداد ادبی غزل صباغ‌زاده، ارغوان و بهار محسن زاده به خوانش سه غزل از حافظ پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها