یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ» بررسی می‌شود

کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ» سفرنامه سرراجر استیونس ترجمه علی‌محمد طرفداری در عصر سه‌شنبه‌های بخارا با همراهی باغ‌موزه نگارستان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ» سفرنامه سرراجر استیونس ترجمه علی‌محمد طرفداری در عصر سه‌شنبه‌های بخارا سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ با همراهی باغ‌موزه نگارستان بررسی می‌شود.

در این مراسم علی‌محمد طرفداری، غلامرضا عزیزی، حامد ایران‌شاهی و علی دهباشی سخنرانی می‌کنند.

سر راجر بنتام استیونس متولد ۱۹۰۶م/۱۲۸۵ ش و مؤلف سفرنامه در سرزمین صوفی بزرگ (یا شاه عباس صفوی)، سفیر بریتانیا در ایرانِ بعد از کودتای ۱۹ آگوست ۲۸/۱۹۵۳ مرداد ۱۳۳۲و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق بود. وی از سال ۱۹۲۸م/۱۳۰۷ ش وارد خدمت وزارت امور خارجه انگلستان شد و علاوه بر مسئولیت سفارت در ایران از ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۸م/۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ ش، به عنوان سفیر بریتانیا در سوئد (۱۹۵۱-۱۹۵۴م/۱۳۳۳-۱۳۳۰ ش) و تحت مسئولیت‌های دیگر در کشورهای آرژانتین، آمریکا و آفریقای مرکزی نیز فعالیت کرد.

استیونس این کتاب را در سال ۱۳۴۱/۱۹۶۲ به چاپ رساند که در سال ۱۹۷۱م/۱۳۵۰ ش با پیشگفتاری از وی برای چاپ دوم تجدید چاپ شد. او در زمان انتشار این اثر یعنی دهه ۱۹۶۰م/۱۳۴۰ ش چند مسئولیت دانشگاهی و جز آن هم داشت و نهایتاً در سال ۱۹۸۰م/۱۳۵۸ ش یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگذشت. در سال ۱۹۸۴م/۱۳۶۲ ش و بعد از وفات وی، همسر دوم او بخش اعظم نوشته‌ها، مقالات، نامه‌ها و عکس‌هایی را که وی در دوران حیات کاری خود به ویژه در بیرون از انگلستان نوشته یا گرفته بود، به مرکز آرشیو چرچیل در دانشگاه کمبریج سپرد و سایر اسناد او بعدها و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۱۳۸۹/۲۰۱۳ و ۱۳۹۱ به این مرکز سپرده شدند و مجموعه تمام این اسناد هم‌اکنون در آنجا نگه‌داری می‌شوند.

در این اسناد توصیفات فراوانی از سرزمین‌ها و مردم مورد بازدید استیونس، از جمله در ایران، آمده که بعضی از آن یادداشت‌ها در نگارش کتاب حاضر و نیز کتاب دیگر او درباره سیاحان اروپایی سده هفدهم میلادی / یازدهم هجری قمری در ایران با عنوان عرابه ایرانی (که استیونس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی نام آن را به نخستین دیدار از ایران تغییر داد)، مورد استفاده وی قرار گرفتند.

علاقه‌مندان به حضور در نشست بررسی کتاب «در سرزمین صوفی بزرگ» سفرنامه سرراجر استیونس ترجمه علی‌محمد طرفداری می‌توانند روز سه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ بعدازظهر به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، باغ موزه نگارستان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها