سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «موج نوی سینمای ایران» نوشته پرویز جاهد و ترجمه مجید کیانیان در رابطه با مطالعه انتقادی سینما است و در ۳۳۲ صفحه و قیمت ۳۰۰ هزارتومان از سراسر کتابفروشیهای سطح کشور قابل خریداری است.
این کتاب به بررسی ابعاد مختلف موج نو در سینمای ایران میپردازد و با رویکردی انتقادی، به تحلیل عوامل موثر در شکلگیری، ویژگیها و تاثیرات این جریان سینمایی میپردازد.
این کتاب به ۷ فصل تقسیم شده که هر فصل به جنبهای خاص از موج نو میپردازد:
۱. موج نوی ایرانی: این فصل به معرفی موج نو به عنوان یک جریان چالشبرانگیز در سینمای ایران میپردازد.
۲. مؤلفههای داخلی موج نو: این فصل به بررسی عوامل داخلی موثر در شکلگیری موج نو میپردازد، از جمله سینما و مجادله مدرنیته در ایران، ظهور سینمای ملی، بومیگرایی در برابر غربزدگی، توانمندسازی و مانعتراشی حاکمیت، ساز و کارهای سانسور و ایجاد مؤسسات فرهنگی و مراکز سینمایی.
۳. جستجوی سینمای آلترناتیو در ایران: این فصل به بررسی گفتمان انتقادی فیلم در ایران دهه چهل، سینمای روشنفکری و مسئله فیلمفارسی، و همچنین موج نو، هویت، ابژه گمشده و سینمای اتوپیایی میپردازد.
۴. موج نو و اقتباس ادبی: این فصل به بررسی نحوه تعامل موج نو با ادبیات کهن فارسی، قصههای فانتزی و داستانهای عامیانه، و ادبیات مدرن میپردازد.
۵. مؤلفههای خارجی موج نو: این فصل به بررسی تاثیر جریانهای سینمایی خارجی بر موج نو، از جمله نئورئالیسم ایتالیایی، موج نو سینمای فرانسه و نظریه مؤلف فریدون هویدا میپردازد.
۶. پیشگامان سینمای موج نو در ایران: این فصل به معرفی و بررسی سبک کارگردانان پیشگام موج نو مانند ابراهیم گلستان، فرخ غفاری و فریدون رهنما میپردازد.
۷. زیباییشناسی فیلمهای موج نو: این فصل به بررسی رویکرد فرمالیستی در موج نو و رئالیسم اجتماعی و ژانر فیلم خیابانی میپردازد.
در پشت جلد کتاب نوشته شده است: «پرویز جاهد، در این کتاب روایتی جذاب از تحول سینمای موج نوی ایران ارائه می کند و ضمن بررسی زمینه ها و عوامل داخلی پیدایش آن به تأثیرات بین المللی که باعث غنای زیبایی شناختی فیلمهای موج نویی شده می پردازد. جاهد به این نکته مهم توجه میکند که چگونه فیلسازان موج نو در حالی که مورد حمایت نهادهای دولتی بودند برای نمایش آثارشان با موانعی مواجه شدند. او ضمن ارزیابی گفتمان های انتقادی فیلم در دهه چهل ایران، نشان می دهد چگونه گروه کوچکی از فیلس ازان تلاش کردند تا قراردادهای سینمایی عامه پسند در ایران را به چالش بکشند تا یک سنت سینمایی روشنفکرانه و هنری ایجاد کنند.دانشیار دانشگاه نیو ساوث ولز، سیدنی، استرالیا»
گفتنیاست کتاب «موج نوی سینمای ایران: مطالعه انتقادی» یک منبع ارزشمند برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان به سینمای ایران است. این کتاب با ارائه تحلیلهای انتقادی و بررسی ابعاد مختلف موج نو، به درک بهتر این جریان سینمایی و جایگاه آن در تاریخ سینمای ایران کمک میکند.
نظر شما