به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ دوم کتاب «اندیشههای سیاسی سیدقطب و تاثیر آن بر جنبشهای اسلامی معاصر مصر» تالیف احمد حکیمیپور از سوی انتشارات حزب اراده ملت ایران به بازار کتاب آمد.
در پشت جلد این کتاب میخوانیم: اگر بنا باشد که کلیت اندیشه قطب را در فشردهترین حالت ممکن خلاصه کنیم، شاید بتوانیم در دو جمله از عهده این کار برآییم: اول، بازآفرینی مفهوم آرمانی امت اسلامی و دوم جهاد همان امت برای نجات جهان بشریت از بندگی غیرخدا. به دیگر سخن سید قطب میکوشید، از طریق ایجاد یک حکومت اسلامی جهانی، بر پایه آموزههای وحیانی، حکومتی مشابه صدر اسلام تاسیس نماید در دو سده اخیر در مواجهه با برخی مسائل، به ویژه زوال و انحطاط جهان اسلام و عقبماندگی در مقابل غرب نحلههای فکری، فرهنگی و سیاسی مختلفی در جهان اسلام شکل گرفته است و این نکته قابل انکار نیست که در قرن ۲۱ و در بلبشوی تحولات اسلام سیاسی، کماکان نگاه رادیکال و بنیادگرا در حال گسترش و سربازگیری در جای جای جهان است و طرفه اینکه قاطبه این گروههای تندرو و آرمانخواه اسلامگرا خود را وامدار اندیشههای سیدقطب میدانند.
همه این مسائل و معضلات، نقطه عزیمت و انگیزه اصلی نگارش اثر حضر است. کتابی که پیش روی شماست با این دغدغه تدوین شده است که چرا خوانش مقابل اندیشه سید قطب از اسلام سیاسی، به پارادایم جدید و گفتمان مسلط و غالب تبدیل نشد و بلکه برعکس، امروزه بنیادگرایی اسلامی، متاثر از این اسلامشناس تندرو، نمایندگی این دین را در اذهان عمومی مردم دنیا بر عهده گرفته است. به دیگر سخن این کتاب در واقع نوعی آیندهپژوهی و هشداری است درباره آتیه جهانی که با شکلگیری جنبشهای وسیعتر با الهام از اندیشه سیدقطب و تفسیرهای رادیکالتر از آخرین اثر او ناامنتر خواهد شد.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم:
آنکه مدعی باشد که همه حقایق را میداند، به این نتیجه میرسد که همه مردم را باید کشت! (آلبر کامو)
اگر بنا بر آن باشد که کلیت اندیشه سید قطب را در فشردهترین حالت ممکن خلاصه کنیم، شاید بتوانیم در دو جمله از عهده این کار برآییم: اول، بازآفرینی مفهوم آرمانی امت اسلامی و دوم جهاد همان امت برای نجات جهان بشریت از بندگی غیر خدا.
به دیگر سخن، سید قطب میکوشید، از طریق ایجاد یک حکومت اسلامی جهانی، بر پایه آموزههای وحیانی، حکومتی مشابه صدر اسلام تاسیس نماید. او این اندیشه خطیر را در آثار خود به نحوی روشمند، ساخته و پرورده کرد و مخاطبان فراوانی نیز برای خود دست و پا کرد. با نگاهی گذرا به آثار بر جای مانده از او میتوانیم خطوط کلی و مبانی تفکر گذشتهگرایانه او را بازشناسی کنیم. نکاتی که سید قطب در نوشتهها و سخنان خود به برجستهسازی آنها اهتمام میورزید عبارت بودند از:
۱- انذار درباره آینده بشریت، تقابل شدید با تجدد و ترویج ایده بازگشت به صدر اسلام.
۲- غربستیزی مفرط و ایجاد حس برتریجویی در میان مسلمانان در مقابل غربیان.
۳- بیاعتمادی به خرد خودبنیاد و ثمرات آن و تکیه بر وحی و کتاب مقدس.
۴- باور به اسلام سیاسی، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و تقدسزدایی از حکومت.
۵- اعتقاد به برگزیده بودن امت اسلامی و رسالت جهانی مسلمین.
۶- دعوت به جهاد و تاکید بر تداوم آن.
نکته جالب آن است که این اندیشههای به ظاهر واپسگرایانه، به طرز عجیبی در جوامع اسلامی طرفدار پیدا کرده، حتی نویسندگان و اندیشمندان فراوانی را به شرح و بسط آراء او واداشته است. همین فراوانی شرح و تفسیر آثار سیدقطب، همچنین آثاری که با اقتباس از مفاهیم به کار برده شده از سوی او نوشته شده است، حاکی از آن است که بسیاری از متفکران مسلمان تحت تاثیر اندیشههای او بودهاند. همچنین بسامد آثار فارس که در شرح و تبیین و بررسی افکار او پدید آمده است، نشان میدهد که دامنه تاثیر اندیشههای او از جغرافیای کشورهای عربی فراتر رفته، منحصر و محبوس در سرزمینهای عربی نمانده است.
در دو سده اخیر در مواجهه با برخی مسائل، به ویژه زوال و انحطاط جهان اسلام و عقبماندگی در مقابل غرب نحلههای فکری، فرهنگی و سیاسی مختلفی در جهان اسلام شکل گرفته است و این نکته قابل انکار نیست که در قرن ۲۱ و در بلبشوی تحولات اسلام سیاسی، کماکان نگاه رادیکال و بنیادگرا در حال گسترش و سربازگیری در جای جای جهان است و طرفه اینکه قاطبه این گروههای تندرو و آرمانخواه اسلامگرا خود را وامدار اندیشههای سیدقطب میدانند.
چاپ دوم کتاب «اندیشههای سیاسی سیدقطب و تاثیر آن بر جنبشهای اسلامی معاصر مصر» تالیف احمد حکیمیپور با ۱۳۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد.
نظر شما